city69 skrev:
Här är en till med beslutsångest vad gäller inköpen av vitvaror. Electrolux, Miele eller Siemens...puh.....Ole dole doff.....
Det kan väl inte va Ole Dole mellan dessa märken, snarare "vem ska bort", ochdet är självklart E-lux som ska bort, de andra är ju erkända kvalitetsmärken.
 
Det lutar åt Miele.
 
city69 skrev:
Det lutar åt Miele.
Låter klokt, jag har själv köpt en Miele tvättmaskin nyligen, men har inte installerat den ännu. Jag ska utvärdera den om några veckor men jag tror och hoppas att det är bra grejor.
Jag har Husqvarna idag, och kan inte påstå att det är dåligt det heller, men Miele ska ju vara flera strån vassare.
 
Vi kör Siemens rakt av på rubbet (dock inte kyl/frys som är AEG) .. vi kör Aluminium vilket är helt givet jämfört med rostfritt.

Fast hade jag haft mer pengar så hade jag nog velat ha Meile eller Gaggenau :)

Men i den här prisklassen vi valt att lägga oss på så tycker jag Siemens helt klart har snyggaste design.
 
cruiser skrev:
Vi kör Miele i tvättstugan och kyl/frys. Övrigt Siemens som har en design som tilltalar oss samt att deras diskmaskin fick plats med "stora" (35 cm) tallrikar i underkorg. Mieles bestickbricka passar inte oss även om vi har bekanta som tycker den är suverän.
Tänk om man kunde få Mieles kvalitet med Siemens design och Cylindas inredning i diskmaskin. Cylindas överkorg med kullager är oslagbar! :D
 
Villja skrev:
Tänk om man kunde få Mieles kvalitet med Siemens design och Cylindas inredning i diskmaskin. Cylindas överkorg med kullager är oslagbar!  :D
Pröva det nya märket "Siemcylindiele" kanske ? ;)

// WM
 
Japp, då var det klart! Det blev Miele rätt igenom. Kyl, frys, spishäll,  fläkt, diskmaskin & ugn.......allt i rostfritt...Ja, jag vet....mkt putsande men klart värt besväret för det är ju så snyggt. ::)
 
.....Miele är säkert en av de bättre märkena....kvalitetsmässigt alltså... håller länge sägs det.. perfekt..

Så var det det här med design då.......jag tycker nog att Mieles tvättmaskiner ser ut som dom var gjorda i början på 80 talet.....Ja dom är helt enkelt skitfula....

Vi köper E-lux. Inte världsbästa märket kanske, men den förra tvättmaskinen höll i 12 år. E-lux kostar inte skjortan heller som Miele gör.... prisvärt och snygg design men håller inte lika länge
 
Ja, ja. Inget är som förr. När vi byggde vårt hus 1976 satte vi in 4 grejor från Asea-Skandia (=Cylinda), då vi tyckte det verkade vara kvalitet. Och det stämde.

Vi satte in ett torkskåp, och det funkar fortfarande! Så satte vi in en diskmaskin (DM12) och den funkade, men var på upphällningen och levde rövare när vi bytte ut den 1996. Så satte vi en en kyl/sval och en frys (fullhöjd), men kylskåpet lade av hösten 2003. Frysen ställde vi ut i garaget där den fortfarande fungerar klanderfritt. 1987 skaffade vi en ny Cylinda tvättmaskin (hade haft en liten Siemens tidigare) och den går fortfarande OK, även om stötdämparna kunde vara lite piggare.

Alltså: Kylen hängde med i 27 år, diskmaskinen i 20 år, medan frysen och torkskåpet nu har hunnit bli 28 år. Tvättmaskinen är nu 17 år. Det tycker jag är helt OK.

MEN: kylen och frysen i köket byttes hösten 2003 till Electrolux (pga design + höjdmått). Frysen är OK, men kylen har redan bytts ut (garanti efter massor av samtal och servicebesök) eftersom den var skev så att dörren hela tiden kom på sniskan.

DM12 - an byttes 1996 mot en Cylinda 1605. Den stannade i förrgår (julafton!!!!). Motorn till cirkulationspumpen gick helt enkelt och la sig. Efter endast 8 år!!!

Slutsats: det mesta nuförtiden är av undermålig kvalitet. Måhända är det i mesta laget att förvänta sig en livslängd av 20+, men 15 år borde inte vara ohemult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.