Ibland går man igång. Inte alltid man skall ta ut svängarna i en tråd på ett forum för att nå ut med sina för stunden svallande känslor. OT är ett otyg. Rätt plats är inte alltid där man är så därför flyttar jag in mina funderingar i ämnet hantverkare hit.

Vill även säga att jag inte alls hatar hantverkare men mina erfarenheter har gjort mig aningen luttrad. Det är jag och inte alla. Är du hantverkare, ta inte åt dig. Det var inte du som kom hem till mig och ställde till det (eller?). Se det som tragikomiska anekdoter som kanske inspirerar dig till att fortsätta göra ett bra jobb och var glad att det här inte handlar om dig utan om avarter i din yrkeskår. Avarter finns i alla yrkeskårer.

I en annan tråd berättade jag om min ordeal när jag anlitade en rörmokare. Redan det lite OT men ett svar på en kommentar. Rörfarbror 1 gjorde flera fel som resulterade i att jag kontaktade en annan rörfarbror som fick komma och kolla de korrigeringar jag gjort efter den första rörfarbrorn. Rörfarbror 2 var ner i krypgrunden en god stund och kom upp och sa att allt såg fin-fint ut men han hade korrigerat ett fel som jag då tydligen inte hade upptäckt men nu skulle det funka bra.
Rörfarbror 2 hade tagit på sig att koppla in allt avlopp på samma utgående avlopp, vi har två. Ett för gråvatten och ett svartvattenutlopp som går ut i vår svartvattentank. Det här resulterade i att vi två dagar senare hade full svartvattentank och fick ringa Relita typ en månad tidigare än vi räknat med.

Som svar i tråden fick jag veta att det nog inte var riktiga rörmokare vi anlitat. Dessutom var det konstigt att alla hantverkare på forumet utmålas som värdelösa.

Rörisarna hade uppskattningsvis minst mellan 10-20 års erfarenhet var för sig och representerade auktoriserade rörfirmor. Om inte de är rörmokare så vetefan hur man skall hitta en sådan.

Har varit fastighetsägare i över 30 år. Äger idag 4 småfastigheter och har genom åren varit ägare till lite över tiotalet småhus. Första 15 åren har jag inte haft speciellt stora problem med de hantverkare jag anlitat (förutom en brunnsborrare). De senaste 15 åren har inte bara priserna ökat oheligt mycket utan även kvalitén har saggat ihop totalt på de hantverkare vi har anlitat. För att inte tala om deras tidsuppfattning. Åter igen - min personliga erfarenhet helt utan empiriska belägg för att min uppfattning är förankrad i allmän sanning.

Skall lista några, för mig, minnesvärda hantverkar-fail's förutom de ovannämnda rörgubbarnas för att illustrera min måhända orättvist dystra syn på hantverkare.

Håltagning i vägg för dörr där hålet blev 30% större än karmen men de lyckades ändå spräcka sprillans ny dyr karm som de bara målade över med vit tretton-steg-bort-på-nyansskalan färg och bara över den 5 mm breda sprickan (?!?). Hur jobbet totalt sett såg ut när de ansåg att det var klart var som om två treåringar kommit över lite av varje ur DeWalt's och Jotun's sortiment. 2.000 kr dyrare faktura än offererat. Vägrade betala och det gick så småningom till ARN. Företaget erbjöd sig att korrigera alla fel men dök aldrig upp. Vi har inte efter det heller fått nya uppmaningar om att betala de fakturor som företaget skickat. Företaget upphörde att existera knappa året efter.

Kakling av badrum där man missat med 9 mm mätt över en meter i våglinjen vid brösthöjd på en tremetersvägg. En gnutta sjösjukekänsla infann sig vid tandborstning och rakning vilket hade funkat på ett ångfartyg men inte i ett landfast hus i Bromma. Utfört av en av Stockholms då iaf större kakelfirmor med säte i Solna. Faktura ca 4.000 kr över offererat. ARN igen och den väggen kaklades om på kakelfirmans bekostnad.

Uppsättning av vägg som inte slutfördes (ena sidan blev aldrig skivklädd) samt att väggen lutade så att dörren inte gick att öppna. Medelålders enmanssnickare som jag fått varmt rekommenderad. Fick aldrig någon faktura och fick aldrig tag i gubben. Gjorde jobbet själv. Sett han några gånger på bolaget men han pinar iväg så fort han ser mig. Han blev från annat håll varmt rekommenderad när jag letade snickare för ett annat jobb i våras. Avrekommenderade å det bestämdaste.

