Jag har en pump i min lilla fiskdamm jag råkade klippa av kabeln till med gräsklipparen. Inte hela världen, den är 10m lång och det räcker gott med 2-3m. Ena änden består av en transformator 230v->12v och jag behöver således en sådan här koppling att sätta på min nyare kortare kabel. Vad heter dessa? Har Clas eller Kjell dessa löst?
 
  • Hand håller en avklippt elektrisk kabel med en 230v till 12v transformatorplugg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kjell borde väl ha såna där.
 
Sitter det någorlunda skyddat för regn så skarva kabeln med WAGO.
Ska du lyxa till det så drar du några varv isoleringsband.

Sådan kontakter är lite special

Protte
 
Skarva kabeln med krympslangsisolerade skarvhylsor och sedan en krympslang över hela skarven.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Finns skarvhylsor med krympslang på Biltema. Bara kläm ihop med en kabelskotång och värm med varmluftspistol.
Alternativt en skarv för robotgräsklippare slinga, de är vattentäta också.
 
En fråga på samma tema. Jag ska sätta dit 12 V deck-light-spottar i en ställning för hallonbuskar, men där de ska lysa neråt istället för uppåt. Ställningen består av en massa 45 x 45-reglar, och spotten är 30 mm i diameter, och borrhålet är 20 mm. Reglerna där de ska fällas in är drygt två meter över marken, så man kommer inte att se kabeln som dras på ovansidan av dem.

Däremot vill jag gärna undvika att använda de befintliga kopplingarna. Dessa är rätt klumpiga, vilket gör att jag måste borra ett rätt stort hål genom regeln för att få igenom den. Detta måste jag i så fall fylla igen med något, eftersom det annars kommer vara vattenfyllt mer eller mindre konstant hela vintern. Istället hade jag tänkt att först borra ett 20 mm-hål för själva spotten. Detta ska vara 26 mm djupt enligt instruktionerna till spottarna. Därefter vill jag borra ett mindre hål, som är tillräckligt stort för att få igenom kabeln men inte så mycket mer. Dra kabeln igenom och sedan täta med något lämpligt. Men för detta måste jag knipsa bort kopplingen och skarva ledningen.

Detta borde väl inte vara några större konstigheter? Min tanke är att markera en av kablarna som plus, klippa av den, ta bort kopplingen och sedan löda ihop båda igen + krympslang över respektive ledare och sedan en krympslang med lim över alltihopa.

Finns det något enklare sätt att göra detta månde? Det handlar bara om fyra spottar, så det är inget jättejobb, men tänkte om någon har någon bättre idé.
 
D DDD80 skrev:
En fråga på samma tema. Jag ska sätta dit 12 V deck-light-spottar i en ställning för hallonbuskar, men där de ska lysa neråt istället för uppåt. Ställningen består av en massa 45 x 45-reglar, och spotten är 30 mm i diameter, och borrhålet är 20 mm. Reglerna där de ska fällas in är drygt två meter över marken, så man kommer inte att se kabeln som dras på ovansidan av dem.

Däremot vill jag gärna undvika att använda de befintliga kopplingarna. Dessa är rätt klumpiga, vilket gör att jag måste borra ett rätt stort hål genom regeln för att få igenom den. Detta måste jag i så fall fylla igen med något, eftersom det annars kommer vara vattenfyllt mer eller mindre konstant hela vintern. Istället hade jag tänkt att först borra ett 20 mm-hål för själva spotten. Detta ska vara 26 mm djupt enligt instruktionerna till spottarna. Därefter vill jag borra ett mindre hål, som är tillräckligt stort för att få igenom kabeln men inte så mycket mer. Dra kabeln igenom och sedan täta med något lämpligt. Men för detta måste jag knipsa bort kopplingen och skarva ledningen.

Detta borde väl inte vara några större konstigheter? Min tanke är att markera en av kablarna som plus, klippa av den, ta bort kopplingen och sedan löda ihop båda igen + krympslang över respektive ledare och sedan en krympslang med lim över alltihopa.

Finns det något enklare sätt att göra detta månde? Det handlar bara om fyra spottar, så det är inget jättejobb, men tänkte om någon har någon bättre idé.
De flesta spottar jag sett är VAC så plus och minus spelar ingen roll, åtminstone inte på mina...
Jag kör med skarvkopplingar för robotgräsklippare, de är fyllda med fett och gjorda för att kunna leva nedgrävda.
Jag viker över en tejpbit med åldersbeständig tejp och lägger ett kabelband över trådarna för att hålla ihop dem och som lite dragavlastning.

Obs! Köp "kvalité" skarvkopplingar! Typ Gardena eller Husqvarna...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.