Alebaleportocale
Hej!

som rubriken säger har jag problem med grannen under. Hen spelar dataspel långt in på natten och det skriks och det skrattas då och då ibland, och jag vaknar till/ inte kan sova. Har tagit upp den med personen och det blev lugnare, men hen Verkar inte fatta att skratt är ganska högljutt mitt i natten. Hen har som argument att hen får prata i telefon, och det får hen, och jag misstänker att hen sätter ett likhetstecken mellan att prata i telefon eller prata i hörlurar. Men jag gör inte det, för inte gör man det i flera timmar varje natt?Och skriker helt out of nowhere?

jag vet inte hur jag ska ta itu med problemet.att prata med styrelsen kommer som absolut sista utväg. Vi hade en annan granne innan som dunkade hög musik hela natten och styrelsen vägrade göra nåt tills andra i husen bredvid klagade (så högt var det).
 
I det läget skulle jag försöka prata med hönan en gång till och förklara att om inte hönan lyssnar så måste nästa steg bli att tala med styrelsen. Om du upplever att inte styrelsen lyssnar på dig så prata md andra grannar hur de upplever situationen. Det är förmodligen fler än du som blir störda av hönan. Är det fler personer som pratar med styrelsen så blir det ju mer tyngd i det och styrelsen måst agera.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
I det läget skulle jag försöka prata med hönan en gång till och förklara att om inte hönan lyssnar så måste nästa steg bli att tala med styrelsen. Om du upplever att inte styrelsen lyssnar på dig så prata md andra grannar hur de upplever situationen. Det är förmodligen fler än du som blir störda av hönan. Är det fler personer som pratar med styrelsen så blir det ju mer tyngd i det och styrelsen måst agera.
haha hönan. Det tog ett tag att fatta. vi är tyvärr de enda direkta grannarna så ingen annan påverkas. Har bedrivit sms växling med hen under natten och hen verkar vara sur men med på att sluta med det hen gör. Jag misstänker att vi kommer nu vara anklagade varje gång vi gör ett steg i lägenheten men så får det vara. Lite trött på att ha 20-åringar som grannar. De sätter likhetstecken mellan normala ljud (gå upp på morgonen och gå till jobbet kl 7.30, det verkar störa...) och deras högljudda hobbies.
 
Prata först med grannen, om inte det hjälper så kan det vara bra att ha ett möte där båda parterna samt delar av styrelsen är med. Ofta kan mycket avhjälpas då.

Ingen bättring; för loggbok över störningarna, när de blir många kan föreningen skicka en anmodan om rättning, en slags skarp tillsägelse.
 
Jag tror att det är näst intill omöjligt att komma tillrätta med detta via formella metoder. Grannen pratar högljutt i natten kommer inte att få sin bostadsrätt förverkad även om du får styrelsen med dig. Här gäller att försöka lirka, ha tålamod osv.

Personligen tror jag att det är viktigt att inse att även den med "avvikande" tider/vanor har rätt att ha det. Det gäller att gilla läget och försöka få till någon sorts ömsesidig respekt/kompromiss så att båda parter kan fortsätta att i huvudsak leva sitt liv på sitt sätt.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…

Bästa svaret

Regga dig i samma spel och döda alla i hönans guild. 1337 - problem solved.
 
  • Haha
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
P Putt skrev:
Ingen bättring; för loggbok över störningarna, när de blir många kan föreningen skicka en anmodan om rättning, en slags skarp tillsägelse.
Hur många gånger kan man få en anmodan utan att bli vräkt? Finns det några regler för det?
 
Alebaleportocale
Robert63 Robert63 skrev:
Regga dig i samma spel och döda alla i hönans guild. 1337 - problem solved.
Men! Hur tänkte jag inte på det?!

Hen har faktiskt ändrat beteende. Så tyst att man undrar om hen inte flyttat!
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Alebaleportocale
B bygglov skrev:
Hur många gånger kan man få en anmodan utan att bli vräkt? Finns det några regler för det?
I vår förening är det en gång. Andra ggn får du sälja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.