Installation av frostsäkert utkast som visade sig inte vara den frostsäkra varianten utförd av rörfirma representerad i några av våra större orter i Mälardalen. Fakturan iofs "spot on" priset på offerten men fel ändå. Kontaktade firman som skickade nytt frostsäkert utkast med faktura motsvarande Ahlsells orabatterade pris plus frakt och fakturaavgift. På fakturan stod "Installationsmaterial. Kunden installerar själv". Åkte dit och lämnade utkastet på kundtjänstdisken och rev fakturan. Mottog samtal senare samma dag från platschefen. Fick tillbaka det frostsäkra utkastet med post men ingen faktura. Bytte själv och slängde skräpet de satt dit.

Byte av 6 kvm solskadad ytterpanel på ena sidan av min tidigare bostad (2004 tror jag det var) kostade 16.000:- utan rot. Perfekt jobb och tog två man två halvdagar (på fakturan 2 man 2 heldagar). Supernöjd. Fick in typ 7-9 offerter 2015 för exakt samma jobb fast andra sidan av huset. 52.000 kr ROT avdraget från samma firma som tidigare och de kom in med lägsta offerten. Jag gjorde jobbet själv för 9.000 kr inkl. hyra av byggställning och tog tre dagar med inkl städning mm.

Roslagens bästa om än lite excentrisk certifierade brunnsborrare, enligt allt och alla inklusive största rörfirman i Norrtälje, borrade brunn vid vår sommarstuga. Vi var inte själva med (som tur var). Torpetgrannen ringer mig på jobbet förskräckt och andfådd. Full som en gås blåste brunsgubben igång en tisdagseftermiddag och självklart gick det käpprätt åt pipan (på sätt och vis). Fick spola av hela stugan för den var helt täckt med bergsslam. En sprucken borrkrona hittades några veckor senare ca 250 meter bort på grannens tomt. Vad som egentligen hände vet nog ingen men det såg ut som ur en krigsfilm när jag skyndsamt tog mig till torpet. Att ingen dog (gubben var nog fan nära att stryka med) är ett under. Det bästa var att han i alla fall hade mage att erkänna och halverade priset på det 60 meter djupa hålet som ger 3000 timliter kristallklart helrent bergsvatten. Så det blev ett hål som bara kostade 4.000 kr plus hela familjen engagerad i katastrofröjning iklädda helgalon i några dagar. Tyvärr fick en granne också fiffa till på sin tomt.

Fönsterfirma har fått i uppdrag av Trafikverket att på deras bekostnad byta ut våra fönster. Beslutet togs i juli 2016. Ett år senare kontaktade jag Trafikverket och fick veta att något nog blivit fel och att inom 4 veckor skulle fönsterfirman komma och byta fönstren. Sommaren 2020 kom Trafikverket och hälsade på i ett annat ärende (cykelbana på en bit av tomten). Frågade om de kunde kolla upp vad som hände med mina fönster. Får beskedet några dagar senare att i mitten av nästa vecka hade firman lovat. Trafikverket är bundna av något slags avtal som omfattar "i mån av tid" och lite andra formuleringar så någon annan firma har de inte möjlighet att ge uppdraget innan avtalet går ut antar jag. Har ju välfungerande fönster så jag bryr mig inte så mycket, inte heller min idé att byta dem, men man undrar ju om inte träden till fönsterkarmarna hinner växa klart innan avtalet går ut?

Behövde fixa till en inte allt för akut abrovinkel på stuprör. Större firmorna i krokarna var inte bara galet dyra utan skulle inte ha tid de närmsta månaderna (maj 2018). Fick tag i en lokal takplåtslagare veckan efter som gjort mycket jobb åt bönder runt ikring. Han kom och mätte och sa att det gör han på ett par timmar. Supertrevlig kille. Han skulle komma 07:30 dagen efter. Han har klart missuppfattat betydelsen av "dagen efter" eller blandat ihop den med den alternativa innebörden på något holistiskt vis. Jag utnyttjade dock hans stege som fortfarande står kvar och fixade det själv juni 2020 efter jag sprang på en superdammig stuprörsdel som passade perfekt på byggvaruhuset i storstan.

