C
Vi har haft 12 hus genom åren, första köpte vi 1969.det renoverade vi själv ,det rörde sig bara om ytskikt. Bakom ytskitet stod det stämplat utskott på nästan allt material. Materialet kom från den närbelägna husfabriken...Det var inget utskottsmaterial. Husägaren jobbade på fabriken...Han vart sen ombudsman på träindustriarbetareförbundet....Nästa hus byggdes av entrepenörer 1972,jag som var van vid att själv leverera kvalite fick skälla ut dom nån gång för hur arbetet(inte) fortskred.men det vart bra till slut...De försökte ta med sig material från byggplatsen när de var klara men det stoppade jag...När jag återlämnade "deras" presenningar till presenningsuthyraren frågade han vad jag fått dem ifrån, de var anmälda från presenningsfirman som stulna för ett antal år sedan...En av ägarna vart sedan besiktningsman/kontrollant på byggen....Nästa hus byggdes 1975 och där gjordes inte de arbeten jag beställt skull utföras under plattan, speciell isolering, vi åkte på semester utomland o upptäckte det hela när vi kom hem,men det var ju så dags då...Vi fick en tilläggsfaktura på 75.000:..... Så har det fortskridet genom åren,,,,Med facit i hand konstaterar att jag att de som byggde 1972 nog inte var så dåliga jmf. med det skit som sedan levererats...Även från de stora drakarna...Skanska t,ex, Håha ja ja det var mycket bättre förr... Jag skulle kunna rapa upp allt det andra som skett genom åren men jag slutar här....
 
Räknar kallt med ”ett fel” per gång i projekten vi har.. hoppas varje gång att det inte ska vara nått stort/allvarligt fel!

Även om jag bott hus stora delar av livet, så räknar jag ”bara” min huskarriär sedan -96 typ.. då jag också maken flyttade ihop och köpte hus!

Sedan dess har det sågats i inkommande el, grävts sönder en brunn (dold), monterats en golvbrunn upp och ner (?), provspelats rör med bakfall som inte var ihopkopplade (vatten rann ner genom bjälklaget, ner över soffan i källaren och ner i trägolvet) sågats av vattenrör i golv (elementrör i spänn), sågats i varmvattensrör (miss i kommunikation mellan flera hantverkare)..

Plus många kompromisser..

Jag tycker dock de flesta skött sig bra, därför jag återkommer..

Men jag håller ett vakande öga på allt :cool:
 
MacAver MacAver skrev:
Ibland går man igång. Inte alltid man skall ta ut svängarna i en tråd på ett forum för att nå ut med sina för stunden svallande känslor. OT är ett otyg. Rätt plats är inte alltid där man är så därför flyttar jag in mina funderingar i ämnet hantverkare hit.

Vill även säga att jag inte alls hatar hantverkare men mina erfarenheter har gjort mig aningen luttrad. Det är jag och inte alla. Är du hantverkare, ta inte åt dig. Det var inte du som kom hem till mig och ställde till det (eller?). Se det som tragikomiska anekdoter som kanske inspirerar dig till att fortsätta göra ett bra jobb och var glad att det här inte handlar om dig utan om avarter i din yrkeskår. Avarter finns i alla yrkeskårer.

I en annan tråd berättade jag om min ordeal när jag anlitade en rörmokare. Redan det lite OT men ett svar på en kommentar. Rörfarbror 1 gjorde flera fel som resulterade i att jag kontaktade en annan rörfarbror som fick komma och kolla de korrigeringar jag gjort efter den första rörfarbrorn. Rörfarbror 2 var ner i krypgrunden en god stund och kom upp och sa att allt såg fin-fint ut men han hade korrigerat ett fel som jag då tydligen inte hade upptäckt men nu skulle det funka bra.
Rörfarbror 2 hade tagit på sig att koppla in allt avlopp på samma utgående avlopp, vi har två. Ett för gråvatten och ett svartvattenutlopp som går ut i vår svartvattentank. Det här resulterade i att vi två dagar senare hade full svartvattentank och fick ringa Relita typ en månad tidigare än vi räknat med.

Som svar i tråden fick jag veta att det nog inte var riktiga rörmokare vi anlitat. Dessutom var det konstigt att alla hantverkare på forumet utmålas som värdelösa.

