Vi har en arkitektritning och ett bygglov, och har på halvfart det senaste halvåret försökt få tag i byggföretag. Vi har varit öppna både för "block-byggare" och lösvirkesbyggare. Vi har nu kommit i kontakt med en lösvirkesbyggare som vill åta sig projektet på totalentreprenad till ett rimligt pris. Han ger ett intryck av att vara väldigt erfaren och "ha koll" - han har bl a kommit med förslag på ett antal förändringar på konstruktionen av huset som vår arkitekt genast tyckte var mycket bättre än såsom han tänkt. Detta är inget som andra byggspekulanter har kommenterat i sina anbud.

Detta är ju den största affär jag kommer göra i livet och jag vill därför vara så noggrann jag kan i valet. Vad är det jag bör kolla med den här killen och hans firma? Skatteskulder? Anmälningar från tidigare kunder - var kollar man det? Försäkringar - hur kolla? han säger själv att just försäkringar är lite självreglerande, eftersom om man haft situationer där försäkringen måste träda in får man inte ta fler försäkringar alt man får kraftigt höjda premier. Är det någon som vill kommenetra detta?

Jag har bett att få besöka något bygge, men han har inget på gång just nu. Det startar tre byggen om ca tre månader i serie med grundläggning. Så vill jag se det kommer vårt bygge att behöva vänta till dessa tre är klara. Vi kan besöka färdiga hus, men vi har tidigare fått rådet att man helst ska besöka pågående byggen så man ser hur processen funkar. Det är väl inte så att vi har blodigt bråttom, men visst suger det i bygga-hus-tarmen eftersom allt fram till nu tagit så lång tid... Tycker ni erfarna att vi bör invänta starten av de andra husen eller?
 
Att se hur bygget fortgår eller hur byggprocessen fortgår är inte enkelt direkt och å andra sidan även om huset ser bra ut när det är färdigt kan där finnas mängder med fusk.

Det är sådant här som en kvalietsansvarig skall hålla koll på och det kanske kunde vara ide att försöka tala med någon som varit ansvarig för några projekt med den tilltänkte byggaren. Har du diskuterat med din tilltänkte KA?

Det bästa sättet att lösa problem är ofta att dela upp betalningar, hur har ni diskuterat kring detta? Förklara din oro och se om ni kan lösa det på ett bra sätt.

Ett krux med mindre företag är att ofta kan sjukdom eller en person skadad ställa till med mycket, det är ingens fel men heller ingen tröst när man sitter där med en halvfärdig grund eller nåt. Diskutera sådant med din tilltänkte byggare, han måste kunna hantera alla problem som kan uppkomma där men å andra sidan kan man inte måla fan på väggen heller.

En sak som jag tycker är intressant är hur länge de anställda har varit anställda där, är de nya så kan man fråga sig varför de tidigare gick.

Lycka till, det är en stor affär men det är kul med!
/Kent
 
Tack för alla kommentarer!
Vi har diskuterat med vår arkitekt om att ha honom som KA. Det är också via honom vi fick kontakt med byggaren, men de har inte jobbat tillsammans tidigare så det finns ingen erfarenhet av byggaren där.
Vi har väldigt stort förtroende för att arkitekten hjälper oss med kontraktskrivande (väl investerade kronor för oss), men det är ju vi som initialt måste välja själva firman...

Jag ska ringa banken idag och se hur man går tillväga med kreditupplysning!

 
Kontaktade Bolagsverket igår för att kolla firman. Jag är inte helt hundra på att jag har det rätta namnet - det skrivna anbudet har byggaren undertecknat med sitt eget namn(!). Enligt Bolagsverkets uppgifter har firman bytt ägare senaste året, och byggaren som vi träffat fanns inte med i styrelsen eller som aktieägare. De hade inte inkommit med årsrapport (skulle varit inne senast 31/7) så hon kunde inte se uppgifter om anställda o dyl.

Kronofygdemyndigheten hade inget på de angivna styrelseledamöterna (ganska unga, födda -75), och byggaren vi träffat kunde jag inte kolla eftersom jag inte har hans pesonnr (ännu). Allt kan ju bero på en misshörning av firmanamn, men någonting i magen känns inte riktigt bra...
??? :-/
 
Men om firman, i nuvarande ägarregi, är yngre än ett år så säger det väl inte så mycket. Hon på Boverket sa att firman skött sig exemplariskt innan "ägarbyte" vad gäller årsrapporter etc, men nu har inget kommit in...

Men tack ändå för tips - ska ändå försöka både med denna firma och eventuella framtida! :)
 
Fortsättning följer:
Gar-Bo hade aldrig haft med firman att göra....
Kollade i alla fall upp med kronofogdemyndigheten den byggare som vi träffat och han hade ca 400 tkr skulder till staten och undefär lika mycket i enskilda mål (till företag, ej privatpersoner). Han försattes i konkurs för några år sedan och tjänstemannen sa att det var på gång i år, men att det hade återkallats(!). Det börjar ju kännas lite självmord att fundera mer på den här byggaren, fast han verkar både duktig och trevlig.... :(

En handläggare jag talade med (dock inte på Kronofogdemyndigheten) tyckte inte man skulle vara så orolig för hantverkare som inte alltid får ihop pappershanteringen - det gällde bara att avtala med betalning efter prestation... Konkade byggaren hade man ju pengarna kvar så fick någon annan slutföra. Det känns som det är ett ganska teoretiskt resonemang - om taket inte är lagt och det spöregnar är man ju inte i en särskilt bra förhandlingsposition vad gäller en slutförande byggare.
 
