Hur lång tid tar en utsättning? och vad ingår i denna?

/Jörgen
 
Hos mig tog den ett par timmar (inkl av mig medhavd kaffe/bullar). Det är vanligt att utsättarna inte bankar ner pinnarna själva i marken - det gör byggaren. Vad som ingår är markeringarna, nivådiskussioner (!) och för mig läste man även av tomtgränserna (som var gamla och inte synliga). Så får du en karta över utsättningen.

Vissa byggare kan fixa utsättningen själva - inte alltid nödvändigt att myndigheten gör detta.
 
Hej!

Då kommer min följ fråga. Vad skall jag med en karta till när jag redan har en situationsplan som utsättaren skall följa? Vad fick du betala för utsättningen?

//Jörgen
 
Oftast KRÄVER kommunen att den görs av någon godkänd utsättningsfirma (= kommunens egna lantmätare) och kostar en rejäl slant. Sedan tillkommer även kontrollmätning när plattan eller grunden gjutits klart. Beroende på antal hörn/vinklar/burspråk så tar det en till några timmar....
 
För din info så ville inte Norrköpings kommun göra utsättningen INNAN de hade bevis om byggfelsförsäkringen från Trivselhus i vårt fall.

Lite kinkigt men så var det!
 
Det är väldiga skillnader mellan kommunerna. I min skånekommun överlät man helt på KA'n att hålla koll på byggfelsförsäkringen. Däremot fick jag begära förnyat bygglov eftersom vi glömt räkna med att husets väggar blev lite tjockare - vi hade glömt bort att putsen bygger ... ;D ;D ;D
 
Ja jösses, jag bytte från putspanel till de "enklare" alternativet träpanel och vips....ändringslov á 674 kr.....försökte förhandla ned till mininidebitering om 384 kr men den gubben gick inte!

Ibland är de extrema!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.