Hej alla!

Äntligen har man sett till att få ett livslångt projekt, jag har förvärvat en byskola från 1909 byggt i timmer.

Jag har ett par frågor som jag hoppas ni med er gedigna kunskap kan råda mej i.

Idag består utsidan av stående panel och utanpå det masonitskivor med ribbor spikade på. Ingen isolering.
Invändigt så är väggarna klädda med masonit och tapet, ingen isolering.
Huset är i 2 våningar varav övervåningen är en kall/drag vind (om det nu heter så). Golven i breda plankor och likaså taket/golvet till våning två.

Fråga 1. Hur isolerar jag bäst? Ska jag lyfta alla golv och isolera under dom? Huset står på torpargrumd av granitsten runt om. Jag kommer nog att lyfta alla plankgolv i vilket fall som helst för golven är så nötta av barnfötter att kvistarna sticker upp. Får nog handhyvla rubbet.

Fråga 2. Jag har inga skönhetsåsikter på var isoleringen i väggarna skall vara, ute eller inne, spelar ingen roll för mej estetiskt, men VAR gör den mest nytta? För mej låter det som om det är bäst att isolera utifrån, då skyddar jag ju timret från kylan och stänger inte ute värmen från timret, tänker jag rätt då? Var har jag vindpappen, mellan isoleringen och ytterpanelen (kilsågad plank skall jag ha).

Fråga 3. Skall fuktspärren ligga mot timret inåt huset och vilket material skall fuktspärren bestå av? Kan man lägga gipsskivor direkt på fuktspärren och timret?

Fråga 4. Hur isolerar man övervåningen och gör den beboelig, skall jag först isolera taket inifrån, sedan bygga in övervåningen så att det blir luftrum mellan taket och den beboeliga delen av övervåningen? Hur stort skall det luftrummet isåfall vara för att göra nytta, 30 cm?

Oj oj oj, vad jobb jag har framför mej, hoppas ni kan råda mej så jag inte förstör detta gamla hus.
 
På tal om något annat än det du frågar om: Är du alldeles säker på att skolan är uppförd 1909? Saken är den att ALLA byggnade uppförda före 1910 i fastighetsregistret dateras "1909". De flesta sådana hus är i själva verket byggda 1908 eller ännu tidigare.

För en mer korrekt datering kan du exempelvis kolla hos lantmäteriet när skoltomten är avstyckad.
 
grattis till ett kul hus..
min pappa har ett stort timmerhus från 1880talet med hela kittet av drag och sånt
när han tog över huset så drog det som attan så han frågade vad man borde göra.
han gjorde som "klokskapen" sa åt honom att använda liknande material som huset var byggt av förutom att montera härdad masonit innanför panelen.
han rev bort hela panelen in till timmret och spikade masonit direkt på stockarna.
sen panelade han om med nysågad panel stående utanpå masoniten.

när han tog sig an innandömet så bröt han upp golven försiktigt .. plankorna var 70mm tjocka och ändvända rakt över rummen.. bredänden var ca 400mm bred och monterade med lösa spont. golven var spikade på en stock som låg på grunden innanför stockväggen. Spikarna var koniska handsmidda ca 175mm långa och var otroligt svåra att få ur. Emellan stocken och grunden låg det näver och plankorna till blindbottnen. I "lådan" låg det lösa stockar som låg på skorstensfundamentet som var typ 3m x 3m, ut till en klack på grunden. Tomrummet var fyllt med torv, slagg, skor, glasflaskor, järnskrot och andra sopor så han sög bort allt med en sugbil och sedan la han en härdad masonit i botten. Han fyllde ut tomrummet med lösull och la sedan ännu en masonit på stockarna som täckte alltihop. Sedan lades golvet tillbaka med nya spontar. Det vart varmt och mysigt på golven...men vilket jobb!

han isolerade sen väggarna ... rev bort alla lager med elände på väggarna.. tidningar trasor, getingbon och dylikt. Spikade.. ja just det... härdad masonit på väggarna... :surprised:... och sedan reglar 50-50 på insidan med stenullsskivor 50mm emellan, drog om all gammal el, nya rör till radiatorerna och plywood och 12mmgips på det.

huset är riktigt trevligt nu ... varmt och gott... 280 kvm... 7 kakelugnar.. vedspis.. och elpanna. han förbrukar 16000 kwh el inkl hushållsel och lite ved ... ca 20m3 ;)


nu börjar han yra om att han ska isolera vinden... suck .. tokgubbe
om man har fönster med lösa isättsfönster kanske man ska börja där kanske???

anledningen till att han isolerade huset på insidan är att gamla hus alltid livar med utkanten på grunden och att fönstren alltid sitter i ytterkant på stockarna i väggarna och att djupa fönster är fult påstår han.. och han har väl rätt i det kanske

 
Ja du billy_b, jag hade faktiskt trott att huset var äldre än så, då kanske jag hade rätt.
Ska kolla med lantmäteriet.

