Hej. Jag ska bygga nytt Ikea kök och vill jättegärna sätta diskmaskin där vasken sitter idag. Men jag är rädd att avloppsröret går rakt upp i diskmaskinen då. Ikeas bänkstomme ben är 8 cm. Kan en hantverkare "böja" avloppsröret om det behövs så att det inte sticker upp över 8 cm från golvet? Jag har inte fått lägenheten än så kan inte se hur det ser ut tyvärr.
 
Diskmaskinens botten riskerar vara lägre än dom 8 cm som benen är. Är inga skåpsben där du har diskmaskinen.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Diskmaskinens botten riskerar vara lägre än dom 8 cm som benen är. Är inga skåpsben där du har diskmaskinen.
Diskmaskinen verkar ha egna ben som ställs in i samma höjd som bänkskåpen. Se här. Där syns även vid 4:23 att den sticker ner kanske 1.5 centimeter (gissar att det är så hela vägen). Så det blir kanske runt 6.5 från golv till maskin. Låter det som att det kan gå?
 
Det säkraste är att montera diskmaskinen bredvid avloppsröret.
 
Immobil Immobil skrev:
Det säkraste är att montera diskmaskinen bredvid avloppsröret.
Vill undvika det av olika anledningar.
 
BirgitS
D diskho skrev:
Diskmaskinen verkar ha egna ben som ställs in i samma höjd som bänkskåpen. Se här. Där syns även vid 4:23 att den sticker ner kanske 1.5 centimeter (gissar att det är så hela vägen). Så det blir kanske runt 6.5 från golv till maskin. Låter det som att det kan gå?
Vad händer då om 5 år när den diskmaskinen har gått sönder och måste bytas ut och alla diskmaskinerna som säljs har sin botten lägre?
 
D diskho skrev:
Vill undvika det av olika anledningar.
Det vore intressant och höra av vilka anledningar?
 
Immobil Immobil skrev:
Det vore intressant och höra av vilka anledningar?
Blir mer öppna ytor, lättare för mig att hantera disken från det hållet av vasken, estetiskt snyggare. Bland annat. Går det inte att lösa så får det givetvis bli så, men annars hade jag väldigt gärna gjort så. Ingen som tacklat samma situation?
 
Vi ska göra så i vårt fritidshus som har ett väldigt litet o kompakt kök. Vi kommer att sätta en djupare bänkskiva så att rören kan gå upp bakom diskmaskinen, och samtidigt får vi mer arbetsyta som vi ju har väldigt dåligt av idag. Vi kommer beställa en bänkskiva som är 70-72 cm djup. Kan det vara en lösning för dig?
 
H Hemmakreatören skrev:
Vi ska göra så i vårt fritidshus som har ett väldigt litet o kompakt kök. Vi kommer att sätta en djupare bänkskiva så att rören kan gå upp bakom diskmaskinen, och samtidigt får vi mer arbetsyta som vi ju har väldigt dåligt av idag. Vi kommer beställa en bänkskiva som är 70-72 cm djup. Kan det vara en lösning för dig?
Tyvärr inte, men tack för förslaget.
 
Olika diskmaskiner är olika höga i bakkant
-Fungerar inte den tänkta lösningen med aktuell maskin - så hade jag köpt en annan modell - det går säkert enklast att byta direkt innan maskinen levererats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.