På alla markskruvar/skruvpålar jag sett med u-fäste för bärlina finns ingen möjlighet att finjustera i höjdled i efterhand. Jag förstår att man skruvar ner dem i våg, men det känns ju ändå sannolikt att höjden skulle diffa någon cm, och möjligen att någon skruv i framtiden rör sig några mm.
Eftersom bärlinan ska vila på botten av u-fästet, hur finjusterar man då så att bärlinan blir helt i våg?
 
H
Sala under med lämplig tjocklek i u.
Lyft med domkraft om det har sjunkit och lägg emellan lämplig bit i u:et.
 
Det finn flera sätta och göra det på.
1.Om du använder markskruvar och det är inte jämnhöjd får du antingen skruva baklänges så du skruva upp lite av den markskruven. Då ligger dessvärre inte i höjd.
2. Du gör markgrunden så den är i höjd med de markgrund då ska alla skruvar vara i samma höjd
3. Testa ooh använd https://www.clasohlson.com/se/Slangvattenpass-Stanley/40-7178#undefined
då får u veta om grunden har samma djup eller inte.
 
Som jag förstått det ska virket ej beröra nedre delen av U:ett då fukt kan krypa upp, så man fäster någon/några cm ovanför med fransk skruv, då har man justeringsmån även där, har läst detta i anvisningar för pålarna.
 
optimum
H
F freddelegrill skrev:
Som jag förstått det ska virket ej beröra nedre delen av U:ett då fukt kan krypa upp, så man fäster någon/några cm ovanför med fransk skruv, då har man justeringsmån även där, har läst detta i anvisningar för pålarna.
klarar markfukten krypa upp längs skruven till underkant på u på bygeln så kryper det upp även på sidorna på u.
Den köper jag inte.
Dock använder jag alltid papp mellan.
Men borde va lika illa med fukt på sidorna då metallen är mot trä där med.
Det måste va där stolparna står då regn kan komma åt dom, inte där det är bärlina med tak över.
 
H Hallerudsbo skrev:
klarar markfukten krypa upp längs skruven till underkant på u på bygeln så kryper det upp även på sidorna på u.
Den köper jag inte.
Dock använder jag alltid papp mellan.
Men borde va lika illa med fukt på sidorna då metallen är mot trä där med.
Det måste va där stolparna står då regn kan komma åt dom, inte där det är bärlina med tak över.
Ja, i instruktionerna står det iaf, oavsett var dom står. Jag tänker att om man skruvar ner dom till frostfritt så håller dom hela tiden en lägre temp och kanske ofta orsakar kondens i konsolen och på U som sugs upp att virket kontinuerligt, men det är bara en gissning. Men oavsett detta så är ju tillvägagångssättet klokt eftersom man då automatiskt får justeringsmån. Sätter man den i botten så kan du inte justera nedåt, och det är inte säkert att man längre kan eller kan komma åt att skruva mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.