Hej!

Behöver tips och idéer för ett tak, regnskydd eller liten veranda. Tanken är att vi ska bygga någon form av tak som täcker över dörren och fönstret. Jag har bifogat några bilder så att ni kan se vilka förutsättningar vi har. Taket får ju inte komma längre till vänster än att garageporten fortfarande kan öppnas :)

Det är fullt tänkbart att skära ur den liggande panelen i sargen upptill så att det nya taket startar längst in mot fasaden.

Jag har googlat en hel del men hittar inga bra uppslag.

En stolpen en bit ut till vänster för att bära upp en konstruktion är INTE ett alternativ eftersom ytan framför dörren ibland används som parkering.

Tack på förhand!
 
  • Fasad på hus med röda väggar, en vit dörr, fönster och en del av en garageport, behov av taklösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med rött liggande träpanel, vit dörr, fönster och öppen garageport till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med en vit dörr, ett fönster och röd lodrät panel, möjlig plats för takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur långt ut är önskemålet
 
J jonaserik skrev:
Hur långt ut är önskemålet
Så långt ut som möjligt, men inte längre ut än där den andra delen av huset börjar.
 
:D Som jag ser det och ditt önskemål om tak en bit ut. Så får du såga/plocka ner utsprånget över dörr/fönster och leta reda på takstolarna, skarva på dom så långt som taket ska ut. Extra fäste går att få på gaveln till höger med en regel så då håller taket.
Det finns ett litet mellanrum mellan takplåt/tegel så du kn få plats med en plåt som går in till ev. panelbrädor. Att gå så långt ut som till knuten gå vara svårt med tanke på snölast som kan bli i ett baksug som syns där.Ävensom att det syns, det är tätt där, så ett insektsnät längst in är inte fel
 
  • Gilla
nauleem
  • Laddar…
Missade att skriva i inlägget att takstolarna på det platta taken ligger på "fel" ledd. :(

Kan du möjlighet att rita en enkel skiss på någon av bilderna jag bifogat?
 
Då vart svårare, det finns färdiga dörrtak i olika varianter, men inte så långa som du vill ha och kanske går att modifiera något, det blir då ett städ på vänstra sidan och infästning på gavelden. Sök på dörrtak., kanske något går att använda.
 
Googla entrétak :=)
 
J jonaserik skrev:
Då vart svårare, det finns färdiga dörrtak i olika varianter, men inte så långa som du vill ha och kanske går att modifiera något, det blir då ett städ på vänstra sidan och infästning på gavelden. Sök på dörrtak., kanske något går att använda.
Der kanske får bli något sådant, hade dock tänkt mig en konstruktion med ett mer gediget intryck av trä, plåt och ev papp.
 
Eftersom du vill ha något i eget utförande så titta på dom och se hur något är gjort och förändra till din tanke. Själva taket kan vara av annan sort än genomskinligt, med lite fantasi och tänk så ordnar det sig
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.