Lyckades igår med konsten att ta sönder den här "mackapären" under handfatet, det är alltså lyftdelen till proppen som helt sonika gått av i infästningen. Vad behöver jag för delar att ersätta skrotet med? :thinking: Avbruten lyftmekanism för handfatets propp fäst vid avloppsrör under handfatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avbruten lyftstång till handfatets propp i en trasig infästning, på en vit diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mazen Mazen skrev:
Beroende på modell, men enklast är att byta hela bottenventilen med lyftanordningen..
Tex ..
[länk]
Håller med - köp ny bottenventil av samma modell.
Skruva loss hela o ta med till byggvaruhus eller rörshop.
Kan vara lite trixigt att hålla emot övre delen (silen, som sitter på ovansidan i tvättstället).
Vissa silar har "uttag" för e insexnyckel i mitten. Andra modeller kräver lite specialverktyg eller ett hemmameckat mothåll för att inte bara snurra med runt.
 
  • Gilla
JonasJN
  • Laddar…
Det man bör tänka på vid byte är att rördelen som går ned igenom handfatet, ofta (men inte alltid) har ett inlopp för vatten som kommer via överfyllnings utloppet på handfatet, det vattnet rinner i en kanal "inne i" porslinet. VIssa handfat har ett sådant, andra inte. Då gäller det att ha en bottenventil avsedd för överfyllningsutlopp, eller inte. Och jag tror att det kan skilja på hur det utloppet ansluts till röret som går igenom. Det hålet ligger dolt i delen som passerar igenom porslinet.

Men skruva isär den (troligen en skruv ovanifrån), ta med delen till butiken. Det kan även finnas på byggmarknader som Bauhaus. eller Hornbach.
 
  • Gilla
JonasJN och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, hela den undre delen trasades sönder vid beröring så det var bara en tidsfråga innan den rasade!
Diametern på den övre delen jag har är 40mm vilket jag antar är någon sorts standard då det inte anges i länkarna ovan?
 
Det är nog standard, även om det säkert finns exklusiva varianter som avviker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.