richardtenggren
Hej,

Ska troligen till att byta värmepump och ska förbereda för tempgivare på norra sidan av huset.
Osäker på hur Thermias givare ser ut, men de jag googlat fram är rätt fula.

Då givaren endast är ett ntc-motstånd i en utanpåliggande dosa så tycker jag att jag lika gärna kan placera motståndet i en infälld rotdosa med ett doslock i fasaden.
Vad tror ni?

Huset är isolerat med 310 mm isolering, dosan hamnar ju i panelen och delvis i bakomliggande luftspalt, så temperaturen bör i stort sett vara den samma som om den var ytmonterad?
 
A

den måste mäta sann luft
inte vad det är i din isolering
 
richardtenggren
electroluxaren skrev:

den måste mäta sann luft
inte vad det är i din isolering
Nu läste du inte, om den ligger bakom ett doslock på panelen eller i en utanpåliggande dosa borde inte spela någon roll, det är dit jag vill komma. :)
 
Varför fråga om du ändå tänker göra så? Testa så får du se!
 
richardtenggren
DonPablo R134a skrev:
Varför fråga om du ändå tänker göra så? Testa så får du se!
Jag hör ju efter här för att skapa en diskussion, men jag vill ju ha en bra anledning till att inte göra så, inte bara för att man alltid gjort så.

Det intressanta för styrningen är ju temparaturdiffen, inte det reella värdet.

Men jag tänker att värmeöverföringen i luftspalten borde vara ganska försumbar, men jag har inte hunnit fundera så mycket ännu, så kastade ut frågan här istället.

Luftspalten är ju ventilerad, det gör det ju lite knivigare att räkna på då det blir massa okända faktorer. Annars borde det vara relativt lätt att räkna på, lite förenklat.
 
Borra några små hål i doslocket i värsta fall? Eller flytta den till utsidan doslocket om det inte fungerar. Är ju bara att prova(y)
 
Kan du inte sätta tempgivaren i underspikningen istället då, så syns den inte lika mycket? Eller bakom tassbrädan?
 
richardtenggren
De utanpåliggande ser ganska täta ut, är nog rätt bra också då vi bor nära havet. Så är både fuktigt och blåsigt.

Att montera den i takfot/underspikning har jag också funderat på, men tänkte att det teoretiskt kan bli fel där också då varm luft ”fastnar” där...
Men det är nog minst lika försumbart som att ha den i en rotdosa, men absolut ett alternativ.

Läste att vissa förespråkar montering på 2/3 av fasadhöjden.
 
Sen är det inte säkert att norr alltid är det bästa väderstrecket för givaren i vissa fal kan det vara söder, tex vid bra isolering o mycket solinstrålning. Fast norr och innegivare är nog säkraste kortet.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
richardtenggren
Har idag givaren i sydläge, vilket har funkat okej, men inte helt perfekt. Nu är det lite svårt att dra slutsatser från tidigare år då husets förändrats mycket de senaste två åren.
Så nu har vi mycket fönsteryta mot öst och välisolerat, så på sommaren får vi rätt varmt inne, om vi inte kör kyla.
 
Enklast är väl att skriva till Thermia och fråga.
Det är ju bara en liten fyrkantig plastlåda den sitter i. Men målar du den i fasadens färg så behöver behöver du nästan montera en skylt som visar vart den är. I alla fall om du har en lockpanel. Om inte annat kan du väl ta ut motståndet och montera det i en mindre kapsling. Är väl bättre än att såga hål i panelen.
 
Killgissar nu men kan man inte justera kurvan någon grad om det visar sig bli lite fel värde om mätpunkt/referensvärde blir något högre med infälld dosa?
 
S skogsliden skrev:
Killgissar nu men kan man inte justera kurvan någon grad om det visar sig bli lite fel värde om mätpunkt/referensvärde blir något högre med infälld dosa?
Då killgissar jag att det går utmärkt att sätta den i en rotdosa i ytterpanelen. Lär vara exakt lika kallt där som innanför den tjocka plasten i original kapslingen. Annars skulle min tempgivare påverkas lika mycket av värmen från huset då den är skruvad på panelen som är spikad direkt, utan luftspalt, på den oisolerade timmerväggen i mitt hus.
Det har troligen endast en akademisk påverkan, man reglerar oavsett värmen inomhus med injustering av värmekurvan. Enda jag kan tänka mig är att panelen kan tillföra lite värme till dosan vid ett snabbt temperaturfall ute. Men det välisolerade huset lär oavsett vara väldigt värmetrögt.
 
richardtenggren
Man skulle ju kunna höra med Thermia, risken är väl att man hamnar hos någon som går efter hur de alltid gjort.
Jag har slätspont, så allt som sticker ut syns rätt väl, jag kan sätta den mellan garagetak och underspikning där hus och garage är ihopbyggt, men fasaden är bara ca 45 cm hög där.

Absolut kan man förskjuta kurvan, om skillnaden skulle vara konstant, annars får man justera kurvans lutning.

Det är även min känsla att det inte är något problem, men tänkte försöka teorisera det hela, men det som är det svåra är väl luftrörelserna utanpå och i spalten.
Annars borde det vara till rotdosans fördel, då det bara blir luft mellan isolering och givare(bortser från dosans botten, medan den utanpåliggande får luft+trä+luft vilket borde leda mer värme. Luften i rotdosan blir ju förhoppningsvis stillastående.
 
Mikael_L
Nu kommer jag generalisera något (men inte mycket).
Utegivaren ska alltid sitta på norrvägg, står huset vridet så norr inte finns så är nordöst bättre än nordväst.

Utegivaren ska sitta i sin utanpåliggande dosa, den har som regel lite små luftslitsar eller hål för att reagera lite bättre på förändringar (och kanske delvis för att dränera ut ev fukt).

Fäller man in givaren i väggen så mäter den mer inomhustemp, och även om man teoretiskt skulle kunna skjuta kurvan lite så kommer problemen att solbelyst vägg ger betydligt mer bidrag, och en fördröjning av både uppvärmning och nedkylning av givaren. Olika mycket blåst kommer också påverka.

Jag som installerar lite större byggnaders utrustning för värme/ventilation vet att ibland måste vi sätta givare som sitter på en arm så givaren kommer ett par dm från väggen, för annars påverkar väggen för mycket. Det där bryr man sig som regel inte om för villor, det ligger inte så mycket pengar i att jaga besparing i någon halvgrads (eller kanske en grad) temperaturfel inomhus där. Men är det 3000 kvm kontorsyta, så vill man få det så rätt som möjligt.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.