J Jarlsgård skrev:
Jag förstår!
Då har jag en till följdfråga, hur känner du för öppen planlösning? För eller emot? :)
L lantzen skrev:
Jag är spontant för!
Vi hade ungefär samma målsättning när vi byggde 2010.
Tre sovrum, vardagsrum, matplats, tvättstuga och två dusch/toalettrum.
Ingen källare dock, och bara ett gästrum på vinden, förutom förråd.

Så här gjorde vi:
Ritning av enplanshus med tre sovrum, vardagsrum, matplats, tvättstuga och badrum utan källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L lantzen skrev:
Hej,
Har köpt ett hus som ska totalrenoveras. Huset är på 107 kvm plus källare och ska passa en familj på 2 vuxna och två barn.

Mitt enda riktiga krav är att det ska vara två stycken badrum med dusch på markplan.

Orginalplanlösningen kan ni se på bilden nedan.

[bild]
Den lösning jag själv kommit fram till ser ut som nedan.

[bild]

Tycker själv att det ser OK ut, men jag har aldrig gjort något liknande så är väldigt tacksam för all input jag kan få!

Som ni kan se så är summan av ytan ca 2kvm större än själva huset, men jag har inte varit supernoga med måtten. Dessutom har jag ignorerat tjockleken på innerväggarna. Så måtten ni kan se kommer att bli lite mindre i verkligheten.

Egentligen hade jag bara velat ha rektangulära rum, men lyckades inte.

Tacksam för svar!

L
Gör inte om planlösningen. De 2kvm du är över plus alla de väggar du inte räknat in gör att det inte fungerar. Badrummen du ritat ser för små ut för tillgänglighetskraven. Satsa i stället på ytskikt detaljer och eventuellt nya glaspartier i vardagsrum.

Befintlig planlösning har kvaliteter som du inte kommer att matcha med ny plan. Gå igenom huset och se och känn, försök tänka bort alla "fördomar" du har pga. befintliga ytskikt, detaljer etc.

Den enda extra ytan som finns är vardagsrummet som kan bli mindre men då får huset inget rum som är speciellt och har lite rymd. Huset är perfekt lämpat för två vuxna och två barn.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Gör inte om planlösningen. De 2kvm du är över plus alla de väggar du inte räknat in gör att det inte fungerar. Badrummen du ritat ser för små ut för tillgänglighetskraven. Satsa i stället på ytskikt detaljer och eventuellt nya glaspartier i vardagsrum.

Befintlig planlösning har kvaliteter som du inte kommer att matcha med ny plan. Gå igenom huset och se och känn, försök tänka bort alla "fördomar" du har pga. befintliga ytskikt, detaljer etc.

Den enda extra ytan som finns är vardagsrummet som kan bli mindre men då får huset inget rum som är speciellt och har lite rymd. Huset är perfekt lämpat för två vuxna och två barn.
Hallå!?

Här är man på väg att kasta sig rakt ut i ett snordyrt spontanprojekt och så kommer du med en massa förnuftiga råd. Typiskt!

Men tack!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi hade ungefär samma målsättning när vi byggde 2010.
Tre sovrum, vardagsrum, matplats, tvättstuga och två dusch/toalettrum.
Ingen källare dock, och bara ett gästrum på vinden, förutom förråd.

Så här gjorde vi:
[bild]
Ser bra ut! Det jag kanske skulle kunna applicera på mitt eget hus är det långsmala badrummet. Om jag gör vänstra entreväggen kortare kanske jag kan förlänga befintligt WC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.