Norrlandshus: Något i den stilen som din pappa gjort har jag också tänkt att göra, isolera golv och väggar, fast väggarna utifrån. Min fundering är bara om det finns en orsak (förutom estetiskt) till att isolera inifrån?

Hua, jag tror nog jag kommer att svära ve och förb. när jag ska försöka bryta upp golven med stora smidda spikar som ärgat fast i stockarna genom åren. Kommer säkert "ge upp 100 ggr och börja igen" innan det är klart.

Tack för tipsen och exemplen, jag tar tacksamt emot fler, vad än det månde vara :)
 
om du har pappspända tak så kan det vara uuuursnygga limfärgsmålade plankor under... limfärg är bara sååå snyggt. Det ger en typ sidenmatt yta..innehåller limpärlor vatten och krita
farsan har sånt överallt... - för så ska det vara, enligt honom.
fast skura ner den gamla färgen skulle tydligen jag göra... förstår varför... vilket djä. . . . kladd.

även dörrarna skalade farsan av från masonit<TOG BORT? mysko :surprised: och målade med guldockrafärgad linoljefärg.. vart snyggt även om jag var skeptisk

förresten så ditt projekt med att hyvla bort kvistarna på ditt golv... dom är som granit... mycket hyvelstål går det åt
 
Kan man vända på planken och hyvla undersidan istället då? Då får man ju en hård undersida som står emot tidens tand tänkte jag.....

Jag har planktak, mao golven på kallvinden, ingen isolering eller papp, bara en j-la massa lager färg att försöka skrapa bort (som blivit gul med tiden).
 
jag fattar inte nu... visst sitter väl innertaket under spanten till takstolarna?.. eller syns alla spanten i taket?
 
Precis så är det, under spanten, så mao vågar man knappt gå på kallvinden.

Men vad tror du om att vända på golven jag bryter upp och hyvla den sidan som legat nedåt istället för att bråka med kvistarna som sticker upp?
 
schysst slitna golv ger charm... men det ska ju inte vara löjligt...testa att hyvla på några... elhyvel menar jag nu alltså, ingen gammal skärbrädehyvel.

planken i golvet är ohyvlade på andra sidan .. lika djävligt där... fast ännu mera hyvling där
 
På fråga 2 svarar jag ; Utsidan är det rätta om du frågar mig, timmer har en bra värmelagringsförmåga, och eftersom värmen kommer inifrån och kylan utifrån så isolerar man mot kylan.

MEN! Ta reda på vad det är för typ av knut, kolla långdrag och springor, speciellt knutar, är det en skicklig timmerman som gjort huset så är knutar och långdrag täta och då tycker jag att du skall isolera invändigt pga;

a; Det kommer inte att dra så djäkligt genom knutarna
b; En timmerfasad är bland det vackraste man kan se på ett hus
c; Som din far sa med fönstren
d; Andra praktiska orsaker såsom att du kommer att dra ny el, samt rör till radiatorer antar jag, då kan det vara fint att få bort detta i väggarna, sen så gillar jag gammal, sliten och charmig utsida, men ny, fin och fräck insida.

De andra frågorna går jag bet på, lycka till!
 
Hej och grattis!

Med risk för att vara tjatig: om man har ett välbyggt timmerhus är det mycket möjligt att man inte behöver tilläggsisolera väggarna alls. Vårt hus är 100 år äldre än ditt, och fungerar utmärkt ändå - varmt och skönt och mycket moderata uppvärmningskostnader.

Jag skulle absolut inte dra igång något projekt kring väggarna nu, utan prova att bo där en vinter först, och se hur det går. Sen skulle jag fundera över om det behövs tilläggsisoleras i väggarna, om kostnaderna, arbetet och ingreppet är värt ev. energibesparingar.

Känns det kallt i vinter var också noga med att skilja på om det behöver tätas eller isoleras - drar det ex runt ett fönster, en tröskel eller liknande är otjärat lindrev materialet för dig (mitt nya favvomaterial, om man kan ha ett sådant ;) ). Ta bort fodret, listerna och liknande där det drar, tryck/knacka in några tussar lindrev i springan, tillbaka med listerna och vips är draget borta.

Däremot brukar det såvitt jag förstår vara god ekonomi att lägga på mer isolering uppe på vinden; spån, cellulosafiber, linfiber eller liknande bra material.

Hur som helst, gör ingenting alls innan du har läst på litegrann, det här är ett stort projekt som du ska leva med i många år - och huset i flera hundra år. Låna eller köp "Så renoveras torp och gårdar".

