Hej!

Jag har sökt och letat, men inte sett någon annan som haft något liknande "problem" så hoppas någon här har goda råd! :)

Bor i en bostadsrätt från 40-talet med självdrag till ventilation. Den tidigare ägaren (eller ägaren innan) har i badrummet installerat en PAX-fläkt vilket jag tyckt vart toppen. Skönt att dra ut lite extra av den fuktiga luften. Fick nu en anmärkning på OVK'n häromdagen om att detta måste åtgärdas av mig som bostadsrättsinnehavare då vi endast tillåter vanliga ventiler utan fläktar. Efterkontroll kommer att ske!

Jag har kollat på lite olika frånluftsdon där samtliga är runda och ?förväntas? placeras i en rund ventilationskanal. Hur kan jag montera in ett sådant (eller annat) frånluftsdon och få det att sitta där uppe? Är det bara till att köpa ett i rimlig storlek tillsammans med ett väggfäste som täcker skarvarna och silikonfoga fast skiten där uppe?

Elkablarna har jag frånkopplat från brytaren där de satt, men som lekman tänkte jag ändå skicka in dem i en IP-klassad kopplingsdosa som får ligga innanför - helt utan användning. Att börja riva i badrummet för att få bort kablarna är ju knappast ett alternativ.

Hur hade ni gjort? Tacksam för råd!

/F
 
  • Handritad skiss av en kvadratisk ventilationsöppning med måtten 144x144 mm och kantbredden 22 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen ventilationsöppning med bortkopplade elledningar och isolertejp i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet ventilationsutrymme på en badrumsvägg med synliga elkablar och rör, omgivet av vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja att silikona fast lämplig ventil är nog enklast.
Se upp så att en eldosa inte hindrar luftflödet för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.