K
Tog in priser i Stockholm för något år sedan, 2000kr/m² bruttoytan (dvs inkl fönster, dörrar portar etc.) för omputsning inkl allt var billigaste jag hittade, sedan gick det bara uppåt.
Jag tog bara in offert från firmor som verkade seriösa, funnits några år och som är certifierade i åtminstone ett fasadsystem (weber/finja/combimix etc).
Tog tom in pris från en seriös polsk firma,och det var ingen skillnad på priset dock ville dom promt tilläggsisolera och köra tunnputs medan jag endast var intresserad av traditionell tjockputs.

En firma ville ha 789.000+moms (4700kr/m²) :D
 
K KjellTimell skrev:
...Tog tom in pris från en seriös polsk firma,och det var ingen skillnad på priset dock ville dom promt tilläggsisolera och köra tunnputs...
Där får man se upp så att dom inte gör en "Myresjöare"
 
  • Gilla
Mats Lj
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Tog in priser i Stockholm för något år sedan, 2000kr/m² bruttoytan (dvs inkl fönster, dörrar portar etc.) för omputsning inkl allt var billigaste jag hittade, sedan gick det bara uppåt.
Jag tog bara in offert från firmor som verkade seriösa, funnits några år och som är certifierade i åtminstone ett fasadsystem (weber/finja/combimix etc).
Tog tom in pris från en seriös polsk firma,och det var ingen skillnad på priset dock ville dom promt tilläggsisolera och köra tunnputs medan jag endast var intresserad av traditionell tjockputs.

En firma ville ha 789.000+moms (4700kr/m²) :D
Hej,

Jag har redan en tilläggsisolering som är i hyfsat skick. Förslaget från fasadfirman är tunnputs i 2-3 lager, efter tvätt och grundmålning/putsning. 1.200 kr m2, ex rabatt. Går det ens att använda "tjockputs"?

Vi funderar på fönsterbyte strax innan fasaden med Mockfjärds.
 
Apple68 Apple68 skrev:
Hur gick det till med din putsning? Vilken slags hus och putsmetod?
Funderar fortfarande och det är annat som först behöver göras men trots brist på pengar så går det framåt om än långsamt.
Det är kalkputs på huset.
 
B bakterie skrev:
Vi har nyligen reparerat vår puts som är av samma konstruktion som er. Det var bitvis ganska stora skador. Huset är på ca 8x9m och två våningar. Det gick loss på ganska precis 100000kr med svensk firma. Vi tog en offert på att lägga på ett modernt putssystem också. Den var på 300000.

Innan dess lade jag en hel del tid på att slipa bort plastfärg från den befintliga putsen. Kolla att det går att putsa på den färg ni har.
Vilken firma anlitade ni?
 
F fridde skrev:
Har precis landat en offert på lagning av putsskador och ommålning av ett hus som är 16x9 m i två våningar. 220 k sek inkl ställning med en svensk firma och fastpris.
vilka anlitade ni? Blev ni nöjda? Höll de kostnaden?
 
Isabella Lisslö Isabella Lisslö skrev:
Vilken firma anlitade ni?
Vi anlitade en litet lokalt enmansföretag som dessvärre inte längre är aktivt. Du skriver inte i din profil var i landet du håller hus, men är det i norduppland kan jag tipsa om en annan murarfirma som gjort en del jobb hos oss. Är du på annan plats i landet är mitt råd att leta rätt på någon liten murarfirma och prata med dem. Om inte de vill/kan göra jobbet vet de säkert vilka andra i trakten som kan tänkas kunna göra det.

Jag har inte fått något bra intryck av större firmor. De vill bara smälla upp ett nytt putssystem så fort som möjligt, och är inte intresserade av att reparera och lägga ett nytt putslager. Priset och resultatet blir nog därefter.
 
  • Gilla
Gamern
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Vi anlitade en litet lokalt enmansföretag som dessvärre inte längre är aktivt. Du skriver inte i din profil var i landet du håller hus, men är det i norduppland kan jag tipsa om en annan murarfirma som gjort en del jobb hos oss. Är du på annan plats i landet är mitt råd att leta rätt på någon liten murarfirma och prata med dem. Om inte de vill/kan göra jobbet vet de säkert vilka andra i trakten som kan tänkas kunna göra det.

Jag har inte fått något bra intryck av större firmor. De vill bara smälla upp ett nytt putssystem så fort som möjligt, och är inte intresserade av att reparera och lägga ett nytt putslager. Priset och resultatet blir nog därefter.
Tack för svar Vi bor utanför Stockholm på Värmdö. Har bestämt mig för att starta med en fasadbesiktning och rådgivning. Starta där.
 