Rörisarna hade uppskattningsvis minst mellan 10-20 års erfarenhet var för sig och representerade auktoriserade rörfirmor. Om inte de är rörmokare så vetefan hur man skall hitta en sådan.

Har varit fastighetsägare i över 30 år. Äger idag 4 småfastigheter och har genom åren varit ägare till lite över tiotalet småhus. Första 15 åren har jag inte haft speciellt stora problem med de hantverkare jag anlitat (förutom en brunnsborrare). De senaste 15 åren har inte bara priserna ökat oheligt mycket utan även kvalitén har saggat ihop totalt på de hantverkare vi har anlitat. För att inte tala om deras tidsuppfattning. Åter igen - min personliga erfarenhet helt utan empiriska belägg för att min uppfattning är förankrad i allmän sanning.

Skall lista några, för mig, minnesvärda hantverkar-fail's förutom de ovannämnda rörgubbarnas för att illustrera min måhända orättvist dystra syn på hantverkare.

Håltagning i vägg för dörr där hålet blev 30% större än karmen men de lyckades ändå spräcka sprillans ny dyr karm som de bara målade över med vit tretton-steg-bort-på-nyansskalan färg och bara över den 5 mm breda sprickan (?!?). Hur jobbet totalt sett såg ut när de ansåg att det var klart var som om två treåringar kommit över lite av varje ur DeWalt's och Jotun's sortiment. 2.000 kr dyrare faktura än offererat. Vägrade betala och det gick så småningom till ARN. Företaget erbjöd sig att korrigera alla fel men dök aldrig upp. Vi har inte efter det heller fått nya uppmaningar om att betala de fakturor som företaget skickat. Företaget upphörde att existera knappa året efter.

Kakling av badrum där man missat med 9 mm mätt över en meter i våglinjen vid brösthöjd på en tremetersvägg. En gnutta sjösjukekänsla infann sig vid tandborstning och rakning vilket hade funkat på ett ångfartyg men inte i ett landfast hus i Bromma. Utfört av en av Stockholms då iaf större kakelfirmor med säte i Solna. Faktura ca 4.000 kr över offererat. ARN igen och den väggen kaklades om på kakelfirmans bekostnad.

Uppsättning av vägg som inte slutfördes (ena sidan blev aldrig skivklädd) samt att väggen lutade så att dörren inte gick att öppna. Medelålders enmanssnickare som jag fått varmt rekommenderad. Fick aldrig någon faktura och fick aldrig tag i gubben. Gjorde jobbet själv. Sett han några gånger på bolaget men han pinar iväg så fort han ser mig. Han blev från annat håll varmt rekommenderad när jag letade snickare för ett annat jobb i våras. Avrekommenderade å det bestämdaste.

Installation av frostsäkert utkast som visade sig inte vara den frostsäkra varianten utförd av rörfirma representerad i några av våra större orter i Mälardalen. Fakturan iofs "spot on" priset på offerten men fel ändå. Kontaktade firman som skickade nytt frostsäkert utkast med faktura motsvarande Ahlsells orabatterade pris plus frakt och fakturaavgift. På fakturan stod "Installationsmaterial. Kunden installerar själv". Åkte dit och lämnade utkastet på kundtjänstdisken och rev fakturan. Mottog samtal senare samma dag från platschefen. Fick tillbaka det frostsäkra utkastet med post men ingen faktura. Bytte själv och slängde skräpet de satt dit.

Byte av 6 kvm solskadad ytterpanel på ena sidan av min tidigare bostad (2004 tror jag det var) kostade 16.000:- utan rot. Perfekt jobb och tog två man två halvdagar (på fakturan 2 man 2 heldagar). Supernöjd. Fick in typ 7-9 offerter 2015 för exakt samma jobb fast andra sidan av huset. 52.000 kr ROT avdraget från samma firma som tidigare och de kom in med lägsta offerten. Jag gjorde jobbet själv för 9.000 kr inkl. hyra av byggställning och tog tre dagar med inkl städning mm.

