Håller på att bygga en arbetsbänk i garaget där jag kommer stå och tillverka skärbrädor, möbler och diverse saker i trä.
Har byggt stomme och lagt på 1 lager konstruktionsplywood och tänkte att den kommer ju suga åt sig diverse färgspill, olja, lim så åkte och köpte formplywood på jemofix för den är enkel att torka av.
När jag sågar den så flyger det små svarta bitar överallt och det luktar bränt/sött och googlar lite där jag läser att formplywood är belagt med fenolfilm som är gjort av fenolharts som är giftigt,farligt,cancerframkallande och alla sådana otrevligheter.

Nu känner jag mig inte alls säker på mitt val och hoppas att någon här på forumet kan bringa klarhet i om det är okej att använda formplywood som bänkskiva eller om jag lagt pengar och tid på något som är helt fel.
 
S
Har du googlat? Hittade bland annat detta:

Var ute på Bauhaus för att köpa formplyfa, ville att dom skulle såga till det men fick ett nej, eftersom formplyfa avger något gift då man sågar i det (enl Bauhaus) så dom hade slutat med att såga upp formplyfa över huvud taget.

Det finns olika sorter, en del tillverkare använder Fenolfilm som fuktspärr på skivorna. Skulle tro att det såg eller slip dammet är farligt att andas in. Fenol är ett giftigt lösningsmedel.

Du bör ha munskydd. Många företag sågar ju inte formplywood för det är giftigt när det sågas.


Det verkar alltså bara vara giftigt när det sågas. Annars vore det märkligt eftersom formplyfa används överallt.
 
Du behöver inte oroa dig. Dock bör man ha skyddsglasögon när man sågar formplywood.
 
S
F falkn skrev:
Du behöver inte oroa dig. Dock bör man ha skyddsglasögon när man sågar formplywood.
Samt munskydd och gärna såga utomhus.
 
S StureS skrev:
Annars vore det märkligt eftersom formplyfa används överallt.
Och det sågas även överallt och jag har inte läst om någon massdöd bland betongare. Vädrar du bara ut och undviker den värsta "sågröken" tror jag inte att det är minsta problem med att använda det som bänkskiva.

Att Bauhaus vill undvika att utsätta sina anställda för otrevligheter regelbundet är nog rimligt men det behöver inte betyda att det är "jättefarligt" att såga det vid något enstaka tillfälle.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S StureS skrev:
Har du googlat? Hittade bland annat detta:

Var ute på Bauhaus för att köpa formplyfa, ville att dom skulle såga till det men fick ett nej, eftersom formplyfa avger något gift då man sågar i det (enl Bauhaus) så dom hade slutat med att såga upp formplyfa över huvud taget.

Det finns olika sorter, en del tillverkare använder Fenolfilm som fuktspärr på skivorna. Skulle tro att det såg eller slip dammet är farligt att andas in. Fenol är ett giftigt lösningsmedel.

Du bör ha munskydd. Många företag sågar ju inte formplywood för det är giftigt när det sågas.


Det verkar alltså bara vara giftigt när det sågas. Annars vore det märkligt eftersom formplyfa används överallt.
Det har jag och hittat samma text men kunde inte dra någon slutsats. Det är ändå skillnad på att såga formplywood vid enstaka tillfälle, använda det vid gjutning eller att dagligen dra runt skärbräda avsedda att ha livsmedel på. För det blir en indirekt kontakt med mat. Så är det okej att äta mat från formplywood borde vara frågan att ställa. När jag gnor med vitt papper på en avtorkad yta på formplywooden så blir den lite svart vilket betyder att den släpper ifrån sig lite material.
För min egna del så kanske jag kan ha överseende men ska jag sälja skärbrädor med gott samvete så kan det inte finns tvivel kring om det är några spår av fenol i någon form på skärbrädorna.
 
