Oöppnat dubbeluttag och väggfäste på ett träbord, avsett för installation utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får jag koppla detta uttag själv utomhus? Jag har tänkt sätta uttaget vid ytterdörren som har tak över hela trappan. Har tidigare suttit en utomhuslampa där men nu finns bara kabeln kvar och en strömbrytare inomhus vid ytterdörren, kabeln är jordad. Hur sätter jag fast kabeln då det är en dubbelkontakt? Om jag nu får göra det själv
 
Det kan väl anses som förändring/utbyggnad av den fasta elinstallationen och ska då utföras av ett auktoriserat företag.
Ledarna fäst under blecken och med skruvarna.
 
Magnus E K
Ser inte direkt ut som ett kvalitetsuttag (men funkar nog)...

Säkerställ att matningen till uttaget skyddas av en jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Många som frågar om inkoppling av strömbrytare/eluttag tycks göra inköpen hos ex Biltema/Jula/Clas Ohlson och från deras egna produktserier vilket jag tycker är trist.
Man får en sämre produkt. Dålig plastkvalité, svåra och halvdåliga skruvar/anslutningar och skumma märkningar på grejorna.

Prylarna ska kanske sitta på plats i 20 år eller mer då lönar det sig att lägga på några kronor och köpa märkesnamn på produkterna (Schneider/ELKO/ABB)
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Är det bara lampan som är bortplockad? Är det inte gjort någon ändring på resterande dragning bryts väl strömmen till uttaget om man använder strömbrytaren?
 
Tanken är att kunna bryta strömmen då jag hade tänkt ha eventuella ljusslingor och som uttag till tex elgräsklipparen mm. En annan utomhuslampa finns redan uppsatt lite vid sidan om. Så det är ok. Undrar mest bara var och hur man monterar kabeln just på den här modellen. Att montera vägguttag och liknade inomhus är inga större problem för mig. Den är inköpt på K-bygg.
 
E etompau skrev:
Det kan väl anses som förändring/utbyggnad av den fasta elinstallationen och ska då utföras av ett auktoriserat företag.
Ledarna fäst under blecken och med skruvarna.
Tack Jag får prova och se om jag får dit trådarna annars får jag väl höra med en elektriker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.