Har flera måttband typ 5 meter. Händer ibland att jag ska fixa något. Senast bytte jag garageport vilket medförde lite trä arbeten. Mätta upp alla mått och fixade till en ritning. Blev lite rörigt i garage eftersom den gamla garageporten låg i en stor hög med annan rivningsmaterial. Någonstans i högen låg mitt måttband. Fast inga problem i verktygslådan hade jag flera. Sågade upp virket och skulle montera upp en ny ram att fästa den nya garageporten i.
Ha ha ha ha ! typiskt amatörfel jag hade mätt fel så två plankor på två meter var två cm för långa och på en planka som var dubbelt så lång var alltså felet fyra cm för lång. No problemas bara att såga av de felande centrimetrarna. När jag var klar och kört iväg skräpet till återbruket hittade jag mitt borttappade måttband.
Började fundera på hur det kom sig att på två meter hade jag mätt fel på två cm och på fyra meter hade jag nätt fel på fyra cm.
Plockade fram alla mina stål måttband totalt fem styck och jo alla visade olika längder. Som mest skilde det sig på 5 cm.. Bara att konstatera fakta att förpassa dessa tillsammans med vinkelhakar i tunnan med metall avfall.
Så frågan var köper jag vinkelhakar som håller 90 och 45 grader och var hittar jag ett stål måttband på 5 meter som är 5 meter långt. Borde kanske passa på och köpa ett nytt vattenpass också så jag slipper mäta nästan vågrätt och sedan vända vattenpasset för att konstatera nästan vågrätt men åt andra hållet.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Talmeter är pålitliga (men inte alltid användaren :seenoevil:), finns i tre och sex meters längd.
Vinkelhakar, kombivinklar etc brukar bli bättre ju dyrare de är är min erfarenhet. Men det är alltid bra, och enkelt (iaf ner till toleranser relevanta för snickeri), att provmäta även finare vinklar. Justerade nyss en kombivinkel som felade 1 mm över 55 cm, vilket jag irriterande nog inte märkt tidigare utan skyllt på den mänskliga faktorn.
 
Kör på hultafors snabbvinkel.
Sen tycker jag att Stanleys måttband är bäst/mest prisvärda.
 
Stanley måttbandet och de två talmeter jag äger är alla inom streckets bredd rätt på en meter (kontrollerat mot DIN 866B, ±100µm /m).
Bästa lösningen för att komma runt problemet är att alltid använda samma måttband, så länge du bygger åt dig själv spelar det ingen roll om du mäter att biten behöver vara 50 cm och sågar den till 50 cm med ett och samma mätverktyg, då kan 50 cm enligt det vara 1 eller 100 cm på riktigt och du får ändå rätt mått (lite det som är fördelen med talmeter, använd den som rullbar mätsticka istället för exakt mått)
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Jag har aldrig varit med om att ett stålmåttband visat så fel. Att det skulle visa flera centimeter fel på ett par meter låter i mina öron helt orimligt. Det måste ha varit något riktigt skräp i så fall.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Jag minns en artikel för några år sedan om far och son (eller kanske bröder) som byggde altan och det blev rejält fel när en mätte och en kapade. Deras mätverktyg diffade tydligen rejält på några meter.
Jag kollade nyss mina måttband, tumstockar och talmeter. Alla från Hultafors och skillnaden mellan dem var en mm på två meter när jag kontrollerade en gång (inte så ”vetenskapligt”). Mellan mina femmeters kunde jag inte se någon skillnad på fem meter när jag drog ut dem på golvet.
När det verkligen skall passa så använder jag samma mätverktyg för att mäta och överföra mått.

Jag minns den gamla tiden då jag jobbade i mörkrum (både åt mig själv och åt fotografer jag jobbade för). Då märkte man ofta att termometrar kunde skilja sig åt ganska mycket. Jag hade två rejält dyra från Kodak som var min referens, jag kollade dem mot varandra och mot andra termometrar. Åhh, den gamla goda tiden...
 
Måttband är ju inget under av precision. Det är väldigt vanligt att det skiljer på några mm mellan olika måttband. Det mesta jag varit med om var runt 2cm. Då har jag använt diverse olika fabrikat billiga och dyra.
 
Jag jämförde tre av mina 10-kronors Byggmaxmåttband. Det känns inte som att jag behöver lägga några hundra på en talmeter på grund av precisionen iallafall.

Två Byggmax måttband överlappande, visar mätning vid 500 millimeter markeringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, som sagt var, mäter man alltid med samma så gör det inte så mycket om det är lite fel.
 
useless useless skrev:
mäter man alltid med samma så gör det inte så mycket om det är lite fel.
Beror ju en hel del på vad man ska använda måttet till. ;)
 
Låter VÄLDIGT konstigt att ett stålmåttband skulle skilja 2 cm.
Jag letade reda på mina måttband och det skiljer på 0,5 mm.

uppifrån
HF 205, säkert något skrotigt
Något från Taiwan
Cocraft
Biltema
Stanley
Felder
Står bara ”Steel tape”
Konktret
Och sist bästa bandet, Hultafors PM klass1

Flera måttband staplade på varandra för att jämföra mätresultaten, uppvisar minimala skillnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Apropå detta. Det var kanske här i forumet jag läste det för många år sedan om han som byggde en grund och hade använt ett måttband som det fattades en hel meter på.
Det kanske är på sin plats att kontrollmäta nya mätverktyg.
 
prototypen prototypen skrev:
Låter VÄLDIGT konstigt att ett stålmåttband skulle skilja 2 cm.
Jag letade reda på mina måttband och det skiljer på 0,5 mm.

uppifrån
HF 205, säkert något skrotigt
Något från Taiwan
Cocraft
Biltema
Stanley
Felder
Står bara ”Steel tape”
Konktret
Och sist bästa bandet, Hultafors PM klass1

[bild]
Precis som med allt annat som tillverkas så kan det uppstå fel i tillverkningen. Så någon gång måste det hända att även måttband och andra mätverktyg blir feltillverkade. Jag antar att ju högre kvalitet och precision som krävs av mätverktyget desto noggrannare efterkontroll. Gissar att dom som tillverkar billiga måttband inte har så noggrann efterkontroll.
 
prototypen prototypen skrev:
Låter VÄLDIGT konstigt att ett stålmåttband skulle skilja 2 cm.
Jag letade reda på mina måttband och det skiljer på 0,5 mm.

uppifrån
HF 205, säkert något skrotigt
Något från Taiwan
Cocraft
Biltema
Stanley
Felder
Står bara ”Steel tape”
Konktret
Och sist bästa bandet, Hultafors PM klass1

[bild]
Det är tydligt att du har helt andra problem än att måttbanden visar lite fel.....:)


 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är tydligt att du har helt andra problem än att måttbanden visar lite fel.....:)
Menar du att Protte inte hittade alla sina måttband? :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att Protte inte hittade alla sina måttband? :thinking:
Är väl enda rimliga? Vet ingen som bara äger 9st.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.