Någon som har tips på vad man kan täta med bakom elcentralen så inte mössen kommer in. Är en död mus varranan vecka nu, börjar bli tjatigt.

Det är en äldre central med ganska stort hål ca 70dia där det kommer in massa slangar.
Något att kleta i utan att behöva ta ner centralen är vad jag söker.

Endel säger silikon andra säger de biter igenom det.

Hitta detta också när jag googla https://stick.se/mus/mousestop-300g-tatningsmedel/

Det jag kan komma på är silicon, fogskum, latex, akryl, väggbruk.

Någon som provat eller har något annat tips?
 
Vet att silikon inte funkar men vad som funkar vet jag inte
 
Stålull funkar nog bäst. Fogskum har funkat bra för mig, men jag har för mig att nån sagt att dom kan gnaga sig igenom det. Dom har väl sina preferenser, men kan nog gnaga sig igenom ganska mycket annat ifall det behövs.
Den smeten du länkade till är nog det som annars kallas utomhusfogmassa, dvs nån slags fogmassa som inte genomhärdar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Stålull funkar nog bäst. Fogskum har funkat bra för mig, men jag har för mig att nån sagt att dom kan gnaga sig igenom det. Dom har väl sina preferenser, men kan nog gnaga sig igenom ganska mycket annat ifall det behövs.
Den smeten du länkade till är nog det som annars kallas utomhusfogmassa, dvs nån slags fogmassa som inte genomhärdar.
Jaha, hmm kanske ska prova det kletet.
Det är svårt att klämma in stålull bakom centralen utan att plocka ner den tyvärr.
 
Det blir ju inte bra om stålull kommer in bland strömskenorna. "Fyrverkeri"

Om du lyckas stänga ute dem från centralen kommer de ju leva vidare inne i väggen, inte bra. Du kanske kan ta hål i väggen någonstans i närheten och sätta fälla?
 
  • Gilla
allemannen
  • Laddar…
O Olle61 skrev:
Det blir ju inte bra om stålull kommer in bland strömskenorna. "Fyrverkeri"

Om du lyckas stänga ute dem från centralen kommer de ju leva vidare inne i väggen, inte bra. Du kanske kan ta hål i väggen någonstans i närheten och sätta fälla?
Vi har fällor och 30m bort bor det en katt som går ronden runt huset varje kväll så tycker inte de borde vara så mycket där. Vet faktiskt inte vilken väg de tar, får aldrig nått i fällorna inne i det huset.
 
Det sägs vara extremt mycket möss just i år, om det är nån tröst.
Går det inte att följa ledningarna/rören och se hur dom eventuellt kan ta sig in där dom mynnar ut?
 
Har haft samma problem i sommarstugan.
Både före och efter byte av central.
Gamla centralen funkade även som "elektrisk råttfälla" - luktade rutten lök i hela huset när en mus grillades mellan fas o nolla.
Fyllde nog en hel tub med byggfog in i hålet runt inkommande kabel (som var dragen genom väggen).
Trodde problemet var borta efter byte till ny central men det visade sig att de gnagde sig in ändå.
Tyvärr gav de sig på att gnaga även på kablar inne i centralen...
Fick byta flera kablar där kopparledaren var helt blottad.
Och så fyllde jag en hel tub med fogskum in i väggen.
Får se hur länge det räcker - hörde lite misstänkta ljud från väggen härom dagen :(
Tyvärr inte bara elskåpet som de ger sig på - svärföräldrarnas stuga ligger på samma tomt och där har (troligen råttor) gett sig på PEX-rören för vattnet.
Har tvingats byta ut dem till koppar-rör.
Men då gnager de i sig rörisoleringen istället.
Har satt ut fällor - de ger sig tom på o gnager sönder fällorna!
 
  • Wow
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
A allemannen skrev:
Någon som har tips på vad man kan täta med bakom elcentralen så inte mössen kommer in. Är en död mus varranan vecka nu, börjar bli tjatigt.

Det är en äldre central med ganska stort hål ca 70dia där det kommer in massa slangar.
Något att kleta i utan att behöva ta ner centralen är vad jag söker.

Endel säger silikon andra säger de biter igenom det.

Hitta detta också när jag googla [länk]

Det jag kan komma på är silicon, fogskum, latex, akryl, väggbruk.

Någon som provat eller har något annat tips?
Tryck dit enris. Klart!
 
Att stänga ute möss är bevisligen inte så lätt. Min erfarenhet av fogskum, som vi hade på ett ställe, är att mössen gnagde sig igenom det. Stålull har jag använt vid rörgenomdragningar och verkar funka bra. Jag köpte sådant som säljs i speciell förpackning som en produkt mot möss. Det kan antagligen också funka med insektsnät i metall. Annars murbruk/putsbruk eller husgrund.
 
C
Gipsputs, stålull, insektsnät eller fogskum armerat med insektsnät har jag använt framgångsrikt.
 
Om de verkligen vill igenom så gnager de igenom nästan vad som helst. Men till en elcentral, där det knappast luktar mat, kommer de inte lägga ner en massa energi på att gnaga sig. Därför tror jag man kan använda nästan vad man vill. Akryl är vad vi brukar använda för att täta rörgenomgångar på jobbet.
 
Vad jag har gjort, egentligen av brandsäkerhetsskäl, är att sätta elcentralen på en fibercementskiva (minerit) som jag har borrat en massa hål i. Dock ganska besvärligt att passa in alla kablar i hålen. Men detta förutsätter så klart att man demonterar hela centralen och monterar upp den sen. Om man gör om en central kan ju detta vara värt att fundera på.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Om de verkligen vill igenom så gnager de igenom nästan vad som helst. Men till en elcentral, där det knappast luktar mat, kommer de inte lägga ner en massa energi på att gnaga sig. Därför tror jag man kan använda nästan vad man vill. Akryl är vad vi brukar använda för att täta rörgenomgångar på jobbet.
Problemet är väl om elcentralen ligger i köket och det finns en massa lätta genomgångar så är dom nog sugna att försöka. Men om man tätar ordentligt som du föreslår så kanske inte lukterna sprids lika lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.