Sen tidigt 2017 har vi försökt att komma i kontakt med elektriker för att hjälpa oss vid diverse rätt omfattande ombyggnationer. Ett letande som fördröjt allt vi planerat med år. Av 20+ firmor har bara en elektriker kikat förbi. Han var hos grannen och bytte proppskåp så jag högg honom där och då. Det var i juni 2020. Han sa att de hör av sig i augusti efter semestrarna eftersom det krävdes några dagar och två man för första etappen i vår renovering eller så får jag höra av mig. Fine! Han hörde inte av sig. Jag orkar inte jaga folk med ljus och lykta. Som tur är har jag fått fatt i en ung kille med egen firma som är väldigt arbetsvillig och oerhört lyhörd som hjälpt oss sista tiden. Tyvärr har kärleken fått honom på flyttankar så jag kommer peppra honom med jobb så länge han bor på orten. När nästa rara exemplar av lysmask dyker upp vet man ju inte.

Det här var pärlorna från mina 30+ år som fastighetsägare som tillsammans med andra erfarenheter fått mig att mer känna misstro än tillit till hantverkare. Har större tillit till min tandhygienist, de som sitter i kassan på ICA, distriktssköterskan och han som kommer och tömmer slam hos oss. De gör sitt jobb.

Som sagt är det här 100% min personliga erfarenhet de senaste åren och hoppas att jag är relativt ensam om att uppleva dessa misstag som begåtts. Sorgligt nog så säger Konsumentverkets statistik något annat. Bilmekaniker och hantverkare ligger i toppskiktet på listan över anmälningar. Är inte förvånad.

Bara vi som haft extrem otur?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Älska
  • Wow
Dortmunder DAB och 86 till
  • Laddar…
Underhållande läsning! Jag har nog haft tur. Några elgubbar som satt upp brytare lite snett och slarvigt, men det tycker jag inte är så mycket att orda om. En firma som gjorde ett grävjobb på tomten körde av en stor gren på ett äppelträd, men de gjorde ett mycket bra grävjobb och var trevliga och skickade aldrig någon faktura heller.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Har nog också haft tur.
Har dock bara ägt hus i dryga sex år, och mängden hantverkare har inte varit överdriven.
Men snickare och målare två ggr i försäkringsärenden med vattenläckor, skötte det superfint. Sista gången var jag pappaledig så då blev det fika varje dag och hjälpte till att städa undan o slänga skit i mån av tid.
Elektriker för småarbeten, blir ju såklart dyrt för en halvtimmes jobb men inget att klaga på.
Syll och takbyte förra sommaren av två olika firmor. Syllbytarna är nog dom jag är mest imponerade över, grävde sig med spade in från utsidan och kröp runt i en vecka, efteråt såg trädgården bättre ut än när dom kom.
Takbytet gick också smärtfritt, det enda man kan klaga på där var att det tog lite längre tid än utlovat och att plåtisen som fixade takfotsplåt och hängrännor stökade ner lite, kan fortfarande hitta spik i gräsmattan, dessutom byte dom råspont som skulle faktureras löpande, men som till slut ingick i offerten.
Indragning av fjärrvärme gick också perfekt, grävarna tog hänsyn till blivande trädgårdsland så vi slapp mer förstörd gräsmatta än vad som behövdes, dessutom tunnlade man sig genom häcken till grannen istället för att ta bort plantorna. Man lagade även slingorna till robotklipparen trots att jag sa att det inte behövdes eftersom vi ändå skulle lägga ner ny kabel.
Det enda som inte blivit bra är när rörmokare varit på besök vid ett tillfälle, tog vid det tillfället in tre offerter och fick ett svar, en gästtoalett som skulle fixas. Stolen hamnade snett och inkommande vatten till stolen blev flexslangen lite klämd/bockad bakom stolen, något som lätt hade fixats med en 90-graders vinkel, vilket jag också påpekade två ggr när dom va där. Detta är dock inte löst än efter 3 år trots att man lovat komma, tyvärr betalades den fakturan innan allt var fixat. Tyvärr för deras del kommer dom aldrig hit igen o rekommenderar dom inte till någon.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Workingclasshero här.
Gör mycket själv, men när grunden till mitt hus skulle göras så slog insikten att jag inte kunde själv, rätt så hårt.
Fick tag på en snickare som hjälpte mig med grunden och jag hjälpte till.
Fick inte 3 veckor ledigt av chefen, men 14 dagar ;-) Han var rätt sur efteråt.........

Elektrikern eldade upp jordefelsbrytaren, men bytte snabbt.
Huset timrade jag upp själv.

Nämnde för en målare på vårkanten att jag behövde måla huset med järnvitrol, och vi bestämde löst en helg 3 månade senare, kommer hem efter den helgen och han är där och målar själv...... jag målar färdigt veckan efter och faktura på färg och arbete kommer aldrig.....