  • Gilla
Nahoj81
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Vi anlitade en litet lokalt enmansföretag som dessvärre inte längre är aktivt. Du skriver inte i din profil var i landet du håller hus, men är det i norduppland kan jag tipsa om en annan murarfirma som gjort en del jobb hos oss. Är du på annan plats i landet är mitt råd att leta rätt på någon liten murarfirma och prata med dem. Om inte de vill/kan göra jobbet vet de säkert vilka andra i trakten som kan tänkas kunna göra det.

Jag har inte fått något bra intryck av större firmor. De vill bara smälla upp ett nytt putssystem så fort som möjligt, och är inte intresserade av att reparera och lägga ett nytt putslager. Priset och resultatet blir nog därefter.
Väcker liv i denna tråd. Vi har ett hus i norra Uppland med förhållandevis stora putssläpp. Definitivt i paritet med bilderna från första inlägget. Har läst på lite och det verkar ju vara väldigt viktigt att man använder rätt puts (rätt blandning av kalk och cement).

Hur löste ni detta? Hade firman koll? Antar att om man väljer fel så tar det ändå flera år innan det börjar släppa och då kan det vara svårt att reklamera. Hur mycket gjorde ni själva innan firman kom in?
 
Vi läste på en del innan vi kontaktade murarfirmor, mest för att kunna avgöra någorlunda om de var seriösa. Efter det valde vi en som gav väldigt bra intryck, och frågade hur han tänkte lägga upp det, och vad han tänkte använda för bruk. Eftersom hans svar stämde med vad vi förväntade oss, så körde vi på det.

Det jobb vi gjorde själva i förväg var att slipa bort all plastfärg som var målad på vår puts. Ett skitgöra, men vi sparade nog en del pengar där.

(Du har PM, med kontaktuppgifter till en murare.)
 
M MagHam skrev:
Jag har helt putsat om ett reveterat hus med Webers hydrauliska kalkputs och sedan silikatfärg som ytskikt.
Men först vill jag förtydliga skillnaden mellan enstegs fasader och enstegstätade fasader.
Det senare har lett till en del byggskandaler då man lagt diffusionstäta EPS-skivor direkt mot en trästomme och sedan putsat på dessa. Det är big no! no!
Med dagens välisolerade hus gör man alltid diffusionsspärr längst in och tvåstegsfasader med luftspalt längst ut.
Då kan man göra tunnputs på EPS utan problem.

Nu har du ett äldre hus och kan (som jag valde) behålla enstegsmetoden om du:
- Utför arbetet enligt gammal teknik och lägger kalkputs direkt på spräckpanel med nät eller vassmatta.
- Inte tilläggsisolerar så mycket (t ex invändigt) att daggpunkten flyttas in i väggen. Alltså accepterar fortsatt värmespill och högre energiförbrukning.

I det senare fallet med gammal teknik på trästommehus är det ytterligare en del saker att beakta:
- God överlappande armering, gärna i två lager för att undvika sprickbildning
- Tjockt lager puts (dyrt)
- Använda produkterna i den ordning putssystemet anger. vidhäftningsbruk med fin ballast, stockningsbruk, utjämningsbruk, spritputs.

Jag gjorde det med gott resultat för några år sedan.
Har inte räknat exakt på det då jag jobbade själv tillsammans med en släktings mindre byggfirma. Men nånstans i regionen dryga 1500 kr m2 hamnade det och totala ytan var ca 200 m2
Bara instämma i att behålla samma fasadteknik som det gamla huset är byggt med om det är vassmatta, men den dåliga publiciteten med nyare enstegstätade fasader på träregelstommar har sitt ursprung i byggandet av tunnputsade fasader med EPS som putsbärare.

Tjockputs på Mineralull och korrekt genomfört underarbete med stomskyddet (rätt vindskiva och täta skarvar) visar inga problem enligt en bra rapport från SP/RISE (Svenska forskningsinstitutet), http://fuktsaker.se/wp-content/uploads/2017/10/SP-RAPP-2009_16.pdf

Webers Serporoc system med tjockputs på mineralull till exempel har genomgått RISEs tester för tvåstegstätade fasader , https://www.se.weber/files/se/2019-02/Serporoc-LRS-Certifikat-SC0238-10.pdf
och visat på dräneringsfunktion motsvarande luftspalt.

Dessutom med en tjockare mineraullsskiva (80 mm) som putsbärare kommer stomskyddet/vindskivan längre in i fasaden än med luftspaltstekniken, vilket ger mindre risk för vatteninträngning eller skador på stomskyddet (vid montagegenomföringar på fasaden osv.)


Tabell över inventering av byggnader med tjockputs på mineralull i olika regioner i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klavholmen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.