Roslagens bästa om än lite excentrisk certifierade brunnsborrare, enligt allt och alla inklusive största rörfirman i Norrtälje, borrade brunn vid vår sommarstuga. Vi var inte själva med (som tur var). Torpetgrannen ringer mig på jobbet förskräckt och andfådd. Full som en gås blåste brunsgubben igång en tisdagseftermiddag och självklart gick det käpprätt åt pipan (på sätt och vis). Fick spola av hela stugan för den var helt täckt med bergsslam. En sprucken borrkrona hittades några veckor senare ca 250 meter bort på grannens tomt. Vad som egentligen hände vet nog ingen men det såg ut som ur en krigsfilm när jag skyndsamt tog mig till torpet. Att ingen dog (gubben var nog fan nära att stryka med) är ett under. Det bästa var att han i alla fall hade mage att erkänna och halverade priset på det 60 meter djupa hålet som ger 3000 timliter kristallklart helrent bergsvatten. Så det blev ett hål som bara kostade 4.000 kr plus hela familjen engagerad i katastrofröjning iklädda helgalon i några dagar. Tyvärr fick en granne också fiffa till på sin tomt.

Fönsterfirma har fått i uppdrag av Trafikverket att på deras bekostnad byta ut våra fönster. Beslutet togs i juli 2016. Ett år senare kontaktade jag Trafikverket och fick veta att något nog blivit fel och att inom 4 veckor skulle fönsterfirman komma och byta fönstren. Sommaren 2020 kom Trafikverket och hälsade på i ett annat ärende (cykelbana på en bit av tomten). Frågade om de kunde kolla upp vad som hände med mina fönster. Får beskedet några dagar senare att i mitten av nästa vecka hade firman lovat. Trafikverket är bundna av något slags avtal som omfattar "i mån av tid" och lite andra formuleringar så någon annan firma har de inte möjlighet att ge uppdraget innan avtalet går ut antar jag. Har ju välfungerande fönster så jag bryr mig inte så mycket, inte heller min idé att byta dem, men man undrar ju om inte träden till fönsterkarmarna hinner växa klart innan avtalet går ut?

Behövde fixa till en inte allt för akut abrovinkel på stuprör. Större firmorna i krokarna var inte bara galet dyra utan skulle inte ha tid de närmsta månaderna (maj 2018). Fick tag i en lokal takplåtslagare veckan efter som gjort mycket jobb åt bönder runt ikring. Han kom och mätte och sa att det gör han på ett par timmar. Supertrevlig kille. Han skulle komma 07:30 dagen efter. Han har klart missuppfattat betydelsen av "dagen efter" eller blandat ihop den med den alternativa innebörden på något holistiskt vis. Jag utnyttjade dock hans stege som fortfarande står kvar och fixade det själv juni 2020 efter jag sprang på en superdammig stuprörsdel som passade perfekt på byggvaruhuset i storstan.

Sen tidigt 2017 har vi försökt att komma i kontakt med elektriker för att hjälpa oss vid diverse rätt omfattande ombyggnationer. Ett letande som fördröjt allt vi planerat med år. Av 20+ firmor har bara en elektriker kikat förbi. Han var hos grannen och bytte proppskåp så jag högg honom där och då. Det var i juni 2020. Han sa att de hör av sig i augusti efter semestrarna eftersom det krävdes några dagar och två man för första etappen i vår renovering eller så får jag höra av mig. Fine! Han hörde inte av sig. Jag orkar inte jaga folk med ljus och lykta. Som tur är har jag fått fatt i en ung kille med egen firma som är väldigt arbetsvillig och oerhört lyhörd som hjälpt oss sista tiden. Tyvärr har kärleken fått honom på flyttankar så jag kommer peppra honom med jobb så länge han bor på orten. När nästa rara exemplar av lysmask dyker upp vet man ju inte.

Det här var pärlorna från mina 30+ år som fastighetsägare som tillsammans med andra erfarenheter fått mig att mer känna misstro än tillit till hantverkare. Har större tillit till min tandhygienist, de som sitter i kassan på ICA, distriktssköterskan och han som kommer och tömmer slam hos oss. De gör sitt jobb.

Som sagt är det här 100% min personliga erfarenhet de senaste åren och hoppas att jag är relativt ensam om att uppleva dessa misstag som begåtts. Sorgligt nog så säger Konsumentverkets statistik något annat. Bilmekaniker och hantverkare ligger i toppskiktet på listan över anmälningar. Är inte förvånad.

