Hej på er där ute! Jag har precis påbörjat lite mindre snickeriarbeten och ett av dom är en skärbräda i Alm. Och då är det en spricka i en kvist utmed kanten. Tänker att detta kanske inte håller över tid? någon som har nån bra lösning att fylla det med? Epoxi eller annat typ av lim som tål lite vatten och så då. Har även tänkt att lägga på parafinolja som behandling
 
Pelle Jo Pelle Jo skrev:
Och då är det en spricka i en kvist utmed kanten.
Det är inte så nära kanten att du helt enkelt kan såga bort kvisten och göra en aning mindre skärbräda än du tänkt. Kanske inte det svar du önskar men i alla fall en garanterat hållbar lösning. :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte så nära kanten att du helt enkelt kan såga bort kvisten och göra en aning mindre skärbräda än du tänkt. Kanske inte det svar du önskar men i alla fall en garanterat hållbar lösning. :)
Ja Jag vet Men tycker den blir i minsta laget då
 
Pelle Jo Pelle Jo skrev:
Hej på er där ute! Jag har precis påbörjat lite mindre snickeriarbeten och ett av dom är en skärbräda i Alm. Och då är det en spricka i en kvist utmed kanten. Tänker att detta kanske inte håller över tid? någon som har nån bra lösning att fylla det med? Epoxi eller annat typ av lim som tål lite vatten och så då. Har även tänkt att lägga på parafinolja som behandling
här är en bild på sprickan
 
  • Spricka i träbjälke med fokus på skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller och bygger bänkskivor och har testat ett antal varianter på liknande sprickor. Det jag kommit fram till som funkar för mig är:
Dremel med ”tandläkarborr” för att vidga och snygga till sprickan. Bort med det man kan gissa kommer spricka mer.
Maskeringstejp runt och i med klar spraylack i sprickan.
Fylla sprickan med epoxy i valfri färg. Lacken tätar trät och hindrar ful blödning av epoxyt in i trät runt skadan.

Finns säkert andra sätt, men det har jag testat och det funkar.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag håller och bygger bänkskivor och har testat ett antal varianter på liknande sprickor. Det jag kommit fram till som funkar för mig är:
Dremel med ”tandläkarborr” för att vidga och snygga till sprickan. Bort med det man kan gissa kommer spricka mer.
Maskeringstejp runt och i med klar spraylack i sprickan.
Fylla sprickan med epoxy i valfri färg. Lacken tätar trät och hindrar ful blödning av epoxyt in i trät runt skadan.

Finns säkert andra sätt, men det har jag testat och det funkar.
Tack för tipset! Värt att testa :) vad använder du för typ av epoxy om man får fråga :)
 
En skärbräda oljar man och lack/expoxi är kanske inget man drar in i den. Gör brädan mindre och kapa bort en dåliga biten.
Vill du ha en stor bräda så kan du limma och även minimera att den slår sig som ett helt stycke trä kan göra.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag skulle inte använda lack och epoxy mitt på brädan, men här precis i kanten i en kvist känns det rätt safe. Sedan är varken lacken eller plasten farlig när det är torr och härdad, men som sagt vill man kanske inte ha den på ytan man hackar och skär.

Jag använder West Systems epoxy för de har väldigt smidig pumpdosering. Det finns nog billigare varianter, men i grunden är de rätt lika innehållsmässigt så jag gick på smidighet när jag valde.
 
Blanda i sågspån av samma träslag som skärbrädan i epoxin så blir lagningen inte riktigt lika "plastig".
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.