Hej,

Hade lite otur när jag tänkte i samband men att jag gjorde taket på vårt Attefalls bygge. Jag har precis lagt ut betong pannorna och räknar på vindskivorna och dess plåtbeslag. Jag inser nu att jag har börjat och avslutat raderna med pannor väldigt snålt. Det är ett följdfel att jag inte gick ut mot trekantslisten med bärläkten utan lät den sluta vid första/sista ströläkten.

Jag kan beställa gavelbeslag (plåt) som går ner i dalgången på pannan närmast gaveln men avståndet ditt och hålrummet under kommer att vara stort. ca 10-12 cm från vindskiva till kant på takpannan. Plåt får täcka, som mest, ca 230 mm på ena sidan för att nå ner i dalgång på pannan.

Bortsett från fågelbon vad tror ni jag kan få för problem framöver?

När jag insåg min miss så var det en smäll, men taket är litet och jag måste upp nästa år och sätta fot plåt och krokar för hängrännor så funderar på att lägga om allt.

Eller skall jag var nöjd och låta det gå ett par år innan jag river i det. Det har varit ett tidspressat bygge.

Bifogar några bilder

. Tak under konstruktion med betongpannor och träläkter på marken, intill en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nybyggt Attefallshus med betongpannor på taket, taken från en lägre vinkel med solen som skiner bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av tak med betongpannor och vindskiva, felaktig överlappning vid gaveln på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstrukturen på Attefallshus med betongpannor, detaljbild av anslutningen mellan bärläkt och vindskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag får ork så kan det komma en tråd om bygget framöver men som framgår av bild så byggde jag taket på marken och lyfte sedan på det. Även där gjorde jag flera lärdomar. :)

/Mikael
 
Fågelbon är väl trevliga? När vi lade om taket på vårt förra hus hade vi sädesärlor under nockpannorna på en takkupa. De vande sig vid oss och jag kunde efter ett tag sitta decimeter ifrån dem med kameran när mamman och pappan matade ungarna. Den takkupan fick nya pannor några veckor senare än övriga taket :)

Du får lite mer plåt än tänkt men med rätt skydd mot fåglar ska inte bon vara ett problem. Löv och annat som ansamlas och binder fukt kan dock bli det. Som värst tror jag dock att det blir en fråga om att rensa en gång per år för att hålla problemen borta. Eventuellt kan du tänka på att ha en extra fästpunkt eller två så att stormen inte fläker upp plåten. Placera dem så nära pannorna som möjligt. kanske genom att skruva en lagom hög regel ovanpå ströläkten (givetvis fästa i själva taket, inte läkten). Du får hitta på något sätt att fuktsäkra reglarnas fästpunkter bara.

Mickedala, som i nära Söndrum, eller?
 
  • Gilla
Mickedala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.