Bara vi som haft extrem otur?
Tack för läsvärt inlägg! Himla mycket du varit med om. Min kontenta, själv är bäste dräng och talk-the-talk är inget bevis för walk-the-walk. Min erfarenhet som A-ritande egenföretagare sedan 1984 är det är hart när omöjligt för byggare överleva Svenska skattetrycket med mindre än jäkt och stress. Jag är övertygad några händelser du beskriver inte hade gått fel om [meriterade] [svensktalande] byggare kunnat göra sitt jobb utan tidpress. Mitt råd till storstadsbor är anlita farbor (eller tant) med företag ute på vischan med många år under bältet. Betala den samma som profitbyggaren och du kommer bli mer än nöjd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Oj, det finns mycket att säga om våra erfarenheter. Vi byggde hus nyligen och min tanke var egentligen att göra det mesta själv. Bygglovet blev överklagat, byggstarten försenades ett år och jag hade inte möjlighet ta ledigt när det blev dags, så vi bestämde oss för ta in hjälp att stomresa åtminstone så inte bygget skulle stå still.

Det har varit hantverkare som varit väldigt bra att ha att göra med, men de flesta har definitivt strulat på ett eller annat sätt...

Comfort-butiken fick uppdraget att dra avlopp och koppla in golvvärme. Snubben som skulle göra jobbet ringde och sa han kört vilse för han inte kunde följa GPSen. Vi byggde i ett större villaområde några minuter ifrån Comfortbutiken, men det tog snubben en bra bit över en timme att hitta till oss. Den tiden blev vi fakturerade förstås.
När han väl kom fram, så satte han sig på huk och tittade på golvvärmefördelaren i nästan en halvtimme, utan att röra sig. Det var i det läget jag tänkte att det hade varit billigare fråga en apa om hjälp istället.

Till sist blev det kopplat, men med för dåligt fall på avloppet, pga han valde att dra spygatten till fel golvbrunn, så avloppsrören var tvungna korsas (med följd att höga ändan på stammen hamnade nästan 1dm lägre än tänkt och därmed dåligt fall fram till anslutningspunkten). Jag frågade om det inte hade varit bättre koppla till "rätt" golvbrunn och slippa att rören korsas, varpå det vanliga svaret "jag jobbar med det här, så jag vet hur det ska göras".

Golvvärmefördelaren monterades upp sjukt snett också. Det var i det här läget vi kom överrens att Comfortbutiken inte skulle fortsätta jobbet. Anledningen att fördelaren kom snett? En av pexrören var klippt 5cm (!) kortare än de andra... Det blev till att lära mig koppla och provtrycka själv.

Avloppet blev däremot tyvärr inte åtgärdat, utan fallet är dåligt (om än inte bakfall som tur är). Jag var fortfarande naiv nog att inte protestera för mycket mot tokigheter.

Vad gäller priserna, så fick vi beskedet att vi fick 10% rabatt på Comforts prislista, men när jag efterfrågade prislistan så vägrade de lämna ut den. Det visade sig i efterhand innebära 30-300% högre priser än Rinkaby, så blev en 10000 extra materialkostnad bara på det.

Företaget vi tog hjälp av för mura upp källarväggarna var väldigt trevliga till en början. Firma med över 50 anställda. Första dagen, 3 man på plats, på eftermiddagen ringer de till mig och säger att det är fel på elen och de inte kan jobba för cementblandaren drar JFB. Jag åker dit på kvällen och kontrollerar. Det visar sig att de skarvat kabeln från elskåpet till blandaren, och lagt skarven i en vattenpöl... Vi fick betala drygt 13000kr (3 man, 8h) för den dagen utan nåt jobb gjordes. Jag bytte kabeln och sen kunde de börja jobba dagen därpå åtminstone.

Sen själva murandet? Det gick både långsammare än när vi sen gjorde det själv, och det blev väldigt smetigt resultat (murbruk som rann), vilket gjorde det tog flera dagar extra att snygga till väggarna innan det gick putsa. Vissa väggar var så pass sneda att höll man en rätskiva utmed väggen så var det 2-3cm glapp. I en bärande vägg så kunde man se genom väggen, för ett block hängde i luften (inget bruk under mer än halva stenen) mm

