Hejsan

Tänkte byta ute den gamla luftvärmepumpen och då passa på att byta ut det gamla fästet/konsolen. Lackade fästen fungera inget bra då jag bor precis vid havet - de rostar bort på bara några år.

Finns det några bra varmgalvade väggfästen? Hittar Climaline men de varmgalvade versionerna verkar utgått. Finns någon rostfri version, men misstänker att även denna kommer att rosta.

Monteringshålen på den nya pumpen (HZ25WKE) är CC 330mm. Så armarna bör vara 450-480mm.

Mvh
///Henrik
 
Hej
Svårt att få plats med dessa under. Som det är nu hängs konsolerna i en skena i överkant.

mvh
///Henrik
 
sergeant sergeant skrev:
Tänkte byta ute den gamla luftvärmepumpen och då passa på att byta ut det gamla fästet/konsolen.
Allvarlig rekommendation:
Ställ utedelen på en n ställning på marken i stället.
Vi hade ett tag värmepumpen på väggkonsoler på fritidshuset, med resonansljud som hördes i halva huset.
Efter att vi ställt den på markställning i stället blev det lugnt och tyst i stugan.
Det finns säkert någon som passar din pump också:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=mitsubishi+luftvärmepump+ställning
 
  • Gilla
sergeant och 1 till
  • Laddar…
Eller svetsar du ihop ett stativ lite snabbt (eller låter någon göra det åt dig). Som blir snygare och stabilare än de köpta.

Jag byggde ett eget för att komma upp över snönivå, utedelen är sedan dess flyttad och stativet kunde göras lägre.

Svetsat, egentillverkat stativ som bär upp en utedel av en värmepump ovanför marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Allvarlig rekommendation:
Ställ utedelen på en n ställning på marken i stället.
Vi hade ett tag värmepumpen på väggkonsoler på fritidshuset, med resonansljud som hördes i halva huset.
Efter att vi ställt den på markställning i stället blev det lugnt och tyst i stugan.
Det finns säkert någon som passar din pump också:
[länk]
Tack för tipset.
I detta fall har vi haft en gammal pump hängandes på huset i snart 10år. Utan oljud/resonans. Jag hoppas att en ny inte låter/vibrerar mer.
 
T toolman77 skrev:
Eller svetsar du ihop ett stativ lite snabbt (eller låter någon göra det åt dig). Som blir snygare och stabilare än de köpta.

Jag byggde ett eget för att komma upp över snönivå, utedelen är sedan dess flyttad och stativet kunde göras lägre.

[bild]
Snyggt! Kan man svetsa och varmgalva så blir det ju kalas.

Har nu hittat ett passande varmgalvaniserat väggfäste från Climaline (Climaco) till ett bra pris.
Testar och ser om detta duger.


Tack
///Henrik
 
A
ska du sätta på marken kan du göra ett snyggt fundament med sten/block som aldrig rostar
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.