Mikael_L
Men sätter du en i dosa, limma eller fäst givaren på annat sätt mot doslocket, då mäter du trots allt i princip direkt mot utomhusluften. Jag skulle nog tro att det kommer fungera tillräckligt bra för en villa. Att jag inte kan göra så på en kommersiell fastighet är ju en helt annan sak.

Och har man vattenburen golvvärme i betongplatta, som är så långsamt att reglera, så kommer ev fel kanske inte märkas alls. Systemet är såpass trögt att små fel i form av eftersläpning och annat troligen inte alls märks. Att justera hela kurvan räcker troligen.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Mikael_L
K Kane skrev:
Denna kanske, [länk]
Sedär, de föreslår att den sätts på distanser om den ska användas som utegivare.
Det styrker det jag påstår, att väggen påverkar mycket.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Man skulle ju kunna höra med Thermia, risken är väl att man hamnar hos någon som går efter hur de alltid gjort....
Det gör man nästan alltid när man kontaktar support.
1:st line är i regel någon käck person som läser innantill ur FAQ och avslutar med "Tack för att du hörde av dig, ha en bra dag!"
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Inget svar men en iakttagelse från ett empiriskt försök (läs projekt som fördröjdes :rofl:).

Jag hade utegivaren hängande i stegen ca 15cm utanför fasaden på vår 40-talskåk under ett år efter installationen av bergvärmen och ett panelbyte som tog lite onödigt lång tid. Det blev till att justera kurvan när frugan frågade varför det har blivit så kallt i kåken när jag hade monterat utegivaren till sin riktiga plats på panelen när projektet var klart.

Jag tror att det inte borde spela någon roll att ha den i panelen/luftspalten så länge man justerar/knäcker kurvan enligt sitt behov och husets egen "tröghet".
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sedär, de föreslår att den sätts på distanser om den ska användas som utegivare.
Det styrker det jag påstår, att väggen påverkar mycket.
Det kan mycket väl vara så, på min befintliga värmepump(L/V) så sitter givaren på en plastarm på ytterdelen.

Som jag skrivit tidigare tror jag bidraget från värmeläckaget är rätt försumbart, speciellt om man ser till att mitt hus är mer isolerat än många andra och problemet då borde uppstå även med en ytmonterad på ett dåligt isolerat hus, som du också skriver.
Sen är kanske bidraget från den strömmande luften på utsidan större än vad man tror och påverkar till större del. Jag har även missat att vissa dosor är slitsade. Jag kollade på denna; https://jsenergi.com/thermia-reserv...p/thermia-givare/utegivare-thermia-duo-8.html

Men om det nu är konvektion som ger det största bidraget här, då borde jag också undvika att montera den i/på underspikningen(takfot)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.