Efter 4 år i huset råkar jag nämna för en grävmaskinist att jag kanske ska bygga ut, och en kväll när jag ramlar in i huset ringer telefonen: "Hej, det är Alfons, har du sett gropen?"
Faktura på den gropen kom inte den heller, och där står nu mitt torn.

Plåtslagarjäveln som gjorde kröningen på tornet gjorde fel, jag var sjuk när han utförde arbetet så jag orkade inte klaga, felet kvarstår nu 20 år senare.

Sprängde för avloppet, och när grävmaskinen efter väl utfört värv skulle lastas försvann mitt internet........ ekipaget var lite för högt för min luftledning....... Men jag frågade om han kunde backa av och hjälpa mig att gräva ner min luftledning, vilket han då gjorde, jag skarvade och han grävde och drog av 2000 på fakturan för besväret.

Elektrikern i garaget fick jag tjata dit 4 gånger innan det blev klart, faktura kom aldrig....

Jag kan hålla på mer, men stannar här.
Hantverkare, sug i er, ni är fantastiska och dåliga och vissa slappa på fakturering ;-)
 
  • Gilla
  • Wow
brfbo och 6 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Workingclasshero här.
Gör mycket själv, men när grunden till mitt hus skulle göras så slog insikten att jag inte kunde själv, rätt så hårt.
Fick tag på en snickare som hjälpte mig med grunden och jag hjälpte till.
Fick inte 3 veckor ledigt av chefen, men 14 dagar ;-) Han var rätt sur efteråt.........

Elektrikern eldade upp jordefelsbrytaren, men bytte snabbt.
Huset timrade jag upp själv.

Nämnde för en målare på vårkanten att jag behövde måla huset med järnvitrol, och vi bestämde löst en helg 3 månade senare, kommer hem efter den helgen och han är där och målar själv...... jag målar färdigt veckan efter och faktura på färg och arbete kommer aldrig.....

Efter 4 år i huset råkar jag nämna för en grävmaskinist att jag kanske ska bygga ut, och en kväll när jag ramlar in i huset ringer telefonen: "Hej, det är Alfons, har du sett gropen?"
Faktura på den gropen kom inte den heller, och där står nu mitt torn.

Plåtslagarjäveln som gjorde kröningen på tornet gjorde fel, jag var sjuk när han utförde arbetet så jag orkade inte klaga, felet kvarstår nu 20 år senare.

Sprängde för avloppet, och när grävmaskinen efter väl utfört värv skulle lastas försvann mitt internet........ ekipaget var lite för högt för min luftledning....... Men jag frågade om han kunde backa av och hjälpa mig att gräva ner min luftledning, vilket han då gjorde, jag skarvade och han grävde och drog av 2000 på fakturan för besväret.

Elektrikern i garaget fick jag tjata dit 4 gånger innan det blev klart, faktura kom aldrig....

Jag kan hålla på mer, men stannar här.
Hantverkare, sug i er, ni är fantastiska och dåliga och vissa slappa på fakturering ;-)
Har du aldrig funderat på ifall posten gör sitt jobb i dina krokar med tanke på alla fakturor som spårlöst försvunnit? :)
 
  • Gilla
  • Haha
kimse944 och 2 till
  • Laddar…
Som husägare måste man vara alla hantverkare i ett. Allt jag inte gör själv är VVS och det har ju varit sina eskapader med det...
 
Det är inte lätt att hitta bra hantverkare, men de finns där ute. När man väl hittat en ska man hålla fast vid dem!
Vi har lyckats få tag på bra rörmokare och bra elektriker (till slut). Men vi har gått på några nitar... ett måste är ju att höra sig för eller googla lite innan och se om man kan hitta några rekommendationer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Varit husägare i ett år drygt gjort allt själv (inget större) Har redigt parkettgolv på hela undervåningen c:a 50 kvadrat. Fint men slitet på ytan så istället för o riva ut ett fint golv tänkte vi anställa hantverkare för att slipa och lacka det.

Tänkte att vi anställer folk då det är kök hall vardagsrum där man alltid vistas så de blir snabbt och bra gjort .
Första firman kommer och kollar utsatt tid. Får ingen offert och hör mig för en månad senare på lokala målarbutiken som rekommenderar den firman. Berättar vad som hänt och dom säger att offerten ”kommit” bort på posten för den skicka dom ju dagen efter men ska skicka en ny. Får dagarna efter en extremt överprisad offert.
Firma 2 kom också på utsatt tid. Jättetrevlig kille som sa att det är inga problem o fixa han mätte o diskutera o sa att de va leveransproblem på andra saker så ev. Skulle dom kunna ta de snabbt emellan andra jobb. Hörde aldrig av sig igen.
Firma 3. Skickade in offertförfrågan på deras hemsida de hörde aldrig av sig.

