Hej,

Jag behöver tips/hjälp på hur jag bäst fäster en verktygstavla på en ordentligt ojämn vägg.
Det skiljer som mest 7 cm och väggen är ojämn i alla riktningar. (yttervägg i källaren så nedre delen är stora stenar i princip)

Så jag behöver er enorma kunskap för att
1. Lösa ojämnheten och få tavlan att fästa på en plan yta. Distans? (hur blir det med hållfasthet, den ska ju bära en del, väger redan 35 kg utan något på), regel? etc..
2. Förstå hur jag bäst fäster tavlan. (ska jag borra hål i tavlan och skruva fast, eller bör jag hänga den på en "läpp", etc...

Se bilder för att få en bild av hur väggen ser ut, och hur tavlan ser ut baktill.

Tack för hjälpen!

(ps. Kunde inte riktigt hitta ett forum som passar, så säg till om det är helt fel. Min första post det här)

Ojämn Vägg: (7 cm diff som max)
Användning av vattenpass och måttband för att bedöma ojämnheter på en vit, ojämn källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen tavlan ska sitta på:
Ojämn källarvägg med rör längs taket, nivåbubbla och träblöckar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tavlans baksida:
Verktygstavla med fyrkantiga hål och metallkant, intill ojämn vägg med synliga stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag föreslår att du bultar fast korta träklossar på olika ställen längs den tilltänka ytterkanten av tavlan och bygger en hjälpram av virke av olika dimensioner tills du får en jämn ram runtom dit du kan skruva tavlan.
 
Ett sätt är att figursåga några reglar (45x95) efter väggens profil. Om du lägger regeln mot väggen (lodrätt) så kan du rita på mha penna fastsatt vinkelrätt mot en distanspinne. Pinnen förs mot väggen och pennan ritar mot regeln. Såga sedan denna regel på bandsåg alternativt sticksåg så bör du få en form som sluter tätt mot väggen. Skruva reglarna i väggen och skruva verktygstavlan mot reglarna.
 

Bästa svaret

Ett annat sätt är två byggvinklar, den kraftigare modellen om 60x60. .
Ena bultas i väggen med plugg eller expandera, andra skruvas i tavlan, sen skruvas de mot varandra med vanlig M6 skruv. En sån i varje övre hörna justerar lätt djupet.

Andra alternativet är M10 gängstav som monteras med kemankare i väggen och sen två mutter, en andra sidan tavlan.
 
Jag hade nog borrat in några gängstänger i väggen och fäst dessa m h a ankarmassa. Sedan kapat av dom där det behövdes och spänt fast en regel alt tavlan direkt mellan två stycken muttrar...
 
Tack snälla för era svar! Jag tror jag kommer testa lösningen med ankarmassa och gängstav. Gör det ju väldigt enkelt att justera tavlan i lod. Eventuellt blir det några extra gängstavar från taket för att hålla lite moment men kanske overkill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.