Jag har bilat upp en klen bottenplatta på ca 12 kvm i ett av källarrummen, fyllt med befintlig sten och makadam 11/16 samt isolerat med cellplast. Vann mycket i takhöjd samtidigt som jag får varmare golv. Fyllning med eps och flytspackel återstår.

Bilade upp golvet med min Bosch 2-26 f, men mot slutet började den läcka olja.. Vad har hänt? Slutkörd?? Blev nöjd med det jag gjort hittills, så jag bilar nog upp resten också, dock i etapper efter att jag fyllt med eps och flytspackel. Skönt med varmare golv samtidigt som jag vinner i takhöjd, och att källaren känns mer som bostadsyta.

Har en Cobra Combi, men det är omöjligt att köra denna bensindrivna i källaren! Vill ju inte avlida på något sätt. Vad skulle ni haft för verktyg för detta arbete? Har en liten kompressor från Jula på 50 liter, vilket säkert inte förslår långt om jag skulle hyra en trycktluftsdriven bilningsmaskin. Har kikat på Hilti TE 3-M, men den är kanske för klen för ca 30kvm betonggolv, om än klent sådant och att jag inte gör allt i en stöt?
 
Jag bilade upp ca 35 kvm källargolv med en sheppach 50J bilningshammare från harald nyborg. Finns exakt samma på biltema har jag för mig. Funkade tillräckligt bra för mig, men jag körde i ganska korta intervaller
 
Det beror ju helt på vad du menar med klen. Jag hade i stort sett 4cm oarmerat murbruk som källargolv med enstaka lagningar av mer modern betong. Då visade det sig att den effektivaste metoden var att gå över golvet med en slägga och slå lite på måfå och sedan bryta isär bitarna med en 5kg bilmaskin med en bred flatmejsel. Alla former av tyngre maskiner slog rakt genom golvet och fastnade.

Men är det riktig betong så är nästan alltid större = bättre. Den elektriska motsvarigheten till en cobra heter Bosch GSH27 är grymt effektiv. Kombinera med en mindre maskin (ca 5kg) för att putsa runt eventuella rör osv. Slinter du med GSH27 så går det sönder... Det finns såklart maskiner från andra tillverkare i samma storleksklass.

Maskiner som TE3-M, bosch 2-26 od. är lagom för att picka loss kakelplattor. Det är i sig en bedrift att ha bilat upp 12m2 med en sådan maskin.
 
Det låter som onödigt små maskiner för att bila golv med. Med en större bilmaskin som du endera hyr eller köper billig modell får du det gjort både snabbare och mer ergonomiskt. Med tillräckligt stor maskin slipper du stå på alla fyra över maskinen.
 
Kapar en tråd... kanske lite fel men har ganska stor anknytning ändå.

Oljan i en sådan här maskin. Har en Silverline, samma modelltyp som de säljer under lite olika märken, liggande och i bruksanvisningen står det R2 20W-50. Det är ju inget som står varken hemma på hyllan eller i någon affär, knappt på nätet för några rimliga pengar.
Vad använder ni?

Och mejslarna, är det fel att doppa de i lite fett innan man stoppar in dom i maskinen?
 
PNO PNO skrev:
Det beror ju helt på vad du menar med klen. Jag hade i stort sett 4cm oarmerat murbruk som källargolv med enstaka lagningar av mer modern betong. Då visade det sig att den effektivaste metoden var att gå över golvet med en slägga och slå lite på måfå och sedan bryta isär bitarna med en 5kg bilmaskin med en bred flatmejsel. Alla former av tyngre maskiner slog rakt genom golvet och fastnade.

Men är det riktig betong så är nästan alltid större = bättre. Den elektriska motsvarigheten till en cobra heter Bosch GSH27 är grymt effektiv. Kombinera med en mindre maskin (ca 5kg) för att putsa runt eventuella rör osv. Slinter du med GSH27 så går det sönder... Det finns såklart maskiner från andra tillverkare i samma storleksklass.

Maskiner som TE3-M, bosch 2-26 od. är lagom för att picka loss kakelplattor. Det är i sig en bedrift att ha bilat upp 12m2 med en sådan maskin.
Ja, maskinen var i klenaste laget men det gick. Arbetade med källargolvet och fick covid igen.. Mycket avstannade tyvärr då mycket annat behövde skötas. Tappade kraften. Men källargolvet på 12 kvm blev färdigt och jag är nöjd. Kommer nog inte att fortsätta med de andra golven, då det var tungt och att bärande murar riskerar att sätta sig.

Med facit på hand skulle jag kunna ta en slägga och bara banka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.