Hej!

Tänkte strunta i att beställa trägolv en bit i hallen i mitt Älvsbyhus Höner som jag har beställt för att sedan lägga klinkers innanför dörren i stället. Är det någon här som har ett Höner och som har gjort detta och kanske har tips på hur långt innanför dörren man bör lägga klinkers? Jag har aldrig varit inne i ett Höner utan har bara sett ritningarna men det är svårt att veta hur hallen ser ut i verkligheten. Är det snyggast att endast lägga klinkers fram tills trappuppgången slutar (ca 1 meter in i hallen) och även under trappan eller bör man lägga längre in i hallen. Vill inte ha klinkers i hela hallen utan tanken är att det ska vara där man tar på och av skorna men man kanske bör ta hänsyn till var klädhängaren/hatthyllan är monterad för att lägga klinkers i linje med den? Vet ej om det sitter en hatthylla orginalmonterat i huset och i så fall hur långt in i hallen? Hur långt in har ni som har ett Höner lagt klinkers i hallen?

/Freddi
 
Hej !
Jag har inte varit i ett Höner men ville bara berätta att när vi la in klinkers i hallen till vårt gamla hus så la vi in alldeles för lite ! på vintern med 2 barn + 2 vuxna som skyndar sig in undan ex snö eller regn så kan det bli väldigt trångt om utrymmet. I vårt nya hus ska vi ha rejält med klinkers i hallen. Dessutom har vi askgolv i övriga hallen så det har blivit fult på bara 2 år !

mvh Kosken
 
Freddi skrev:
Är det snyggast att endast lägga klinkers fram tills trappuppgången slutar (ca 1 meter in i hallen) och även under trappan eller bör man lägga längre in i hallen.

/Freddi
Nej!! Det är inte snyggast att lägga enbart 1 m in i hallen, snyggast är att lägga till väggslut på vänster sida sett från ytterdörren (dvs. samma sida som garderoben är inritad på).
Det är absolut inte snyggt att byta golvmaterial mitt under trappan, där dessutom ett element är placerat.

MVH//Christina.
 
I vårt Lodur har vi lagt klinkers fram till köksdörren, vilket ger en yta på ca 6 kvm med klinkers. Vi har periodvis haft två barnvagnar stående under trappan och det har varit bra att ha klinkers där då.

Vi har även golvvärme (elslingor) under våra klinkers vilket gjorde att det blev en nivåskillnad mellan klinkergolvet och trägolvet som vi fick lösa med en nivålist. Det blev jättesnyggt och nivåskillnaden blir som en extra markering som visar var skogränsen är.
 
vi la ca 8.1 m2 tror jag i vårt höner.. blev kanon.. täcker hela hallen. ;) och det kan behövas med det spring som kan bli..
 
sanne78 skrev:
vi la ca 8.1 m2 tror jag i vårt höner.. blev kanon.. täcker hela hallen. ;) och det kan behövas med det spring som kan bli..
Har du bilder på detta?
 
Jag har tänkt att lägga klinkers och golvvärme i badrummet men tänkte köra en lågbudgetlösning i hallen och endast lägga klinkers utan golvvärme. Det sitter ju element i hallen samt att man endast är i hallen när man ska ta på och av sig kläder och skor så det borde ju funka utan golvvärme där. Har ni andra skippat golvvärme då ni endast har lagt klinkers i hallen eller har ni valt att lägga golvvärme under golvet?
 
Vi har som jag tidigare skrev klinkers med golvvärme. Av olika skäl så fick vi inte elen till golvet inkopplad förrän efter första vintern och jag kan bara säga att det var en enorm skillnad.

Eftersom vi använder huvudingången som ingång i alla sammanhang så dras det in mycket snö och annat blött och med värme i golvet torkar det väldigt snabbt. Med tanke på att trappan till övervåningen är precis bredvid ytterdörren så är det skönt att ha golvet torrt större delen av tiden. Man kan naturligtvis torka upp det blöta men det är jag för lat för ;)
 
Inger: Hur har ni gjort med elementet i hallen med tanke på att ni har elslingor i golvet? Har ni även kvar elementet eller tog ni bort det? Antar att ni beställde huset utan golv alls i hallen eftersom ni sedan skulle lägga in klinkers i hallen?

/Freddi
 
Freddi skrev:
Inger: Hur har ni gjort med elementet i hallen med tanke på att ni har elslingor i golvet? Har ni även kvar elementet eller tog ni bort det? Antar att ni beställde huset utan golv alls i hallen eftersom ni sedan skulle lägga in klinkers i hallen?

/Freddi
Vi har elementet kvar och vi ritade in på ritningen vilken del av hallgolvet som skulle ha klinkers och så fick vi trägolv bara på den delen som skulle ha det. Resten var bara spånskiva och så fick vår "kakelgubbe" fixa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.