:-/God kväll!Har en längre tid klurat lite på vitvaror till framtida huset...Vi har bestämt oss för rostfritt(trots fingeravtryck)Har tänkt att lämna runt lite offerter på hela köksutrustningen+tvättstuga och inbillar mig att man kan göra några ören där...Nu till min undran,vilka märken har ni och varför...pris,kvalite etc....Jag gillar cylindas grejer men är nyfiken på edra åsikter(som det finns gott om)....
 
Är inte rinktigt nöjd med Cylinda. Skaffade ett kylskåp för runt tre år sedan efter att mitt förra lagt av efter tolv års trogen tjänst.

Det dansktillverkade kyl/frys-skåpet kostade 8800:- och var det enda som jag tyckte var snyggt och som hade samma höjd som det förra.

För ca ett år sedan började skåpet att surra högt och konstant. Precis då garantin på två år gått ut.

Ringde service och efter en vecka kom reparatör 1 som lagade termostaten. Men skåpet surrade vidare...

Reparatör 2 kom, bytte kompressor och gick. Skåpet surrade vidare.

Till slut så ringde jag upp Cylinda och pratade med deras servicechef. Han gick med på att byta ut skåpet mot ett nytt trots att garantin gått ut. Ersättaren har fungerat helt OK - än så länge.

Så Cylinda - mycket bra service men tveksam kvalitet på kylskåpen. Kan iofs vara så att jag fått ett måndagsexemplar, men man vet inte...

// WM
 
Jag har till mitt blivande hus valt Electrolux i köket, tvättstugan vet jag inte. Att jag valt E-lux är utifrån spisen.
Jag vill ha en spis med 2 ugnar, finns ett par olika på marknaden men mig vetrligen bara en som har e-klass A på båda ugnarna. Har även hittat diskmaskin med 3xA, kyl och frys med A+.

För mig är detta viktigt :D
 
jag har valt elux kylfrys med ismaskin, no print, inte lika blanka som vanligt rostfritt men inga avtryck, höll och ugn blir husqvarna profinette och ev AEG, liksom makro-mikrougn.
I tvättstugan blir det miele pga outstanding kvalite, likaså diskmaskinen pga bestickfacket :)
 
kolla på vitvarumaklarna.se- mycket jämförelser, och gå runt hos ÅF och kolla, öppna ,stäng mm
 
Och när du bestämt dig för vad du ska ha, ring runt och kolla priser, det skiljer mer än man tror.
vitvarumaklarna.se tar 17249 SKR för en Miele W2888, samma maskin har jag köpt för 15500 SKR på Thords Hemmabutik i Motala.
Enklast är att veta vad man ska ha, sen är det bara att gå hårt fram, det verkar finnas bra marginaler för handlarna att tulla på.
Kör hårt!
 
Köp inte electrolux är mitt råd. Hela vårt kök kryllar av dessa förfärliga tingestar som bara går sönder hela tiden. Kylen har pajat två gånger på ett år (första gången var två månader efter leverans). Spisen funkade inte ens när de levererade den. Ok jag inser att vi kanske har fått måndagsex men mitt råd är ändå att satsa på ett annat märke. Dessvärre ingår väl åtminstone Huskvarna i samma koncern så man kanske får titta utomlands AEG kanske?
 
Elektrolux, Husqvarna och AEG är samma företag...

Vi har AEG Alutec och är väldigt nöjda med dem. Diskmaskinen är dock Bosch Logixx av den enkla anledning att vi ville ha en tyst maskin och den hörs knappt! Kanon när man har öppen planlösning! Trist med diskmaskiner som låter så mycket att man inte kör dem när man har gäster i köket...
Hällen är Husqvarna Profinett induktion, den är bredare än standard och utan metallkant runt och det var vad vi önskade.
 
Egen erfarenhet av Husqvarna = tung suck.... :'(
Inom garantitid repades kyl x 2, frys, spishäll, & micro!!!!
 
AEG rockar fett ;D ;D ;D
 
Håller med fredstu, AEG "rockar".

Har sammanställt lite priser på produkter som åker in i vårt hus:

AEG.se vitvarumäklarna.se
Häll                      
FM4513K-AN      5450      4750
FM4500FR-A      8250      6990
FM4300G-AN      4950      4290
UGN            
B8920-1-M       15350    12690
MICRO            
MCC663EA       10390    8585
KYL/FRYS            
S75578KG       23990    20000
FLÄKT            
9600D-A           14390      11730
DISKMASKIN            
85060VI            9550      7775
Summa 92320      76810

Fantastiskt vad höga listpriser de kör med...
 
Tänk vad olika det kan vara, vi har/haft e-lux aldrig några fel (självklart när tiden gör sitt), Min mamma har oftast haft det, enda problemet var sist de bytte spis då saknades en skruv till ena ungnsluckan.
Pratade även med en som arbetar med vitvaror och han menade att e-lux var ett av de märkena med minst problem.
 
Electrolux,Husqvarna OCH AEG är i samma koncern, samma fabriker mm...
så var det med det.... ;D
 
Vitvaruvärlden är tyvärr mer komplex än att man kan dra likhetstecken mellan Electroluxkoncernens alla märken. Bara för att de äger både AEG, och Elektro-Helios plus ett dussin till märken så är det inte helt säkert att alla deras kylskåp tillverkas i SAMMA fabrik. De billigaste prylarna tillverkas i billigare länder såsom Italien. Dyrare skåp tillverkas i Sverige.

Detta fenomen finns även i bilbranschen - jämför med Volkswagenkoncernen - Seat i Spanien, Skoda i.....nån öststat, Volkswagen i Tyskland. Fast, visst, det finns undantag även där. Jag tror de billigaste Volkswagenbilarna skruvas ihop i något billigare land.

Vitvarubranschen är i ständig förändring, där koncernerna köper och säljer varumärken, bygger upp och lägger ner produktionslinjer titt som tätt.

Löner, skatter och hård konkurrens gör att skåpet X kan tillverkas i Sverige i år med god byggkvalitet, men nästa år lider det av kvalitetsbrister på grund av att produktionen lagts i en ny fabrik i Italien där nytt folk skolas in av snart arbetslösa svennar...

Därför bör man ha lite tur att känna någon som är insatt i branschen. Det som är sanning idag kommer vara helt fel imorgon - nästan.
 
Här är en till med beslutsångest vad gäller inköpen av vitvaror. Electrolux, Miele eller Siemens...puh.....Ole dole doff.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.