Hej hej,
vi renoverar vår tvättstuga och undrar nu om det går att höja upp tvättmaskinen om man har placerat torktumlaren på tvättmaskinen?
Har letat och tittat på bilder, men hittar inget sådant. Det finns att man höjer upp men då står maskinerna brevid varandra.
Om ja, förklara gjärna hur ni har gjort.
 
A
Det bli ju lite högt upp till tumlaren kontrollpanel.
 
Jaa det stämmer faktiskt, ska räkna och se. :)
 
Nej, skulle inte rekommendera det.

I mina ögon har du 2 bekymmer, det första är vikten. En ensam stomme kommer få en rejäl last på sig av både tvättmaskin och torktumlare, så är ytterst tveksam om den "klarar" vikten.

Det andra är höjden. En tvätt/tork är ca 85cm hög, dvs 2 staplade ger en höjd på 170cm. En sådan upphöjning som du föreslår brukar innebära en höjd på ca 50cm från golvet (Ikea 8cm Ben, 40cm stomme och ca 4cm skiva) vilket då ger 170+50=220. Dvs, kontrollpanelen på den övre maskinen kommer hamna på ~210cm. Luckan till den övre maskinen lär landa på ca ~170 cm vilket gör att en medellång invånare i vårat avlånga land istället får stå på tå typ, och lyfta i huvudhöjd (bra mkt mer oergonomiskt än att sätta sig på huk tex). Dessutom ser man inte botten på trumman om man inte är längre..

Så mitt råd är nej, släpp den tanken :surprised:
 
Ställ dem bredvid varandra på en upphöjd sockel i vilken du sedan bygger in utdragslådor för tvättmedel och sköljmedel och städgrejer och allt vad det kan vara. Om sockeln får gå ut en bit, så att det blir som en hylla framför maskinerna, så slipper du dessutom tappa hälften av den rena tvätten på golvet, när du ska flytta den från tvättmaskin till torktumlare.
 
Tidigare hade vi tvättmaskin och torktumlare i pelare. Hade dem stående på en 30cm hög ställning. Jag är av medellängd ~180cm och upplevde att torktumlaren hamnade för högt upp för att det skulle vara bekvämt att lyfta ut tvätten. Lagom hade varit en 20cm hög ställning.

Idag har vi dem placerade bredvid varandra på en Ikea-stomme. Båda maskinerna är ca 90cm över marken, blixterbra när tvätten ska in och ut, nackdelen är att det krävs pall när tvättmedel väl ska fyllas på, som tur väl är blir det inte så ofta med automatisk dosering. Jag skulle säga att det bästa är att placera dem 40-60cm upp bredvid varandra.
 
  • Gilla
K.Håkansson
  • Laddar…
Som andra skriver hamnar nog maskinen för högt. Om ni trots allt vill göra det hade jag nog försökt med en variant på min nuvarande tillfälliga lösning där torktumlaren står på en egen skiva som i sin tur är skruvad och reglad i täcksidor på var sida om maskinerna. Hade helt enkelt tur att tvättmaskinen stod mellan två skåpssidor från början och kunde då skruva reglar och en skiva så torktumlaren inte står på tvättmaskinen utan är fristående (om än direkt över).

nu har jag dock tvättmaskinen direkt på golvet, och det är väl högt att nå torktumlaren ändå tycker jag.
 
Det mest intressanta blir när tvättmaskinen centrifugerar, har en rejäl obalans, vandrar iväg lite och välter hela stapeln. Då konstaterar man troligen att det var en ganska dum idé.
 
Sök på ordet tvättpelare så hittar du gott om information.
 
GoC GoC skrev:
Det mest intressanta blir när tvättmaskinen centrifugerar, har en rejäl obalans, vandrar iväg lite och välter hela stapeln. Då konstaterar man troligen att det var en ganska dum idé.
Vanligtvis har man i en tvättpelare ett fäste mellan maskinerna som förhindrar detta.

Jag var lite orolig för att min tvättmaskin skulle riskera att vandra iväg när den står på bänkskivan. Jsg fräste 5mm djupa spår för fötterna i skivan så att den inte kan röra sig. Oron visade sig vara obefogad så länge som maskinen står rätt justerad i våg.
 
N NoOne2k skrev:
Vanligtvis har man i en tvättpelare ett fäste mellan maskinerna som förhindrar detta.

Jag var lite orolig för att min tvättmaskin skulle riskera att vandra iväg när den står på bänkskivan. Jsg fräste 5mm djupa spår för fötterna i skivan så att den inte kan röra sig. Oron visade sig vara obefogad så länge som maskinen står rätt justerad i våg.
Jag har inga fästen mellan mina och de går då ingenstans.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Stor skillnad på olika maskiner. Min förra tvättmaskin vandrade runt i halva tvättstugan och gav märken i golvet. Spelade ingen roll att den stod i våg eller hade extra "fötter". Nya maskinen står helt still och är knäpptyst :)
 
N NoOne2k skrev:
Tidigare hade vi tvättmaskin och torktumlare i pelare. Hade dem stående på en 30cm hög ställning. Jag är av medellängd ~180cm och upplevde att torktumlaren hamnade för högt upp för att det skulle vara bekvämt att lyfta ut tvätten. Lagom hade varit en 20cm hög ställning.

Idag har vi dem placerade bredvid varandra på en Ikea-stomme. Båda maskinerna är ca 90cm över marken, blixterbra när tvätten ska in och ut, nackdelen är att det krävs pall när tvättmedel väl ska fyllas på, som tur väl är blir det inte så ofta med automatisk dosering. Jag skulle säga att det bästa är att placera dem 40-60cm upp bredvid varandra.
Vi planerar för att höja upp maskinerna bredvid varandra, och undrar om ni är nöjda med höjden? Några bra råd att ge?
 
K K.Håkansson skrev:
Vi planerar för att höja upp maskinerna bredvid varandra, och undrar om ni är nöjda med höjden? Några bra råd att ge?
Efter att vi har haft dem på plats ett bra tag är vi (jag) jättenöjda. Med självdoserande maskin är det inget problem att ha maskinerna på den höjden, snarare en fördel när man ska lägga i och plocka ur tvätten. När tvättmedel/sköljmedel ska fyllas på lyfter jag ur hela kassetten och fyller på på diskbänken.

Under maskinen har vi först en 20cm hög låda, som är perfekt att dra ut och ställa tvättbacken på. Under den har vi sedan en 60cm hög låda där vi förvarar smutstvätten.

Det som vi först hade tänkt ha i botten, ett 40cm högt överskåp som egentligenr avsett att monteras ovanpå kyl/frys hat vi monterat ovanför tvättmaskin/torktumlare.

Det enda tråkiga var att en vecka efter att de sista listerna var på plats gick vår dåvarande tvättmaskin sönder med vattenskador som följd. Det slutade med att vi fick köpa två nya lådor och fronter till dessa och den nya maskinen är numera utrustad med aquastop för att förhindra att samma sak uppstår igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.