Trodde inte att man skulle behöva jaga hantverkare för att få saker gjort hemma..
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Fredriklinden Fredriklinden skrev:
Varit husägare i ett år drygt gjort allt själv (inget större) Har redigt parkettgolv på hela undervåningen c:a 50 kvadrat. Fint men slitet på ytan så istället för o riva ut ett fint golv tänkte vi anställa hantverkare för att slipa och lacka det.

Tänkte att vi anställer folk då det är kök hall vardagsrum där man alltid vistas så de blir snabbt och bra gjort .
Första firman kommer och kollar utsatt tid. Får ingen offert och hör mig för en månad senare på lokala målarbutiken som rekommenderar den firman. Berättar vad som hänt och dom säger att offerten ”kommit” bort på posten för den skicka dom ju dagen efter men ska skicka en ny. Får dagarna efter en extremt överprisad offert.
Firma 2 kom också på utsatt tid. Jättetrevlig kille som sa att det är inga problem o fixa han mätte o diskutera o sa att de va leveransproblem på andra saker så ev. Skulle dom kunna ta de snabbt emellan andra jobb. Hörde aldrig av sig igen.
Firma 3. Skickade in offertförfrågan på deras hemsida de hörde aldrig av sig.

Trodde inte att man skulle behöva jaga hantverkare för att få saker gjort hemma..
Gör som en kollega som jag hjälpte att snickra en utbyggnad i 3 plan, efter att ha jobbat gratis i 12timmarspass i 4 dagar ville jag hem till familjen då jag fyllde år. Kollegan grät då ut för några lokala snickare och sa att hans byggare "försvunnit". På taklagsfesten fick jag stränga order att inte prata med de 2 nya snickarna........
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fredriklinden Fredriklinden skrev:
Varit husägare i ett år drygt gjort allt själv (inget större) Har redigt parkettgolv på hela undervåningen c:a 50 kvadrat. Fint men slitet på ytan så istället för o riva ut ett fint golv tänkte vi anställa hantverkare för att slipa och lacka det.

Tänkte att vi anställer folk då det är kök hall vardagsrum där man alltid vistas så de blir snabbt och bra gjort .
Första firman kommer och kollar utsatt tid. Får ingen offert och hör mig för en månad senare på lokala målarbutiken som rekommenderar den firman. Berättar vad som hänt och dom säger att offerten ”kommit” bort på posten för den skicka dom ju dagen efter men ska skicka en ny. Får dagarna efter en extremt överprisad offert.
Firma 2 kom också på utsatt tid. Jättetrevlig kille som sa att det är inga problem o fixa han mätte o diskutera o sa att de va leveransproblem på andra saker så ev. Skulle dom kunna ta de snabbt emellan andra jobb. Hörde aldrig av sig igen.
Firma 3. Skickade in offertförfrågan på deras hemsida de hörde aldrig av sig.

Trodde inte att man skulle behöva jaga hantverkare för att få saker gjort hemma..
De är högtryck på många ställen i landet, finns få hantverkare som sitter och väntar på jobb, så jaga får du, framförallt om man ska ha tag på de bra
 
Jag kan bara instämma.

Vi jobbar med följande problem just nu.

Fönster leverans som skulle vara levererad och monterat v29 är fortfarande helt färdigställt, från en Finsk kvalitetsleverantör så inget billigt PVC från Polen.

Elektriker som överfakturerat och har nästan haft back jobb varje gång de har vart hos oss allt från felhöjd på doser till 1,5 kabel med 10A säkring draget till nya ugnen...

Röris som satte ut toaavloppen 15cm från väggen för att han kapa fel. (men ta ett nytt rör då?)

Alla kända och välrenommerade firmor, alla med priser som ligger runt 7-800kr/H med 20-30% materialpåslag.
Tur att man kan göra så mycket själv!