Flis-Lisa skrev:
Fortsättning följer:
Gar-Bo hade aldrig haft med firman att göra....
Kollade i alla fall upp med kronofogdemyndigheten den byggare som vi träffat och han hade ca 400 tkr skulder till staten och undefär lika mycket i enskilda mål (till företag, ej privatpersoner). Han försattes i konkurs för några år sedan och tjänstemannen sa att det var på gång i år, men att det hade återkallats(!). Det börjar ju kännas lite självmord att fundera mer på den här byggaren, fast han verkar både duktig och trevlig.... :(

En handläggare jag talade med (dock inte på Kronofogdemyndigheten) tyckte inte man skulle vara så orolig för hantverkare som inte alltid får ihop pappershanteringen - det gällde bara att avtala med betalning efter prestation... Konkade byggaren hade man ju pengarna kvar så fick någon annan slutföra. Det känns som det är ett ganska teoretiskt resonemang - om taket inte är lagt och det spöregnar är man ju inte i en särskilt bra förhandlingsposition vad gäller en slutförande byggare.
Glöm honom. Det finns många andra duktiga och utan skulder... ;)
 
Jo, men det känns som ett ytterligare "teoretiskt" resonemang - av de som vi har träffat är det ingen (utom skuld-Pelle) som har imponerat och lyckats förmedla en övertygande känsla av hantverksskicklighet och erfarenhet. De andra har mest snackat, och när man har besökt något referenshus så kan t.o.m. jag se att det är långt ifrån gediget arbete.
 
Hej Lisa,

När man investerar i aktier finns det ett motto "Skär av dona förluster", dvs erkänna för sig själv att den idén man hade inte var så bra. JAg tor att det kan vara så här för dig Lisa, att du måste lova dig själv att vara opartiskt, trots allt arbete du har lagt ner på den nuvarande entrepenören samt bristen på andra.
 
Var ska du bygga?

Den byggfirma som byggde vårt Trivselhus åtar sig även lösvirkeshus. Jag skulle rekommendera dem när som helst. Om vi bygger hus igen vill jag absolut att de ska bygga det.

De två referenser som jag pratade med innan vi valde denna byggfirma förmedlade precis samma nöjdhet som jag nu gör här.

Under byggtiden hade vi lite "måndagsmöte" på bygget varje vecka. Det var alltid snyggt och städat och allt såg väldigt bra ut. Vi flyttade in två veckor före utsatt färdigdatum. Efter drygt två år i huset är vi fortfarande lika nöjda.

De har förmodligen fullt upp, men om du bygger i södra Stockholmstrakten så tycker jag att du ska kolla med dem. Säg till så mailar jag kontaktuppgifterna.

/Micke
 
Betala byggaren i omgångar efterhand som Du ser att arbetet fortgår, när grunden är lagd, huset rest o s v.
Var noga i DIN KONTROLL av hur bygget uppförs.
Har du betalt= har du också godkänt jobbet.

Byggaren har kanske så många betalningsanmärkningar att han inte får kredit hos någon leverantör, då kanske han kommer till dig och ber om förskott!!
Byggaren kommer kanske och ber om förskott efter att grunden är lagd! och då kan det vara svårt att säga nej, för då stoppar du bygget själv.

Det finns ett hundratal sådana varianter som ovan, och det är lika tråkigt varje gång man läser om skojerierna.

Det här med GAR-BO = Länsförsäkringar är ett gäng skurkar som Boverket borde granska.

Det allra bästa är att strunta i att anlita försäkringen,
för det finns inga krav på att man måsta vända sig till GAR-BO vid eventuella fel.
Det enklaste är att inte betala förrän man godkänt jobbet.
 
Vi ska bygga i Nacka, och jag tar gärna emot tips om kontakter både från sgryd och andra!

Jag vet inte vad sunemangs menar med opartisk, men jag köper gott att man måste inse när man är fel ute.

Tycker det är rätt otroligt att man känner sig så utelämnad i en så viktig affär...hade man inte er här på forumet där man kan följa diskussioner och själv fråga så hade det varit väääldigt ensamt.
 
Jag har "direktmeddelat" dig.

Lycka till!
/Micke
 
En kommentar om att använda arkitekten som KA. Vi upptäckte i vårt eget förarbete att rollen som Arkitekt, KA och Projektledare inte enkelt gick att passa in på en och samma person!

Enkelt uttryckt - En arkitekt kan ha svårt för att se tekniska lösningar som en byggnadsingenjör genast ser. En byggnadsingenjör missar kanske vissa estetiska värden som en arkitekt genast fattar. En KA behöver såsom jag ser det mest vara en byggnadsingenjör...

Viktigt kan vara att inte släppa lös en arkitekt/KA på löpande räkning - se till att det finns ett noga specificerat avtal även för dennes tjänster.

Vi valde en arkitekt som vår KA (jovisst, jag säger emot mig själv i detta! - Men inte 'vår egen' arkitekt!) och att anlita en byggnadsingenjör som vår projektledare/högra hand. Det har vi inte behövt ångra!!! De visade sig komplettera varandra ganska bra ;-)
 
Kolla referenser!
Det är värt mest av allt. han kan ju ha gått på en smäll och därför har dålig ekonomi.
Jag vet en byggare som byggde på löpande räkning och inte fick betalt. kunden åkte in på hispan och inga pengar kom...
Inga anmärkningar på bygget eller nånting men pengar kom det inga. hur tror du hans UC ser ut? en otroligt duktig hantverkare men utdömd på grund av dålig ekonomi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.