Ett inlägg av alla ovan gav alltså delvis svar på min fråga... Resten är totalt oväsentliga i sakfrågan... Föreslår att admin stänger och tar bort tråden... (golfapplåd)
 
Varför är du sur? Om du läser lite trådar här så hittar du tusentals trådar där folk får uppmaningen att kontakt en elfirma innan de börjar göra något själv. Det är många som tror att man kan förbereda lite själv och låta en elektriker "godkänna". Och den uppmaningen fick du i inlägg #2 och lite tekniska infallsvinklar fick du i #3. Var detta förgäves?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
H
I ipppe skrev:
Tack för ett bra svar. Dock så tvivlar jag på bastun utan jordfelsbrytare, jag har haft bastu i mitt gamla hus i 16 år utan att det löste ut en enda gång. Men jag ska kontakta en elektriker för säkerhets skull.
Det som kan va bra är att typ se vilket aggregat du vill ha i bastun då en del aggregat inte ska ha jordfelsbrytare.
Bastun jag har ligger aggregatet utanför jb.
Resterande ligger på jb.
Spabadet utanför ligger med egen jb som beskrivningen säger.
Bra har jag märkt då jag fick jordfeil i spabadet och det försvann men allt annat fungerade.

Sen är det lite hur kabeln är dragen med till bastun.
Då jag byggde min bastu kunde man inte undvika att få kabeln på varma sidan och elektrikern har då dragit en speciell kabel dolt som tål x antal grader, kommer dock inte ihåg men tror kablarna var för 175-200 grader eller liknande.
 
I ipppe skrev:
Ett inlägg av alla ovan gav alltså delvis svar på min fråga... Resten är totalt oväsentliga i sakfrågan... Föreslår att admin stänger och tar bort tråden... (golfapplåd)
Du kan börja med att fundera över om du öht är kapabel att formulera frågan vettigt och sen i andra steget tänka över hur du svarar när du uppenbart inte förstår svaren (inte ens delvis). Fler och fler trådar av denna typen numera på elforumet där man inte är intresserad av svaren som oftast pekar på sånt man kan ha nytta av även om det inte är som man trott eller önskat i förväg.
 
  • Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 5 till
  • Laddar…
Panor82
I ipppe skrev:
Ett inlägg av alla ovan gav alltså delvis svar på min fråga... Resten är totalt oväsentliga i sakfrågan... Föreslår att admin stänger och tar bort tråden... (golfapplåd)
Trist med denna attityd, du nämnde att du ville bli lite mer påläst och det kräver väl att man ser på arbetet ur alla infallsvinklar och ser helheten vilket är svårt för medlemmar på ett nätforum att svara på. Byggahus/el har en handfull riktiga experter som troligtvis slår dom flesta installatörer både i utförande och regelefterlevnad.

Jag tycker att du ska inhandla https://www.inforlag.se/artikel/elinstallationsreglerna_ss_436_40_00_sek_handbok_444
så kan du läsa på själv och hitta dom svar du vill ha och sedan ställa dom frågor du behöver om utförande etc.

Hade jag varit du hade jag taggat ned och konsumerat en burk med pepparkakor och funderat på hur jag bemöter dom som försöker svara på mina frågor. Tänk om alla skulle bemöta frågorna med såna otrevliga svar. Kul att du fick det svar du ville ha.

God Jul!

Hoho ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.