Å andra sidan så borde man ha motsvarande beläggning på golvet i alla hus i Bohuslän, men den största biverkan det haft på befolkningen där är väl en lätt fisk-doft?
 
H Hella1 skrev:
Har de ens undersökt hur folk reagerade på klockorna? Min farmor hade en på nattduksbordet och hon drabbades av hjärntumör.
Risk-ökningen från den exponeringen hon fick är inte ens mätbar.

Cancer är en stadigt ökande dödsorsak, men det beror främst på att vi lever längre. Inte alls lika många som dör i krig, kallbrand eller alla andra sjukdomar som läkarvetenskapen lärt sig behandla.
 
Jag skulle definitivt inte sätta upp vare sig "SafeBoard" eller Blyplåt...
Det har ju i praktiken ingen verkan på Radondotterhalten (gasen smiter förbi) och verkan på Gammastrålningen är väldigt liten i förhållande till pris och olägenhet. I fallet med blyplåt tillkommer dessutom risk för damm från blyet (med troligen större risker än gammastrålningen) plus en inte alltför liten vikt, med ev. påverkan på bjälklag etc.
Antingen lever man med den något högre gammastrålningen, eller så river man ut Blåbetongen!
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Risk-ökningen från den exponeringen hon fick är inte ens mätbar.

Cancer är en stadigt ökande dödsorsak, men det beror främst på att vi lever längre. Inte alls lika många som dör i krig, kallbrand eller alla andra sjukdomar som läkarvetenskapen lärt sig behandla.
Så är det förstås, men farmor blev bara 62 år.
 
De testade ju att måla med blyfärg på väggarna i USA. Var ingen höjdare för folkhälsan direkt om jag inte minns fel.
 
Humulus Humulus skrev:
Jag skulle definitivt inte sätta upp vare sig "SafeBoard" eller Blyplåt...
Det har ju i praktiken ingen verkan på Radondotterhalten (gasen smiter förbi) och verkan på Gammastrålningen är väldigt liten i förhållande till pris och olägenhet. I fallet med blyplåt tillkommer dessutom risk för damm från blyet (med troligen större risker än gammastrålningen) plus en inte alltför liten vikt, med ev. påverkan på bjälklag etc.
Antingen lever man med den något högre gammastrålningen, eller så river man ut Blåbetongen!
Förmodligen så är det som du säger. Men att bly i fast form i väggen skulle bli damm känns osannolikt.
 
Nja, vibrationer och så vidare.. Och om man ska borra för att sätta upp saker lär det ju
Bli jobbigt att undvika.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.