Varje morgon mötte jag upp byggarna och gick igenom den måttsatta ritning, såg till att saker var rätt uppmätta osv. Trots det hamnade en dörröppning 4dm fel. När jag sa att jag förväntade mig att de fixar till det kostnadsfritt, så svarade chefen "Eftersom ni inte betalar för en arbetsledare på bygget så kan ni inte förvänta er att byggarna gör rätt. Vill ni ha en arbetsledare också, så kan vi ordna det framöver" (till en kostnad av ca 4000:- extra/dag). Vi betalade och lärde oss att svenska hantverkare förväntas vara för dumma för att följa enkla instruktioner utan nån som håller dom i handen hela tiden.
En dag hade två man bara fått murat två block på hela dagen. När jag frågade vad som hänt så var svaret "vi behövde mäta lite". Så vi blev 8000:- fattigare för lite mätande och två murade block...
De bytte också på eget bevåg ut några block i en bärande vägg mot block med lägre densitet, så hållfastheten försämrades. Det var som tur var nära en pelare, så påverkan var relativt liten, men lite mörkrädd blir jag när jag tänker på hur illa det hade kunnat bli (vi har närapå 100 kubik betong i huset, så det vilar en hel del vikt på de där väggarna).

Appropå pelare. Fick ut en smed som skulle gjuta fast två pelare med en balk (för en öppning). Stålet var färdigkappat och var på plats, så det var bara själva svetsjobbet. De kom 5 man, smeden, en lärling och 3 man lyfthjälp (jag hade redan sagt vi var 4 man på plats och balken vägde knappt 100kg). Lärlingen jobbade 20 min, de tog alla fikapaus och sen slutförde lärlingen jobbet på 20 min till. Arbetskostnad precis 20000:-. "Mutter mutter" från min sida, men vi hade inte kommit överrens om hur många som skulle komma när jag beställde jobbet, så jag kunde inte klaga mer än säga att det inte var vad jag förväntat mig.

Så, det var de första två månaderna av bygget. Det forsatte så några månader till innan vi fick nog och bestämde oss för göra jobbet själv, oavsett hur lång tid det skulle ta.

Generellt sett, efter kontakt med bortåt 100 företag, så är det väldigt få som återkopplar överhuvudtaget, och de som gör det är inte speciellt intresserade av att skriva avtal annat än spec'a timkostnad, milersättning osv. (de gånger vi krävt mer detaljerade avtal har företagen låtit bli återkomma)

Jag har absolut inget emot hantverkare. För småjobb tycker jag det är fullt rimligt med 800:-/h med betalda resor, bilersättning osv. Men, för såna pengar förväntar jag mig ett vettigt resultat.
 
  • Gilla
111111 och 5 till
  • Laddar…
Vi är lyckligt lottade verkar det som när man läser denna tråd.

Förutom en rörmokare som inte fick till en avloppsskarv från betongrör till plast så har vi bara haft bra hantverkare som gjort jobbet i tid och inte saltat materialet med flera hundra procent.

Dränerade dock om kring ladan vid gamla kåken och grävaren fakturerade inte, trots att jag sa till precis när jobbet var klart och dessutom ringde några veckor senare för att fråga om fakturan.
 
Mats-S
MacAver MacAver skrev:
Bilmekaniker och hantverkare ligger i toppskiktet på listan över anmälningar. Är inte förvånad.
Inte jag heller :)

Har själv i mitt tidiagare yrke jobbat knappt 20 år som timmerman/snickare, erfarenheten säger mig att aldrig anlita hantverkare som jag inte har stenkoll på att dom är seriösa och kan sitt hantverk. Fixar i princip alla reparationer/underhåll på huset själv, då vet man att det blir riktigt gjort, och blir det fel så är det bara "Gör om, Gör rätt" som gäller ... utan gnäll :) Som nybliven pensionär har jag all tid i världen, kunskap finns, så just nu är det total ombyggnation av nedervåningen i huset, så att det anpassas från barnfamilj till 2 pers hushåll :cool:

Tidigare meckade jag alltid med mina bilar själv, men numera är ju den sysselsättningen begränsad, krävs ju specialverktyg till det mesta och elektronisk mätutrustning som kostar en förmögenhet :cry:
 
  • Älska
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
som hantverkare kanske man inte skulle skriva i denna tråd , men jag gör det i alla fall

Jag driver ett plåtslageri och känner ganska många hantverkare i andra branscher av naturliga skäl.
Det alla säger gemensamt är att det finns för många lyckosökare i hantverkarbranschen.
jag skulle uppskatta att 10-15 % av alla våra fakturerade timmar är att städa upp efter någon annan.
Nu senast har jag en kund som la om taket för 10 år sen, takläggaren passade på att stänga igen luftningen samtidigt .
Vi måste nu riva hela taket inkl takstolar och göra om allt . Det blir en dyr historia .
har säkert tusen historier om hantverkare som inte kan hantverket .
Så jävla tråkigt att läsa era historier .