Funderar ibland på att man skulle införa någon form av ISO certifiering hos hantverkare med klara regler för vad som är brukligt, för Svensk affärssed och sunt förnuft har försvunnit i denna nya guldruschen med Rot och brist på snickare!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Kan bara instämma. Vi har liknande erfarenheter.
Vårt badrumsprojekt har räddat många fester genom åren. Det har genererat många historier som får åhörarna att mållöst gapa. Ett exempel är när unge herr byggare kapslade in rören i taket ner i dörröppningen. Jag frågade hur han skulle få på dörren igen. Han kliade sig i huvudet kollade på dörren, inkapslingen och dörröppningen en stund. Sen pekade han på dörren ca 20cm nedanför ovankanten och säjer ”kapa, kapa”.
 
  • Haha
  • Gilla
useless och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag kan hålla på mer, men stannar här.
Hantverkare, sug i er, ni är fantastiska och dåliga och vissa slappa på fakturering ;-)
Detta fenomen är verkligen fantastiskt, hur man kan driva en verksamhet och vara så usla på att fakturera.

Hade en en kille som tog ner ett träd. Skulle dela kostnaden med grannen så ringde och frågade efter fakturan när grannen ville betala sin del. Han skulle skicka den under veckan. Tre månader senare ringde han och frågade efter mina faktureringsuppgifter eftersom de var borta. Några år senare har fakturan fortfarande inte kommit...
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Mina gissningar är att det är för få ungdomar som vill jobba i fastighetsbranchen, men de hamnar där ändå eftersom det finns arbete där, men företagen har inte möjlighet att välja de som vill göra ett bra jobb, utan tvingas ta de som finns. (jag tror vi alla är överens om att det finns bättre och sämre hantverkare på de flesta företag)
Nästa gissning är att många års mediaframställning av att egna företagare är blodsugare utan hjärta, gör att många drar sig för att starta eget, ta med sig några bra och konkurrera med sin gamla arbetsgivare.
Höjda krav på pappersarbete gör nog sitt till att höja trösklarna för nya företag att starta.

Jag har inga lösningar, jag har gett upp, nu gör jag allt själv.
mattläggaren ville ha 28 000 för att limma in 6 kvm plastmatta på färdigt golv
snickaren lämnade en rutten regel när han bytte fönster (jag bytte den innefrån efteråt)
grävaren som i offerten skulle ta bort asfalten före monteringen av pordrän struntade i det och fyllde igen

Som tröst kan jag berätta det är inte bara privatpersoner som råkar illa ut, jag behövde en ny rörfirma för vår befintliga hade för mycket, den nya firman skulle montera ett kondensvattenavlopp från en kylmaskin, istället för att ansluta direkt till avloppet under diskbänken, användes en mjuk plastslang ner i hon, fastsatt med stripes, (ja, det såg hemskt ut i ett nytt kök) och varje gång pumpen startade så gick vattnet i hög fart ner i hon, längs botten och upp igen och landade på golvet. jag mailade dom och sa att så där får det inte se ut, åtgärda. jag fick ett långt svar där företaget förklarade att jag var dum och okänslig och de inte ville jobba mer med mig!
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
MacAver MacAver skrev:
Ibland går man igång. Inte alltid man skall ta ut svängarna i en tråd på ett forum för att nå ut med sina för stunden svallande känslor. OT är ett otyg. Rätt plats är inte alltid där man är så därför flyttar jag in mina funderingar i ämnet hantverkare hit.Det här var pärlorna från mina 30+ år som fastighetsägare som tillsammans med andra erfarenheter fått mig att mer känna misstro än tillit till hantverkare. Har större tillit till min tandhygienist, de som sitter i kassan på ICA, distriktssköterskan och han som kommer och tömmer slam hos oss. De gör sitt jobb.

Som sagt är det här 100% min personliga erfarenhet de senaste åren och hoppas att jag är relativt ensam om att uppleva dessa misstag som begåtts. Sorgligt nog så säger Konsumentverkets statistik något annat. Bilmekaniker och hantverkare ligger i toppskiktet på listan över anmälningar. Är inte förvånad.

Bara vi som haft extrem otur?
Jag dör! Skrattar så jag nästan kissar på mig! Älskar ditt sätt att skriva! När kommer boken (eller finns den redan)?

Alltså stycket om brunnen, jag kan se en lite gubbe fara upp ur hålet med en jäkla fart och landa i armarna på en förvånad granne! :)

Vi är husägare sedan snart 5 år och har hittills haft tur (?) med de hantverkare vi anlitat, särskilt en elektriker som vi är jättenöjda med (Rosendals El, Enköping, tack Karl!).

Men om vi har flera underhållande historier att se fram emot så önskar jag dig fler klantarseln till hantverkare! ;-)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.