Hej!

Jag har gjort A-ritningar för vår blivande tillbyggnad, en ganska stor tillbyggnad där vi kommer att mer eller mindre fördubbla storleken på huset.

Tillyggnaden är konstruktionsmässigt enkel, platta, källarväggar i leca, regelstomme, och takstolar (vanligt sadeltak). Ingen VVS i tillbyggnaden (förutom golvvärmen och några friskluftsventiler).

De ritningar jag kan tänka mig att man vill ha är typ:
K-sektion som visar väggarnas uppbyggnad och möte mellan bjälkag/yttervägg samt genomskärning av grunden.
Bjälklagsplan som visar, tja, bjälklaget.
Bjälklagsplan för vindbjälklag?
"takstolsplan".
"stomplan" som visar eventuella punktlaster/pelare.
Grundplan.

Har jag missat någon?


Jag vet att det kliar i fingrarna på många att skriva "ring kommunen och fråga", men kommunen vill inte säga något innan man har dragit igång hela bygglovsprocessen, och det vill jag inte göra riktigt än.
 
Den tråden du tänker på (tror jag) var det inte jag som skapade, jag bara svarade.

Jag tänkte åtminstone börja själv, om inte annat för att det är kul, men jag räknar väl med att behöva ta in en konstruktör förr eller senare.

Möte mellan nytt och gammalt... mm, det kan ju vara intressant. Kanske enklast att beskriva det i ord på en av de andra vyerna.
 
Hehe, insåg min miss precis efter jag postade så jag tog bort inlägget :p
Ofta är det svårt att veta hur det befintliga ser ut men det är alltid bra att tänka genom mötet. Men absolut kan man göra en kommentar på ritningen med lite förklaringar.
 
B bossespecial skrev:
Hehe, insåg min miss precis efter jag postade så jag tog bort inlägget :p
Ofta är det svårt att veta hur det befintliga ser ut men det är alltid bra att tänka genom mötet. Men absolut kan man göra en kommentar på ritningen med lite förklaringar.
Mötet har jag tänkt igenom lite lagom, tror inte att det blir några större problem.

Men tror du att de ritningar jag listade i första inlägget är tillräckligt? De känns inte sådär supersvåra att rita upp själv tycker jag spontant.
 
Den uppsättningen är troligtvis mer än tillräcklig. K-sektionen kan du möjligen klura ut själv och i många projekt nöjer sig kommunen med en sådan.

Nu känner jag inte till dina förutsättningar och kompetens, men jag ställer mig ändå tveksam till din ambition att själv ta fram grundplan, stomplan samt ritningar för takstolar. När kommunen frågar oss om sådana ritningar gäller det i regel större projekt och då tar vi hjälp av en konstruktör för detta. Alternativt så låter vi entreprenören/leverantören av respektive byggnadsdel ta fram ritningarna. Hur som helst innebär det mer tid och pengar.

Så varför inte chansa på att enbart K-sektionen räcker och slippa lägga tid/pengar på övriga ritningar? Om kommunen ändå frågar efter det kan du fixa det först då.
 
Redigerat:
Jo, självklart så kommer jag inte skicka in något som inte efterfrågas i onödan :) Jag tror kanske inte heller att de kommer att begära in de andra, men den kunde ju vara kul att testa på att göra dem själv, bara för att.

Ritningar på takstolar får jag ju från takstolsleverantören när det väl beger sig.
 
Jag är precis färdig med en större tillbyggnad som jag fick bygglov för 2017.

I mitt fall så skickade jag bara in fasadritningar, planritning och en situationsplan.

Och behövde inte mer än så. Det enda som jag skickade in i ritningsväg inför slutbeskedet var en relation på ventilationskanalernas dragning. Då hade jag ändå sen spännvidd på över 11m mellan upplagen på takstolarna där de i ena änden vilade på en balk och två pelare. För egen del så hade jag tagit fram ritningar på VA, golvvärmeslingor, takstolsritning, beräkning av balkar och pelare mm. Men då det inte efterfrågades skickade jag aldrig in det.
 
Du söker bygglovet troligen endast på situationsplan och A-ritningar. Inför samråd/startmöte kommer du helt säkert att få en lista med vilka handlingar de vill ha redovisade. Om inte annat så kommer KA säga vad han vill ha fram underlag för granskning inför startmötet.
 
Samma för oss när vi byggde ut. Endast fasadritningar, planritning och situationsplan var nödvändiga. Inga K-ritningar nödvändiga för bygglov. Enbart för eget behov/framtid i så fall.
 
OK, men då ritar jag upp de ritningar jag listade i första posten, så får vi se om de behövs eller inte.

Tror inte att min kommun kommer att gå med på ett bygglov utan K-ritningar, men man vet ju aldrig.

Det jag undrade var egentligen mest om jag hade glömt någon i min lista.
 
Hej!
Jag gör också en fördubblingstillbyggnad i 3 plan x 50m2 + totalrenovering av det gamla. Gjorde fasadritningar och planritningar i Autocad. Eftersom jag inte hittade någon som helst mall för K-ritning bad jag en konstruktör ta fram ett tvärsnitt på tillbyggnaden inkl stödmurar. De har typical på huskonstruktioner som de lätt kan anpassa. De ska inte lägga mer än max en dags jobb på den om det inte är något speciellt du vill ha hjälp med. Du kan också göra den själv om du gör egna beräkningar på träguiden och kommunen förstår att du vet vad du gör. Den ska innehålla, som namnet säger, all konstruktionsinformation med måttsättning på de bärande reglarna, pelare och hur upplägget ska se ut, armering. Ett tvärsnitt bör räcka. Det finns några K-ritningar på nätet som du kan studera. K-ritningen har varit till stor nytta för tankearbetet, detaljlösningar, mängdning och att få fram diverse mått på reglar. I mitt fall hade de inte tid att ändra fel i ritningen så jag gjorde den klar själv. Från dessa ritningar gjorde jag sedan vent och vvs. Uponor gjorde golvvärmeritning från planritningarna med materiallista. Takstolsleverantör gjorde takstolsritningen från K-ritningen för köp. Ventfirman använde ventdragningen till en materiallista. Jag lämnade in allt till handläggaren även om han inte frågade efter det. Då du ritar själv är mitt råd att du gör likadant. Hur nytt möter gammalt var inte handläggaren intresserad av. Du behöver räkna ut U värde också. Jag skrev det på K-ritningen och på en blankett vill jag minnas. Det ska synas att entreplan är handikappsanpassat också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.