Lite tips
ta alltid referenser av grannar , släktingar eller arbetskompisar
Få ett fast pris eller så nära som möjligt så ni vet vad det kostar
betala inte förrän det är klart .
En hantverkare som måste ha förskott för att handla material kan ni be vända i dörren .
anlita en besiktningsman , Just denna punkt upplever jag som ganska återkommande bland privatkunder
man kan renovera för 250000 eller 500000 , men man struntar i anlita besiktningsman för 3-4000.

Billigt , Snabbt och Bra vill alla ha ,
Men man kan bara få 2 utav dom, alla 3 är en omöjlighet
Det är upp till kunden att bestämma .

Lycka till alla
 
  • Gilla
Odda och 12 till
  • Laddar…
M Mangan13 skrev:
Detta fenomen är verkligen fantastiskt, hur man kan driva en verksamhet och vara så usla på att fakturera.

Hade en en kille som tog ner ett träd. Skulle dela kostnaden med grannen så ringde och frågade efter fakturan när grannen ville betala sin del. Han skulle skicka den under veckan. Tre månader senare ringde han och frågade efter mina faktureringsuppgifter eftersom de var borta. Några år senare har fakturan fortfarande inte kommit...
Jag tror vi kanske har hittat anledningen till att det är så dyrt att anlita hantverkare. Eftersom de glömmer att göra hälften av fakturorna, måste den andra hälften väga upp genom att vara dubbelt så dyra som det borde behövas...:rofl:
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Fredriklinden Fredriklinden skrev:
Varit husägare i ett år drygt gjort allt själv (inget större) Har redigt parkettgolv på hela undervåningen c:a 50 kvadrat. Fint men slitet på ytan så istället för o riva ut ett fint golv tänkte vi anställa hantverkare för att slipa och lacka det.

Tänkte att vi anställer folk då det är kök hall vardagsrum där man alltid vistas så de blir snabbt och bra gjort .
Första firman kommer och kollar utsatt tid. Får ingen offert och hör mig för en månad senare på lokala målarbutiken som rekommenderar den firman. Berättar vad som hänt och dom säger att offerten ”kommit” bort på posten för den skicka dom ju dagen efter men ska skicka en ny. Får dagarna efter en extremt överprisad offert.
Firma 2 kom också på utsatt tid. Jättetrevlig kille som sa att det är inga problem o fixa han mätte o diskutera o sa att de va leveransproblem på andra saker så ev. Skulle dom kunna ta de snabbt emellan andra jobb. Hörde aldrig av sig igen.
Firma 3. Skickade in offertförfrågan på deras hemsida de hörde aldrig av sig.

Trodde inte att man skulle behöva jaga hantverkare för att få saker gjort hemma..
Delar erfarenheterna. Arbetat med missbrukare en del och det är ständiga lögner och bortförklaringar. Jag känner igen stilen om jag säger så. Kanske låter hårt men det är inte en gång jag hört att offerten "kommit bort" eller det är "strul med IT" och så vidare. Hantverkare i Sverige är tyvärr generellt oärliga. De ärliga är undantag.
 
Har "bara" ägt tre hus, (på Ljusterö, i Skåne och nu i Enköping ). Har enbart goda erfarenheter av mina kontakter med hantverkare - elektriker, rörmokare, snickare, plåtslagare . De flesta kontakterna har varit de senaste åren i Enköping.
Tycker synd om alla som inte haft samma tur och jag tycker det är fel som somliga gör att generellt odugligförklara alla hantverkare, det finns många som har både kunnande, yrkesstolthet och hederlighet.
 
  • Gilla
Axelida och 1 till
  • Laddar…
En del människor drabbas ju av all olycka heter det ju. Men tack för underhållande läsning.

Låt mig få ta ett motsatt exempel. Sommaren 2019 lät jag helrenovera vår BR på 110 kvm i Stockholm. Helt ny planlösning, nya väggar, flytt av kök. Bara badrummen lämnades orörda. Allt gjordes enligt arkitektritning. Fick ett fast pris, tömde lägenheten när skolorna slutade och drog till landet. Vi kom överens om att vi åtminstone skulle kunna bo i lägenheten när skolorna började även om allt då kanske inte var hundra klart.