Lycka till! :)
 
Varför måste man om man NU om kunnat ha ett hus i 100 år direkt gå och göra om det? Isolera taket med minst 30 cm och golven om nu de är dragiga, bättra på drevning av stock och fönster. Om du nu sedan fortfarande tycker att du håller på att frysa ihjäl kan man ju börja fundera på annat. Om du nu vill göra ett 200-tals hus av det med nya innerväggar, ytterväggar och kanske nya fönster, varför köpte du då ett gammalt hus? Är så less på att se Lantliv-reportage "bevarad gammal charm" som visar hus där man gjort om allt i någon vit simmig dröm och det enda som på sin höjd är omodifierat är köksspisen...men så tycker jag. Är uppvuxen i ett gammalt stockhus...det vet jag för jag har sett foton på det från förr, men ingen skulle då fatta att så var fallet nu; tilläggsisolerat, nya fönster, ny grund, ny panel. Gör inte samma miss!
 
norrlandshus_sthlm skrev:
nu börjar han yra om att han ska isolera vinden... suck .. tokgubbe
om man har fönster med lösa isättsfönster kanske man ska börja där kanske???
Isättsfönster! Toppen - finns ingen anledning att byta ut dem om man fortfarande älskar känslan av att sätta i dem om höstarna och ta bort dem (släpp in sommaren) på våren. Gamla fönster har ofta mycket bra k-värden om de sköts om på ett bra sätt! Vissa hus - säkerligen som skolan "från 1909"  och din fars hus - får troligen ett sänkt marknadsvärde av fönsterbyte (om originalen finns kvar).

Och du skolägare - ta det lugnt med renoveringen om det inte är akut. Bo ett tag och känn efter var kalldragen finns! All tilläggsinsolering är inte av godo (och definitivt inte estetiskt!). Mycket kan avhjälpas med lindrev och tätningslister i dörrar och fönster (naturmaterial). Hellre ett tjockt drapperi vid ytterdörren på vintern än dålig luftning året om....

Kilsågad panel... hur gammalt är huset? Det skall det inte vara på ett sekelskifteshus.
 
På tal om "bevarande" blir första frågan:  Hur hanterar du det faktum att skolan inte längre kommer att användas som skola?  Hela byggnadens design präglas av dess syfte.  Undervisningen krävde massor av dagsljus, men behövde inte särskild väl isolerade väggar.  Lokalen var i sin glans dagar fylld av ungar som ångade av fukt och svett. En osande kamin räckte gott som ensam värmekälla i varje skolsal.

Redan 1848 (innan järnvägarna) stiftade konungen lagen om obligatoriska folkskolor.  Men folkskolan var obligatorisk endast för den elev som haft förmånen att genomgå småskola.  Och småskola startade Sveriges kommuner i högsta grad frivilligt.  Eftersom demokratin på denna tid baserades på inkomst och förmögenhet brukade landets röstberättigade anse att de fattiga inte alls behövde någon småskola.  Därför inföll den STORA skolutbyggnaden inte förrän efter 1871.  Då beslöt nämligen kungen och landets riksdag att också  småskolorna skulle vara obligatoriska i alla svenska kommuner.

Därför är din skola sannolikt byggd under perioden 1871-1909 (efter järnvägar och sågverksbyggen, men innan landsbygdens stora avfolkning).  Denna period av industrialisering har med största sannolikhet präglat hela byggnaden.  De flesta av epokens hus har detaljer som pärlspont och fina listverk inne.  Utomhus har de finsågad panel och ibland prefabricerad snickarglädje.  Fönstren är större.  Snickerierna standardiserade.  Precis som Torpar-Anna gissar jag därför att denna byggnad inte varit utrustad med kilsågad panel. Den har heller inte ståtat med naken timmerfasad.  Men rätta mig gärna om jag gissar fel.
 
Ni är verkligen sjyssta som tar er tid och ork att råda mej, heder och tack. Har fått en del att tänka på. Vad gäller ytterväggarna (masonit med ribbor på som snart ramlar av kåken) måste jag bara ta bort. Kilformad panel, ja varför inte tänkte jag, men vad användes kring sekelskiftet?

Vad gäller innerväggarna så är det så inrökt och läbbigt och tapeterna ser ut som hej kom och hjälp mej så dom river vi ner, och elen ligger utanpå i sådana där tygkablar eller vad det heter och centralen är en sådan där gammal svart historia, tycker det känns lite farligt och olustigt. Därför tänkte jag byta innerväggarna och elen. Men jag kommer nog inte isolera väggarna utan bara dreva, där hjälpte ni mej att spara många sköna tusenlappar och timmar. TACK TACK TACK

Golvet, ja, det är en historia för sej, kvistarna sticker upp så mina två små minsta telningar (2 och 4 år) slår i tår och har sej och det känns rätt obehagligt att gå på dessa (charmigt slitna) plankorna, därför vill jag (inte beslutat) bryta upp dom och hyvla dom. Tänkte då passa på att byta ut de gamla (PVC tror jag det är) rören för avlopp mm. Och varför inte isolera golev på samma gång.

Jag ska INTE göra om det till ett 2000 tals hus. Ok, ny modern el, nya rör, ny ytterpanel och nya innerväggar, men helst i tidstypisk anda.

Ni ska verkligen veta att jag uppskattar allt ni skriver. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.