Jag har köpt en liten lägenhet på 37 kvm. Försöker få reda på om det är bärande väggar i den. Har varit i kontakt med snickare och inte fått klart svar. Stadsbyggnadskontoret säger att man ska se det på denna. Gör man det?
Det är en stor öppning i den ena väggen idag. Kan den då ändå delvis vara bärande?
Den andra väggen är mellan större rummet och kokvrån.
 
  • Ritning på datorskärm som visar planlösningen av en lägenhet, möjliga bärande väggar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett rum i en lägenhet med en stor öppning i väggen, en stol och ett bord, och en stege med ljusslinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man behöver se en vanlig planritning för att kunna orientera konstruktionsritningen. Sedan är det bra om man kan se hela konstruktionsritningen med alla fförklaringar.
 
J justusandersson skrev:
Man behöver se en vanlig planritning för att kunna orientera konstruktionsritningen. Sedan är det bra om man kan se hela konstruktionsritningen med alla fförklaringar.
Hej! Det är väldigt lite förklaringar. Jag har endast dessa ritningar. På den första ser det ut som väggen i överkant mot grannen är enda bärande väggen. Men jag är helt novis. Kan man se något mer av detta?
 
  • Del av en arkitektonisk ritning som visar planlösningen för en byggnad inklusive vardagsrum, kök, hall och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av dator som visar arkitektritningar med flera våningar och lägenhetsplaner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar visas på en skärm som visar en planlösning av en byggnad med markerad bärande vägg och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritningar som visar en planlösning med markerade bärande väggar och detaljerade anmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av byggritningar som visas på en datorskärm, med fråga om bärighet i väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J josefine73 skrev:
Hej! Det är väldigt lite förklaringar. Jag har endast dessa ritningar. På den första ser det ut som väggen i överkant mot grannen är enda bärande väggen. Men jag är helt novis. Kan man se något mer av detta?
Arkitektonisk ritning över en byggnads planlösning, med markerade avsnitt och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju inte bärande ut om man tittar på din första bild i inlägg 1. Om du knackar på den, känns den inte väldigt "klen"?
 
I princip är bara väggar som är utritade på konstrktionsritningen (den första ritningen) bärande. Det betyder att de flesta mellanväggarna i din lägenhet inte är bärande. Det finns ett betydande antal stålbalkar i bjälklaget. Tyvärr är K-ritningen utskuren, lågupplöst och utan beteckningar vilket försvårar tolkningen. Huset är ritat av arkitekt Sven Wallander, HSBs grundare, 1930. Det måste väl vara K-märkt?
 
J justusandersson skrev:
I princip är bara väggar som är utritade på konstrktionsritningen (den första ritningen) bärande. Det betyder att de flesta mellanväggarna i din lägenhet inte är bärande. Det finns ett betydande antal stålbalkar i bjälklaget. Tyvärr är K-ritningen utskuren, lågupplöst och utan beteckningar vilket försvårar tolkningen. Huset är ritat av arkitekt Sven Wallander, HSBs grundare, 1930. Det måste väl vara K-märkt?
Hej! Vad snälla ni är som svarar. Huset är inte K-märkt men har någon betydelsefull markering. Andra i huset har öppningar och olika lösningar. Men jag vill ju inte chansa här, utan vara helt säker. Det är vägg 75 och 76 jag vill ta ner på bjälklagsritningen. Vägg 76 är delvis nedtagen redan. Vägg 75 är inte rörd ännu.
 
Det här kanske kan hjälpa. Det är de två med kryss jag vill ta bort.
 
  • Interiörbild med markerade pelare med kryss som föreslås för borttagning i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bärande väggar är gjorda i minst helstens tegel, 25 + cm tjocka. Väggar gjorda i plank eller 1/2-stens tegel är inte bärande.
 
J justusandersson skrev:
Bärande väggar är gjorda i minst helstens tegel, 25 + cm tjocka. Väggar gjorda i plank eller 1/2-stens tegel är inte bärande.
tack snälla för att du rog dig tid att hjälpa mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.