joakim_j joakim_j skrev:
Om man kollar på det från Boverket som du citerade så låter det ju som att de vill att någon kastar ett öga på det och säger "verkar rimligt". Fast det skall väl kosta iaf en tiotusen för att räknas.
Det är exakt det som är syftet och tanken är god. Ett par stora byggolyckor i Sverige hade kunnat unvdvikas om någon kastat ett öga på det.
 
W witten skrev:
Det är exakt det som är syftet och tanken är god. Ett par stora byggolyckor i Sverige hade kunnat unvdvikas om någon kastat ett öga på det.
Hur många av dem gällde tillbyggnad av enbostadshus?

Missförstå mig rätt. Tanken är alltid god, men när man driver allt till sin spets så blir gärna den administrativa bördan för egenbyggare övermäktig, speciellt när de som egentligen skulle hjälpa oss är närmast demonstrativt ohjälpsamma, som i TS fall.
 
På Boverkets hemsida ges ett exempel på hur konstruktionsdokumentationen för ett småhus kan/bör se ut:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ande-bestammelser/konstruktionsdokumentation/


Omfattning av dimensioneringskontroll
Den utförda dimensioneringskontrollen omfattar granskning av:

  • antaganden om snölaster, vindlaster och nyttiga laster
  • antaganden angående materialegenskaper för träkonstruktionen
  • dimensioneringsmodellen för knäckning av regelstommen
  • dimensioneringsmodellen för skivverkan vid stomstabilisering
  • att beräkningsresultaten är korrekt överförda till bygghandlingar
Ansvarig för dimensioneringskontrollen, NN, XX AB
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Hur många av dem gällde tillbyggnad av enbostadshus?.
Jag anser inte att enbostadshus tillhör kategorin som kan orsaka händelser i kategorin "stora byggolyckor i Sverige".
 
W witten skrev:
Jag anser inte att enbostadshus tillhör kategorin som kan orsaka händelser i kategorin "stora byggolyckor i Sverige".
Exakt! Därför borde man kunna vara lite mer flexibel i de fallen. Tex borde en sakkunnig på kommunen kunna kasta ett snabbt öga på sådan dimensionering man kan godkänna enligt "beprövad erfarenhet", vilket torde vara nästan allt i en enklare tillbyggnad.
 
Dokument för dimensioneringskontroll inom bygg med markerad text och signatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Allt frid och fröjd? Nej, byggnadsinspektören ringde mig just och informerade att jag
1) Inte är konstruktör och därmed inte sakkunnig att genomföra dimensioneringskontrollen
2) Är jävig i situationen

Personligen anser jag mig läskunnig och relativt van att läsa både instruktioner och standarder. Jävig är jag visserligen, men det är också jag som är mest intresserad av alla att detta blir bra. Till skillnad från andra inblandade parter vill jag att huset ska hålla medans de andra vill ha en syndabock i fall något skulle hända...
 
Är konstruktör en skyddad titel egentligen? Några som jag pluggade med gick åt hållf-hållet... undrar om jag tex skulle kunna hävda att jag är sakkunnig i egenskap av civilingenjör...

Men syftet är ju att i möjligaste mån hindra privatpersoner från att bygga, så det är nog rätt svårt att få igenom...
 
Det var ju min första tanke också... Men jag kände att det inte var läge att ta diskussionen åt det hållet... Det kommer ju ett slutsamråd någon gång i framtiden också...

Nu ska jag inte påstå att mina 9 hp hållfasthetslära på KTH var det som gjorde att jag kände mig bekväm med att skriva under dokumentet heller... Utan att jag faktiskt kunde läsa relevanta delar i BBR och EKS och förstå hur dimensionering är gjord...

Nu är jag lite nyfiken på att se om det går att hitta en konstruktör i bekantskapskretsen som är villig att skriva på det för att se om det är ok, eller om det måste vara en konstruktör på en konstruktionsfirma... jag undrar om fakturan också måste bifogas... Men jag försöker hålla mig från att bli obstinat... :sweat:
 
Jag har för mig att jag läste 10,5 hp hållf, så det kanske går bättre :D

Jag förstår att det är svårt att inte krevera.

Men det kan inte vara omöjligt att hitta en firma som vill ta sig an detta? Jag googlade lite häromdagen och hittade ett antal med mer eller mindre seriösa hemsidor iaf. I det här fallet behövs ju ingen kompetens egentligen, bara en underskrift. De borde ju vara intresserade av att tjäna 5000 på två minuters jobb? De tar väl inte ens på sig något ansvar, det är väl byggherren som är ansvarig för allt?
 
