Vi skall bygga hus i Vara trakten och jag har kollat igenom tror jag nästan hela huset materialmässigt och så vidare. NÅgonting jag känner mig lite tveksam till att besluta är vattenburen golvvärme ihop med endast värmepump i detta fall IVT 490. Den gick enligt IVTs centralorganisation att bygga till med en extern värmekälla typ solenergi eller övrigt men då jag var på en visning i helgen och pratade med deras representant så sade han att det var inte direkt så bra. Han rekommenderade IVT 495 twin varianten. TIll saken hör att vi skall bygga ett hus typ 132 kvm så IVT 490 är rekommenderad i detta fallet.
OK det får man ju fundera lite över men en annan sak som oroar mig är att man blir ju väldigt bunden vid den där stackars elpatronen på 9kw och om det blir riktigt kallt vad gör man då? En kamin tänkte vi installera för att utnyttja värmen lite men samtidigt så känner man ju att man kanske skulle installera en värmepanna med ved/el och en frånluftsvärmepump för att ha den möjligheten. Snälla kan inte någon hjälpa oss här! Jag vill känna att jag köper någonting för framtiden och veta att det här kommer funka även i tuffa tider!

Jag kanske oroar mig för mycket men min far är gammal VVS gubbe som är starkt emot värmepumpar och det är även min värderingsgubbe som hjälpt mig. Han har sett allt för många husbyggen där värmepumpar är kassa säger han oavsett märke.

:-/

Suss
 
Lyssna på din far.... I min värld så är en värmepump en dålig affär i ett nybyggthus, möjligen en uteluft pump som andvänds höst o vår men för övrigt så tycker jag det är vansinningt att slänga ut 100-120'. Jag tror att elpriset i framtiden kommet att vara flytande dvs billigt på sommaren o svindyrt på vintern. Framtidens melodi är BIOENERGI. Ved, flis, pellets gärna i kombination med solfångare det är de alternativen som måste fram om vi skall slippa rysk kärnkraftsel i framtiden. Annonserna för värmepumpar har ju passerat gränsen för länge sedan vad det gäller falsk marknadsföring.
 
Jag är öppen för möjligheten att det finns tillfällen, även med nybyggda hus, där en värmepumpsanläggning är ett bra alternativ.

Det borde fler vara. Öppna menar jag....
 
"OK det får man ju fundera lite över men en annan sak som oroar mig är att man blir ju väldigt bunden vid den där stackars elpatronen på 9kw och om det blir riktigt kallt vad gör man då? "

Man får lov att stå ut med att luftvärmepumpen inte fungerar särskilt effektivt under noll-strecket.
Men, i vintras hade vi -25 i c:a en vecka utan problem. 9 kw i ett nybyggt hus på 120-130 kvm är inte för lite.
 
Säg så här: Har du behov av värmepump har du ett för dåligt isolerat hus. Ett modernt hus bör vara så välisolerat att värmebehovet är så litet att de i det normala fallet räcker utmärkt med en värme som avges av personer och apparater i huset (utom i extremfall). Luftvärmepump fungera i praktiken som redan tidigare nämnts vid temperaturer över 0C och då borde de inte finnas något uppvärmningsbehov.

Tyvärr är inte alla nya hus, speciellt de leverarade av småhustillverkarna så välisolerade som de borde vara. De kanske 100´som en värmepump skulle konsta använder du med all fördel till att öka isoleringen och kanske inte minst byta mot riktigt bra fönster. Med en sådan investering minskar du värmbehovet men kanske framförallt ökar du den termiska komforten. Yttemperaturen på vägger, fönster blir högre och i de flesta fall kan man då acceptera än lägre inomhustemperatur vilket så klart minska värmebehovet ytterligar.

/Peter
 
Snack. :)
Det där med att acceptera lägre inomhustemperaturer alltså. Är det 20 grader så är det. Drag, och termiska rörelser är ett kapitel för sig. Men det är fortfarande temperaturen som gäller.

Visst är det bra att tok-isolera, men det ställer ju till en del problem också..

Fönstren är ett sånt problem. Ett tveeggat svärd faktiskt.
Dels vill man ju ha stora ytor för att kunna släppa in solljus för uppvämning och för att se ut ordentligt naturligtvis. Det är bara det att om du har FÖR bra fönster får du frost på dem. Och vem vill skrapa husrutorna på morgonen...Dessutom värmer inte solen lika bra genom frosten. Sen brukar det bli sommar - och dina fina superenergiglas kommer att jobba stenhårt på att inte släppa ut ett dugg värme vilket ger olidliga temperaturer inne om man inte har möjlighet att ha öppet.
Vem blir först med en vändbar karm som gör att man kan hålla värmestrålningen ute på sommaren och innne på vintern?

Vidare uppstår frågor runt ventilation, ångspärrar, daggpunkter osv...

Visst verkar det bra med dessa kroppsuppvärmda hus, men som vanligt vad gäller boende och byggprinciper så är det kanske bäst att vänta och se. Fegt....men smart. Med ögat i backspegeln brukar det jämt gå åt pipan när det börjar bygga enligt nya principer.
 
Din totala klimatupplevbelse har med så mycket mer än enbart lufttemperaturen att göra. Strålningsdrag borde vara ett välbekant fenomen. Ofta talar man om operativtemperatur där man även tar hänsyn till omgivande ytors temperatur. Strålning från kalla fönster ger ofta obehag och därav krav på högre temperaturer.

