Det kostar inget för mig. Vilken portal loggar ni in på för att uppdatera eller se om det är det senaste
 
J JoakimD skrev:
Vilken portal loggar ni in på för att uppdatera eller se om det är det senaste
Det finns helt enkelt ingen uppdatering än så länge. Appen är ca 1,5 år gammal precis som FW. No coincidence...
 
Simonix Simonix skrev:
Cubsec använder Nookbox och det ser inte ut som man måste betala något för uppdateringar. Tror att det var bara skitsnack som många larmtjänster.

Konstigt om man får en ny mobil app med nya funktionaliteter utan Nookbox uppdatering och halv går sönder. Portalen fick uppdateringar utan att man måste göra något (till exempel geofencing finns i portalen med inte i appen, finns något om Nookbox Standard/Pro). Man kommer förmodligen att göra uppdatering själv.

Att installatören kan uppdatera betyder inte att endast installatören kan uppdatera. Förresten, man kan köpa Nookbox själv utan "installatör". På Climaxs sidan: Over-the-air firmware update capability.
Jo förmodligen är det bara säljande. Men frågan kvarstår var man får tag på filerna. Får man inte tag på filerna om man inte är installatör så blir det ju lite samma sak som att man inte kan uppdatera själv. En del kör ju det som en del i sin affärsmodell.

Det finns nog två steg i detta, det ena är FW för burken, som görs av Climax. Det är i denna som säkerhetsbristerna finns som jag testat. Sen finns det nog ett paket som görs av distributören, i vårt fall Nookbox/Teletec. Frågan är om man kan uppdatera dessa var för sig eller om man måste vänta på att distributören gör ett paket som innehåller Climax FW.
Jag upptäckte nu att på många centraler behöver man inte vara på samma nätverk, man kan alltså komma åt larmkoderna via internet. Och det är inte svårt att hitta larmcentraler eftersom samtliga enheter är exponerade mot internet. Beror på vilken router/brandvägg man har. Rätt läskigt.


J JoakimD skrev:
Det kostar inget för mig. Vilken portal loggar ni in på för att uppdatera eller se om det är det senaste
Jag kan inte hitta nånstans där man kan uppdatera själv förutom på det lokala gränssnittet, alltså när man skriver in sin lokala ip-adress i webbläsaren. Har inte hittat nånstans där man kan se senaste släppta versionen heller utan jag har hittat info i IT-säkerhetsforum att en tidigare brist blivit patchad, det är så jag vet att det finns nånting nyare än det jag har.
 
Provade att gå till ip adressen men måste logga in. Är det samma användare som till https://mynookbox.com/?
 
F fulkopplaren skrev:
Jo förmodligen är det bara säljande. Men frågan kvarstår var man får tag på filerna. Får man inte tag på filerna om man inte är installatör så blir det ju lite samma sak som att man inte kan uppdatera själv. En del kör ju det som en del i sin affärsmodell.
Man måste inte veta "var" det finns bara om något finns. Till exemple, man behöver inte veta var finns den senaste IOS versionen men man kan uppdatera ändå.

Varför behöver det vara mer komplicerat med Nookbox (som är cloudbaserat!) än en iPhone?

Man kan ofta uppdatera enheter med en fil (router, NAS, osv) men också helt enkelt live uppdatera.
 
Simonix Simonix skrev:
Man måste inte veta "var" det finns bara om något finns. Till exemple, man behöver inte veta var finns den senaste IOS versionen men man kan uppdatera ändå.

Varför behöver det vara mer komplicerat med Nookbox (som är cloudbaserat!) än en iPhone?

Man kan ofta uppdatera enheter med en fil (router, NAS, osv) men också helt enkelt live uppdatera.
Nej men var erbjuder Nookbox denna tjänst idag? Det är ju verkligheten och vad man kan göra just nu som vi diskuterar, inte vad som är tekniskt möjligt för plattformen. Om de inte erbjuder tjänsten OTA så måste man ju göra det manuellt. Och då måste man få tag på filen.

Klart att det hade varit smidigare om de implementerade en sån lösning men i teorin är ju allt möjligt. Man kan ju inte likna en produkt där en funktion idag inte är implementerad med en annan produkt där funktionen redan är implementerad... Det finns ju ingen garanti att det i framtiden kommer gå att uppdatera den vägen.
 
F fulkopplaren skrev:
Nej men var erbjuder Nookbox denna tjänst idag? Det är ju verkligheten och vad man kan göra just nu som vi diskuterar, inte vad som är tekniskt möjligt för plattformen. Om de inte erbjuder tjänsten OTA så måste man ju göra det manuellt. Och då måste man få tag på filen.

Klart att det hade varit smidigare om de implementerade en sån lösning men i teorin är ju allt möjligt. Man kan ju inte likna en produkt där en funktion idag inte är implementerad med en annan produkt där funktionen redan är implementerad... Det finns ju ingen garanti att det i framtiden kommer gå att uppdatera den vägen.
Som sagt: det finns ingen uppdatering till Nookbox än så länge. Under tiden bryr jag mig inte om det finns någonstans att ladda upp en fil som inte finns. Det finns ingen mening. :)

Om/när det faktiskt kommer, är det ganska lätt att lägga till en länk på Nookbox portalen som är cloud baserat. Sidan/länk behöver inte finnas idag.

Det lokala gränssnittet är bara ett alternativ till portal (=cloud) registrering och installation. Det lokala gränssnittet är endast tillgänglig 1 timme från det att Nookboxen strömsats.
 
Simonix Simonix skrev:
Som sagt: det finns ingen uppdatering till Nookbox än så länge. Under tiden bryr jag mig inte om det finns någonstans att ladda upp en fil som inte finns. Det finns ingen mening. :)

Om/när det faktiskt kommer, är det ganska lätt att lägga till en länk på Nookbox portalen som är cloud baserat. Sidan/länk behöver inte finnas idag.

Det lokala gränssnittet är bara ett alternativ till portal (=cloud) registrering och installation. Det lokala gränssnittet är endast tillgänglig 1 timme från det att Nookboxen strömsats.
Det är väl det som är kärnan - hur vet man ifall det finns en ny version eller om man har nyaste om det inte finns stöd för det i portalen? Det finns ju nyare FW från Climax för själva hårdvaran, men det är inte den som sitter i min enhet åtminstone.

Meningen är det jag skrev om i ett tidigare inlägg - att det finns en enorm säkerhetsbrist i FW som körs på min enhet (det kanske finns nyare versioner, vad vet jag) och därför är det konstigt att Climax har släppt en nyare version men den nämns inte hos Teletec/Nookbox.
 
Nån som vet bra trädgårdsbelysning som funkar med NookBox?
 
Är det någon som fått SMS-funktion att fungera med Nookboxen? Jag satte i ett Teliakort (hallon) och skrev in rätt uppgifter, men fick det inte att fungera.
 
G grebdnul skrev:
Är det någon som fått SMS-funktion att fungera med Nookboxen? Jag satte i ett Teliakort (hallon) och skrev in rätt uppgifter, men fick det inte att fungera.
Jag tror inte att man kan använda Hallon (=Tre inte Telia) eftersom de har inte 2G.
 
Ah, fel av mig. Jag har ett Halebop-kort i Nookboken, Det är alltså telias nät och borde fungera. Har någon annan fått det att fungera? Simonix kanske?
 
Har köpt en Philips hue färglampa. Nån som vet om man kan få till en ständigt skiftande övergång mellan färgerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.