Nej, jag antar det, jag ska googla! Jag är bara lite trött på alla små saker som kommunen lägger på.. Det drar ju iväg i kostnad och man tappar lite av poängen med att man tänker att man ska göra det själv när man behöver lägga in 5000 här och 5000 där för småsaker som man själv redan gjort.

Jag har ju som sagt redan gjort kontrollen och är säker på att det är ok. Så för mig är det ju helt ointressant hur dokumentet ser ut eller vem som skrivit det bara kommunden blir nöjda.

En annan tanke slog mig. Det är inte ok att jag gör dimensioneringskontrollen eftersom jag inte är konstruktör, men vad hade hänt om jag gjort dimensioneringen själv? Vilket jag länge funderade på, men valde bort för att jag inte hade tid och ork att sitta och pilla med ritningarna... Om jag då fått tag på en kontruktör för dimensioneringskontrollen, hade det varit ok? :thinking:
 
I Ingenjör Jesper skrev:
En annan tanke slog mig. Det är inte ok att jag gör dimensioneringskontrollen eftersom jag inte är konstruktör, men vad hade hänt om jag gjort dimensioneringen själv? Vilket jag länge funderade på, men valde bort för att jag inte hade tid och ork att sitta och pilla med ritningarna... Om jag då fått tag på en kontruktör för dimensioneringskontrollen, hade det varit ok? :thinking:
Man kan ju tycka det, men jag har en känsla av att det inte skulle flyga...

Över huvud taget så är det ju väldigt lite av allt inom bygglagstiftningen som egentligen grundar sig i lagstiftning, utan mer i att tjänstemännens ord är lag. PBL innehåller ju bara otroligt öppna formuleringar i stil med att byggnader skall vara dimensionerade så att risk för skada på människa eller egendom minimeras. Sedan bestämmer boverket att det skall vara en "konstruktör" som står för dimensioneringen, och en annan för kontrollen. Och slutligen bestämmer kommunen att du inte är konstruktör, så om du läser tabellerna så blir det inte rätt ändå, även om någon betrodd skulle intyga att du har gjort rätt :)

Men jag är inte bitter.... :D

Jag funderar på om jag ändå inte skulle göra ett försök när det är dags för mig. Man kan väl inte få mer än ett nej tänker jag.
 
Uppdatering och avslut för den som är intresserad!

Fick tag på en annan konstruktör genom KA som fixade en kontroll. Vad han egentligen kontrollerat låter jag vara osagt, men det tog någon dag och så fick jag ett intyg... Eftersom jag själv redan känner mig bekväm med dimensioneringen har det ingen större betydelse!

Tack för hjälpen och input, även om det slutade på det mest väntade sättet...

3000 kr fattigare, men med startbesked i handen! Nu kör vi, julledigheten är räddad :D

/Jesper
 
  • Gilla
anchable och 2 till
  • Laddar…
@Ingenjör Jesper Grattis!!

Jag är själv konstruktör och har jobbat väldigt mycket med småhus till flerbostadshus. Nu på senare tid har jag hjälpt mina vänner gratis med deras nya hus och bifogade alla mina beräkningar samt intyg. Det verkade gå fint utan KA om jag förstod det rätt då de redan har ett startbesked.

Den dagen det är min tur att bygga vore det intressant att veta framöver vad egentligen KA gjorde för skillnad :)
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
D Dashio skrev:
@Ingenjör Jesper Grattis!!

Jag är själv konstruktör och har jobbat väldigt mycket med småhus till flerbostadshus. Nu på senare tid har jag hjälpt mina vänner gratis med deras nya hus och bifogade alla mina beräkningar samt intyg. Det verkade gå fint utan KA om jag förstod det rätt då de redan har ett startbesked.

Den dagen det är min tur att bygga vore det intressant att veta framöver vad egentligen KA gjorde för skillnad :)
Otydligt formulerat av mig inser jag... KA gjorde ingen kontroll i detta läge utan förmedlade bara kontakten till en konstruktör, annan än den som dimensionerade bygget! Konstruktör 2 gjorde då kontrollen och skrev ett intyg...

Att jag behöver en KA har ju i inte riktigt något med detta är göra. Kanske hade man kunnat argumentera om det, men en tillbyggnad på 74 kvadrat i detaljplanerat område gick inte automatiskt som liten/enkel ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.