F falkn skrev:
Du behöver inte oroa dig. Dock bör man ha skyddsglasögon när man sågar formplywood.
Plywood vågar jag såga utan skyddsglasögon, även formplywooden faktiskt. Osb däremot sågar jag inte utan ögonskydd
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och det sågas även överallt och jag har inte läst om någon massdöd bland betongare. Vädrar du bara ut och undviker den värsta "sågröken" tror jag inte att det är minsta problem med att använda det som bänkskiva.

Att Bauhaus vill undvika att utsätta sina anställda för otrevligheter regelbundet är nog rimligt men det behöver inte betyda att det är "jättefarligt" att såga det vid något enstaka tillfälle.
Finns nog ingen statistik kring korrelation mellan död och såga formplywood och såga några skivor till gjutning är nog ingen fara men det jag tänkte på var hurvida det är lämpligt att ha skärbrädor runt dragandes mot formplywood, för jag blir svart om fingrarna om när ja gnuggar på ytan.

Iallafall så ringde jag jemofix, och fick numret till Fredericsons och efter ett antal vidarekopplingar så hamnade jag tillslut hos en halvkunnig inköpare som sade så att det bör inte vara några problem men för att vara på säkra sidan eftersom att skärbrädor är avsedda för kontakt med livsmedel så borde jag satsa på en högtryckslaminerad björkplywood.
K-rauta skulle kunna få hem en sån men det går inte att komma fram till deras butik för prisuppgift då det är beställningsvara så överväger jag att ställa formplywooden åt sidan och ha bara obehandlad plywood som bänkskiva och byta den när den blir dålig.
 
All trä släpper från sig cancerogena ämnen vid sågning. Så du kan vara lugn.
 
N Nyfiknast skrev:
För det blir en indirekt kontakt med mat. Så är det okej att äta mat från formplywood borde vara frågan att ställa.
Jaha, du är orolig för att "smitta" skärbrädorna, det fattade inte jag. :oops:

Då vågar jag inte ha någon åsikt. En möjlig väg är kanske att lacka plyfan med någon lämplig tät lack, typ epoxi. Men då gäller det ju att den inte kan "smitta"...
 
N Nyfiknast skrev:
Finns nog ingen statistik kring korrelation mellan död och såga formplywood och såga några skivor till gjutning är nog ingen fara men det jag tänkte på var hurvida det är lämpligt att ha skärbrädor runt dragandes mot formplywood, för jag blir svart om fingrarna om när ja gnuggar på ytan.

Iallafall så ringde jag jemofix, och fick numret till Fredericsons och efter ett antal vidarekopplingar så hamnade jag tillslut hos en halvkunnig inköpare som sade så att det bör inte vara några problem men för att vara på säkra sidan eftersom att skärbrädor är avsedda för kontakt med livsmedel så borde jag satsa på en högtryckslaminerad björkplywood.
K-rauta skulle kunna få hem en sån men det går inte att komma fram till deras butik för prisuppgift då det är beställningsvara så överväger jag att ställa formplywooden åt sidan och ha bara obehandlad plywood som bänkskiva och byta den när den blir dålig.
Högtryckslaminerad björkplywood är mycket trevlig men känns lite väl lyxig. Senaste gången jag handlade en sådan kostade den precis norr om 3000kr. För EN skiva! Jag har byggt 2 matbord med sådana skivor. Hade jag varit du hade jag köpt en MDF och lagt på lite hårdvaxolja. Det blir en tålig och glatt yta och garanterat ofarligt.
 
Rickard.
Formplyfa är ju ingen rolig yta att jobba på ändå så lika bra att byta ut den :) Kör på en riktig bänkskiva i trä och en lös melaminskiva för lim och dyl.
 
Annars är väl standardtipset för bänkskivor board (”masonit”), vänder man den blanka sidan upp så är ju ytan ganska tålig. Dessutom billig att byta när det är dags.
Du får väl hitta på något gjutprojekt att ha formplywooden till!:D
 
Dödmus lukter samma som kålpudding :crysmile:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.