Att det skulle bli risk för frost på fönster ser jag som ett mindre problem. Så liten transmision har du inte genom fönstret att det borde ställa till något problem i annat än extremfall även om risken säkert finns en klar och kall natt med stor utstålning.



"Tokisolerar" gör man så klart för att för att minska energiförbrukningen och för att få ett behagligare termiskt klimat. Det torde dock vara ganska självklart för den lärde att isoleringen även kommer att fungera på motsatt sätt. Att isolera värmen utifrån och in vid sommarfallet.

Som jag förstår dig menar du att överskott av värme sommartid skulle ledas ut genom fönstren. Knappast troligt eftersom det temperaturen ute i sådana fall borde vara betydligt högre än inomhus. Att vända på fönstren skulle inte göra någon skillnad. U-värdet utifrån och in och inifrån och ut är så klart den samma. Om du har något som motsäger detta så är du varmt välkommenatt förklar adet här eller varför inte söka patent på den lösningen direkt.

Vad ångpunkt, daggpunkt mm gar med detta att göra förstår jag faktiskt inte riktigt. Vad gäller ventilationen torde det inte ställa till något problem. 0.35 l/kvm*s eller 0.5 oms/h är de rekommendatoner som finns och det som systemet borde dimmensioneras för. FTX system med eftervärmare borde vara ett självklart val i ett "självvärmande" hus.

Att vänta och se är fegt. Precis som byggindustrin är. Det finns massa med rolig idéer och bra som väntar där ute.

/Peter
 
Det blir inga charmpoäng på den posten, Peter.

Här är en förklaring vad gäller fönstren:
http://www.pilkington.com/resources/insuligh1.pdf
Solstrålningen värmer upp inredningen, som sedan hålls kvar extra bra av fönstren. Visst rymmer värmen genom fönstren även på sommaren...men det är klart - det finns ju persienner eller andra solskydd för att hindra värmestrålningen från att ta sig in.
Knappast troligt eftersom det temperaturen ute i sådana fall borde vara betydligt högre än inomhus.
Har du haft en bil någon gång? På sommaren? Parkerad i solen? Då förstår du.

Frost på fönster inga problem? OK, det tycker jag.

Visst är det spännande med nya lösningar. Men med tanke på hur många nya lösningar som historiskt gått åt pipan tycker jag att man kan vara lite konservativ. Eller åtminstone inte ligga i frontlinjen. Men det är mitt val - du gör som du vill.
 
Ta det inte så, det sista jag ville vara

Jag har inte allt för avsikt att bygga ett glas hus. Precis som du säger finns det persienner och solskydd att använda på sommare. Att jämföra med en bil är kanske inte det bästa, för några sådana temperaturer har jag inte för avsikt att ha inne. I de fall som solinstrålning skulle kunna orskaka problem är det sannolikt att temperaturen utomhus är den samma eller kanske över det önskade utomhos. I sådana fall kommer inte värmetransorten ut genom bli speciellt stor. Det bör också påpekas att vi kanske pratar om glas med U-värde 1.0 istället för 1.5. En skillande på 50% vad gäller värmetransport.

/Peter

 
En liten kommentar till att "jag vill inte vara bunden vid den stackars 9 kW patronen" Det jag menar är att jag inte vill vara bunden av att det går åt el hela tiden för den kostnaden är ju alltid flytande. Jag vill ju inte ha en pump som står och tuggar el hela tiden.

Jag vill kunna ta mig ett bad och duscha varmt och gott utan att elpatronen står och går. Ibland funderar jag på att köra torpargrund vanliga element och golvvärme på utvalda ställen istället. Jag vet jag kanske är dum men.

Den kostnaden på värmepump som ni pratar om är hela värmesystemet eller? 100 tusen kostar def inte en frånluftsvärmepump, 30 kostar IVT 490. Bara så jag inte missförstår :)

Är det inte fler som är oroade över att det bara sitter värmepumpar i systemen? Vad har ni andra som har torpargrund, automatiskt ändå värmepump eller? Jag bara undrar...

Det känns lite ute med torpargrund på något sätt men men ....fler kommentarer och idéer är välkomna!!!

:D
 
Risken är väl stor att man blir hängd, men min och många andra inom området är att man skall undvika torpargrund. Risken med torpargrund är organiskt tillväxt. Att torpargrunden fungerar på äldre hus beror mycket på dålig (mindre) isolering i bjälklaget. Värmetransporten till grunden blir då stort och värmer luft vilket automatiskt betyder lägre relativ luftfuktighet.

Vill man bygga ett energisnålt hur med väl isolerat bjälklag och där med behagliga golv bär man akta sig för torpargrunden efterom risken är stor för hög relativ luftfuktighet speciellt på vår, höst och sommar. Värmetillskottet från huset till grunden blir litet. Min egen erfarnehet är att temperaturen under dessa perioder är lägre i grunden antgligen beroende på att marken kyler än utomhus vilket medför att den relativafuktigheten luftfuktigheten ökar och därmer risken för tillväxt.

Att värma grunden med ventilationsluften vilket man prövat skall man akta sig för. Den ventilerad luften innehåller ofta stora mångder fukt. Vill man ha en sådan konstruktion bör man värmeväxla luften från ventilationen med den luft som man ventilarar torpargrunden med. Teegrunden mycket väl fungerade system vilket tyvärr fått alldeles för lite publicitet. Titta på http://www.teeghus.nu/ . Vad jag hör har detta systemfungerat utmärkt. Annars är alternativet platta på mark alldeles utmärkt.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.