Hej!

Skulle ni bygga ett hus på denna marken/tomten som jag markerat med en orange ring?

Enligt GEO-kartan är marken som är ljusbrun = Mossetorv och ljusblått = Sandig Morän.
Vi vill bygga på det ljusbruna partiet då det är betydligt bättre läge.

Beskriv varför ni skulle bygga / avstå att bygga och vilka negativa effekter det medför i så fall.


Tack på förhand!
 
  • Geologisk karta med orange ring markerande mossetorvområde för potentiellt bygge, omgivet av sandig morän.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Du måste nog gräva bort allt som är mosse innan du bygger där.
Finns väl en anledning till att alla hus i närheten INTE ligger på ljusbrunt
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Mossen måste isåfall givetvis grävas bort och ersättas med annat material. Det är inte säkert att det är tillåtet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Geotekniskundersökning och sen påla?
 
  • Gilla
mattoys
  • Laddar…
Lägsta delen och gammal mosse. Nej skulle inte bygga där även om jag säkert skulle kunna lösa stabil grund för huset. Risken jag ser är att tomten kommer vara vattenkänslig i allmänhet och i Borås regnar det väl en del. Mossen kommer säkert producera en härlig mängd myggor så man sitter inte gärna ute på kvällarna heller.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Ni har nog rätt, det är kanske ett dumt val av mark även om jag får den billigt.
Blir kanske mycket pengar att gräva och schakta bort all mossa.

Men om hon vill sälja till någon större byggherre så kan hon få ut ca 3-4 tomter på denna yta (5800 m2.)

Men kanske dumt att chansa och vara först ut som privatperson att bygga på marken.

Grannskogstomten 5,8 ha ligger ute till försäljning nu, den har samma underlag i marken. Jag undrar vem som köper den och vad de har för plan, men garanterat hustomter fast då har de andra resurser än mig givetvis att fixa till marken.
 
Ser ju dumt ut kanske att bygga i delen. Husen runtomkring är ju byggda på "stränderna" bredvid.

Flygbild över ett område med hus nära en sjö, skogar och markerade gator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ser ju dumt ut kanske att bygga i delen. Husen runtomkring är ju byggda på "stränderna" bredvid.

[bild]
Fast bilden du hänvisar till är en bit bortanför vår, men jag förstår vad du menar. Men även denna "dalen" du hänvisar till har ett parti på mossen där det skövlats träd och ev. kommer säljas tomter på så småningom.
 
H
H Henrik Frost skrev:
Hej!

Skulle ni bygga ett hus på denna marken/tomten som jag markerat med en orange ring?

Enligt GEO-kartan är marken som är ljusbrun = Mossetorv och ljusblått = Sandig Morän.
Vi vill bygga på det ljusbruna partiet då det är betydligt bättre läge.

Beskriv varför ni skulle bygga / avstå att bygga och vilka negativa effekter det medför i så fall.


Tack på förhand!
Är de röda fälten hög radonhalt? Kolla på Sgu karta, gammastrålning. Kartorna visar en indikation, det stämmer på meter så marken måste kontrolleras.
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Är de röda fälten hög radonhalt? Kolla på Sgu karta, gammastrålning. Kartorna visar en indikation, det stämmer på meter så marken måste kontrolleras.
Trodde de röda fälten var morän och urberg, men du säger det är hög radonhalt?
Har du länk?
 
H
H Henrik Frost skrev:
Trodde de röda fälten var morän och urberg, men du säger det är hög radonhalt?
Har du länk?
Det brukar vara mer orangebrunt, men det kan ju vara så att din bild luras lite? Rött finns i olika nyanser, ju rödare ju mer radonhalt. Moränområde med urberg kan vara både hårt eller poröst, poröst har ju mer genomsläpplighet, då vill man ju absolut veta hur hög radonhalten är.
Gå in på Sgu.se och sen kartvisaren, sök ort och gammastrålning och sen får manuellt ringa in området där du ska bygga. Genomsläpplighet är bra att kolla också. Kolla även bergarter, det kan vara porösa bergarter. Alun är ju ingen höjdare t.ex. Du kan även klicka på tomten så ser du ett värde. På vänstersidan ser du vad de olika färgerna t.ex betyder. Kartorna är ju inte på metern rätt, mer en indikation, så är man nära ett rött område måste man kontrollant tomten med mätning av radonhalt. Googla gärna på de olika bergarterna och dess egenskape så får du mer känsla för de olika bergarterna. Gällande radonhalt, bygg radonskyddat eller radonsäkert så har du löst det mesta av det problemet. Är du osäker på marken beskaffenhet kan du ju vara värt att få hjälp av en geolog, för koll om tomten måste pålas, förstärkas, grävas ur, radonhalt. Tippar på 3000,00-6000,00 för konsultarvode.
 
Redigerat:
På myrmark skall man inte bygga. Det bara är så. Det finns vissa saker här i livet som det inte lönar sig att sätta arbetstid på.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Sant, vi kommer ej köpa marken.

Tack för alla svar, uppskattas!

Mvh
 
H Henrik Frost skrev:
Hej!

Skulle ni bygga ett hus på denna marken/tomten som jag markerat med en orange ring?

Enligt GEO-kartan är marken som är ljusbrun = Mossetorv och ljusblått = Sandig Morän.
Vi vill bygga på det ljusbruna partiet då det är betydligt bättre läge.

Beskriv varför ni skulle bygga / avstå att bygga och vilka negativa effekter det medför i så fall.


Tack på förhand!
De där kartorna stämmer inte alltid så bra. Enligt den så ligger vår tomt på en myr - men det är i själva verket sandig morän och rullstensås.
 
Ok.. Vilken färg har rullstensås?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.