Jag pratade på telefon och mailade med byggaren några gånger under sommaren om detaljer och produkter som behövde bytas ut som var slut på lager mm. Var på ett byggplatsbesök för att hålla koll och bad ibland om bilder. En kamrat smög dit någon helg och kollade åt mig. Allt rullade på enligt plan.

På överenskommet datum flyttade vi tillbaka, det saknades då lite golvfoder, någon innerdörr, ett köksskåp som blivit fellevererat. Och jag påpekade några saker rörande ventilationen som jag vet att brf-styrelsen annars skull slå ner på. Ok, jag fixar! sa byggaren.

Om man bortser från att det satt fel låskista i den nya ytterdörren (som jag beställde en ny på nätet och byggaren bytte) så var allt perfekt. Blev en fin femma av en fyra med dålig planlösning. Nyproduktionskvalitet. Kanske skrattade byggaren hela vägen till banken men vi är ändå mer än helt nöjda! Kommer att rekommendera honom och hans underentreprenörer till alla som frågar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Lind77 Lind77 skrev:
Det är inte lätt att hitta bra hantverkare, men de finns där ute. När man väl hittat en ska man hålla fast vid dem!
Vi har lyckats få tag på bra rörmokare och bra elektriker (till slut). Men vi har gått på några nitar... ett måste är ju att höra sig för eller googla lite innan och se om man kan hitta några rekommendationer.
Ett tips är höra med oss mellanhänder, A-ritare. Vi har rätt bra koll på vem anlita
 
  • Gilla
Lind77
  • Laddar…
Y Yachti skrev:
Jag kan bara instämma.

Vi jobbar med följande problem just nu.

Fönster leverans som skulle vara levererad och monterat v29 är fortfarande helt färdigställt, från en Finsk kvalitetsleverantör så inget billigt PVC från Polen.

Elektriker som överfakturerat och har nästan haft back jobb varje gång de har vart hos oss allt från felhöjd på doser till 1,5 kabel med 10A säkring draget till nya ugnen...

Röris som satte ut toaavloppen 15cm från väggen för att han kapa fel. (men ta ett nytt rör då?)

Alla kända och välrenommerade firmor, alla med priser som ligger runt 7-800kr/H med 20-30% materialpåslag.
Tur att man kan göra så mycket själv!

Funderar ibland på att man skulle införa någon form av ISO certifiering hos hantverkare med klara regler för vad som är brukligt, för Svensk affärssed och sunt förnuft har försvunnit i denna nya guldruschen med Rot och brist på snickare!
När kommer "Svensson" lära sig ett byggprojekt inte är som gå till ICA och handla? Aldrig tror jag. Min första appropå till mina kunder är skaffa sig en huvudansvarig byggare du kan lägga all din tilltro på, endast från rekommendationer i branchen, inte vänner eller bekanta. Dom skräckhistorier jag sett tror du inte, som t.ex. sotaren som renoverade grannens sidobyggnads skorsten men avslutade flexibelt rör 30 cm ovanför spisen. Eller "kompisen" elektrikern som strömsatte räcket på farstukvisten, tro det eller ej. Jag vet frid och fröjd aldrig kommer hända i alla byggprojekt men skit in, skit ut är sanning. Mitt råd är lyssna på dom som vet. Ett samtal till en som mig kostar inget, jag har en byggare jag utan blinka lovar min ena arm i pant, sju andra närapå. Anlita byggare som lovar vitt och brett är dumt, rekommendationer från bekanta är ingen garanti, billigast - skyll dig själv
 
I IaMatsErik skrev:
Ett tips är höra med oss mellanhänder, A-ritare. Vi har rätt bra koll på vem anlita
Byggaren jag anlitade och beskrev ovan föreslogs av arkitekten med kommentaren "kanske inte snabbast och billigast men noggrann är han".
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
I IaMatsErik skrev:
Ett tips är höra med oss mellanhänder, A-ritare. Vi har rätt bra koll på vem anlita
Så är det. Och, lotsa ett byggprojekt även om en liten utbyggnad på befintligt småhus kostar dig en A-ritare få procent av totalkostnaden. I den får du en stabil grund stå på, något luta dig mot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.