Hej.

Hade problem med att golvet i ett av våra rum var kallt för en del av rummet (ett större burspråk) så jag började undersöka och har en massa frågor.

Vi har vattenburen golvvärme som regleras av ett LK system med termostater i några rum och LK styrdon A4104 NO. I ett par av rummen är det två kretsar per termostat, dvs. zonen på styrkortet är kopplat till två st ställdon, och i rummet där en del var kallt är det just två sådana kretsar, så det är ju rimligt att tro att något med just ställdonet eller ventilen är trasigt och den inte öppnar upp som den skall. Här kommer mina frågor

1. Jag tänker att jag provar att koppla bort styrdonet (dvs. ta av det från ventilen) för dessa två kretsar. Då borde ventilerna stå fullt öppna, och det bli varmt även på den halvan av rummet som är kallt. I sådana fall är det ju styrdonet som är trasigt. Resonerar jag rätt?

2. Systemet är från 2006, så det börjar ju få några år på nacken. Många av ställdonen känns som att dom inte längre går lika smidigt, dvs. dom fjädrar inte lika lätt längre och slaglängden är inte lika stor. En del kärvar markant. På en del är det 5-6 mm "blått band" på toppen när dom är öppna, men på andra är det bara 1-2 mm. Är det vanligt att dom kärvar ihop efter tid på det sättet? Påverkar det funktionen? Är det lönt att försöka smörja upp dom med t ex lite silikonspray?

3. Om man bryter strömmen skall ju NO ställdonen ställa sig i fullt öppet läge. Men detta händer ju inte direkt när jag bryter strömmen, utan det tar ett slag (som i ganska många minuter) för dom att öppna sig. Är detta normal? Dvs. har dom en inbyggd tröghet? Och hur många minuter är den i sådana fall?

4. Finns det andra smarta sätt att prova vilka ställdom som fungerar och vilka som inte gör det?

5. Kan man göra systemet utan ställdon, dvs. vad är egentligen nyttan att reglera varje rum? Vore det inte bättre att ha alla ventiler fullt öppna och låta värmepumpen styra tempen på slingorna istället? Jag upplever inte att vi har ojämn värme i rummen i nuläget, även om jag ställer alla termostater på max. Eller finns det nackdelar med allt helt strunta i systemet som reglerar rummen var för sig?

6. Sista frågan. Vad är dom konstiga fjädrarna som i genomskinliga rör som ni ser på bilderna. Vad reglerar dom? Dom står lite olika för dom olika slingorna, vad betyder det?

Många frågor från en nybörjare. Tacksam för svar.
 
  • Hand håller ett LK golvvärmestyrdon A4104 NO mot bakgrund av vattenburen värmesysteminstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburen golvvärmefördelare med ställdon och genomskinliga rör med fjädrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller ett LK styrdon framför en distributionsplint med flera anslutna vattenburna golvvärmekretsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

1. Ja

2. Silikonspray ock elektronik är inte jättebra kombo. Ställdon kan nästan ses som en förbrukningsvara så byt mot nya är mitt råd. Nu under Black week finns det ju bra priser att utnyttja.

3. Ställdonen fungerar genom att en vax-fylld cylinder expanderar när den blir varm och krymper när den kallnar. Detta gör att det är en tröghet. Tiden beror på ålder och omgivningstemperatur.

4. Nja. man ser om dom fungerar (som du säger den blå indikatorn syns mer eller mindre) behöver inte vara svårare än så.

5. Ja man kan köra utan ställdon men idén med rumsreglering är att om det tex lyser in sol i något rum eller om en dörr i hallen har varit öppen en stund så har ju olika rum olika behov av värme. Med rumstermostater så kan man då styra så att alla rum får liknande temperatur.

6- Det är flödesmätare som visar hur stort flöde det går igenom de olika slingorna.
 
Tack för kanonbra svar. När jag nu har tittat lite närmare på ställdonen är ju dom flesta av dom rätt trött och kärvade, alternativt verkar helt döda. När jag googlar runt lite verkar just LK ställdonen få rätt mycket kritik för att vara dyra och ha kort livslängd. Finns det några alternativa märken/produkter att köpa istället?
 
Tomture61
För att testa styrdonen , ändra termostaten till respektive styrdon (min-max)

I min anläggning finns ej flödesmätare , fick problem med låg temp I ett rum .
Visade sig vara skit I ventiler (dom man justerar grundflödet till varje slinga)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att testa styrdonen , ändra termostaten till respektive styrdon (min-max)

I min anläggning finns ej flödesmätare , fick problem med låg temp I ett rum .
Visade sig vara skit I ventiler (dom man justerar grundflödet till varje slinga)
Hur löste du det? Öppnade och stängde ventilerna ett par gånger eller fick du byta dom?
 
Tomture61
Motionerade som du beskrev.
Du måste hålla reda på antal var dom är öppnade , brukar finnas ett flödesschema.
 
aenyberg aenyberg skrev:
Tack för kanonbra svar. När jag nu har tittat lite närmare på ställdonen är ju dom flesta av dom rätt trött och kärvade, alternativt verkar helt döda. När jag googlar runt lite verkar just LK ställdonen få rätt mycket kritik för att vara dyra och ha kort livslängd. Finns det några alternativa märken/produkter att köpa istället?
Det är tyska Möhlenhoff som tillverkar nästan alla ställdon på marknaden LK, Uponor; Roth mm. så att välja andra fabrikat har du nog inte så mycket för...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.