Hallå allesammans, är i behov av att veta om denna väggen påverkar bärigheten i huset. huset är från 1959 byggt med 50mm plankvägg i hela huset.

Behöver veta hur en rivning av vägg gåendes i samma riktning som bjälklaget påverkar bärigheten.

röd skall rivas & grön är den nya väggen till det nya rummet
 
  • Ritning av en husplan med måttangivelser, röd markerad vägg för rivning och grön för ny vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar vara de väggar som ritats tjocka som är bärande, men vem vet om ritningen är korrekt utförd? Om allt är plankvägg kan jag inte föreställa mig att det skulle påverka bärigheten att riva röd vägg.

Kul små rum på 0,48 och 0,91 m2...
 
F fb35523 skrev:
Det brukar vara de väggar som ritats tjocka som är bärande, men vem vet om ritningen är korrekt utförd? Om allt är plankvägg kan jag inte föreställa mig att det skulle påverka bärigheten att riva röd vägg.

Kul små rum på 0,48 och 0,91 m2...
det va en Inbyggd garderob längs moderväggen i det rummet. Den är bortplockad

tackar för Infon ang, röd vägg
 
Man kan misstänka att det inte ska vara något pronlem med att riva den röda vähhen, men för att vara säker behöver man veta mer. Är det ett enplanshus? Hur är ytterväggarna byggda? Visa gärna en sektionsritning. Hus med plankstommar kan vara lite luriga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.