Jag tänkte avsluta ett däck med en vintergrön häck planterad i en 5 m lång kruka. Bredden och höjden blir kanske 50 cm.
Vad rekommenderas för växter? Bergbambu Bimbo och Gracillimus-gräs funderar jag på.
Bor i zon 1.
 
Det är nog mest en smaksak men jag kan rapportera att idegran funkar finemang i kruka hos mig i zon 2.
 
Bambu kräver på sikt betydligt större kruka, även bergbambu. Däremot kan man mycket väl under ett par år ha dem i kruka för att senare placera ut i trädgården. De första åren i mitt nybygge, innan trädgården var uppvuxen, hade jag flera krukade bambus som insynsskydd på min uteplats.
 
H Harmagedon skrev:
Det är nog mest en smaksak men jag kan rapportera att idegran funkar finemang i kruka hos mig i zon 2.
Hur många år har du haft idegran krukad?
 
Oj, den är nog en sju-åtta år. Satt ett gäng småplantor tätt i en långsmal kruka för att få just en liten flyttbar häck. Funkar bra om man bortser från att rådjuren ibland hjälper till med klippningen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hm, barrväxter är jag inte så sugen på.
Har en massa bambu i trädgården redan så har ingenstans att flytta dem.
Vad händer när de växer ur blomlådan, dör de?
 
Jag satte lagerhägg ´Genolia' som häck för ett år sedan. Jag fick tre plantor över vilka jag satte i en kruka ca 60 cm i diameter och 60 hög. Dessa har knappt behövts vattnas alls. Dock står de ganska skuggigt vilket lagerhägg brukar gilla.
Lagerhäggen är ju vintergrön och just den sorten jag köpte växer mest uppåt till skillnad mot många andra som breder ut sig ganska kraftigt.

Personligen anser jag att lagerhägg är den absolut snyggaste häckväxten man kan ha så jag skulle inte tvekat i detta fall.
 
  • Gilla
Moana
  • Laddar…
T Tungbetong skrev:
Jag satte lagerhägg ´Genolia' som häck för ett år sedan. Jag fick tre plantor över vilka jag satte i en kruka ca 60 cm i diameter och 60 hög. Dessa har knappt behövts vattnas alls. Dock står de ganska skuggigt vilket lagerhägg brukar gilla.
Lagerhäggen är ju vintergrön och just den sorten jag köpte växer mest uppåt till skillnad mot många andra som breder ut sig ganska kraftigt.

Personligen anser jag att lagerhägg är den absolut snyggaste häckväxten man kan ha så jag skulle inte tvekat i detta fall.
Ja, lagerhägg har jag funderat lite på. Ska kolla in den sorten du nämner!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.