Mörka fläckar av mögel syns på vindens undertak och en isoleringskant är synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktig och skadad isolering på en vind med träbjälkar och brädgolv, indikationer på vattenskador och mögelpotential.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindisolering med synliga mörka fläckar som tyder på fukt och mögelskador i en bostadsrätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vägg med tecken på mögeltillväxt och fuktfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag köpte bostadsrätt och flyttade in med barnen i början av september. Vid visning kunde inte vinden inspekteras då mäklaren inte hade nyckel för att öppna luckan. Han beskrev dock hur stort det är osv. I frågeformuläret till köpeavtalet fanns inget avvikande noterat från säljarens sida. Häromdagen upptäckte jag att det är fukt och mögel på vinden. Sedan vi flyttade in har jag och barnen varit kroniskt förkylda och jag har behövt äta konstant medicin mot allergi och astma utan att veta varför jag mått sämre.

Jag anmälde fukt och mögel till försäkringsbolaget samt föreningen. Idag var fastighetsskötaren och tittade på detta. Isoleringen på vinden hade 90% fukt, taket inifrån som gränsar mot vinden på vissa ställen över 40 % som är tillåtet (55-60 procent på vissa ställen), mögel på vinden är inte uteslutet svart mögel. Under vinden är det hall, 3 sovrum barnens samt ett badrum (där konstig lukt förekommit också). Ventilation fungerar enbart i badrum, luftdon i barnens rum är ur funktion (inget drag).

Vore tacksam för svar från erfarna. Vad innebär den här upptäckten för oss? Vad händer härnäst? Hur omfattande kan åtgärderna bli? Vad jag förstår är det i alla fall inte ”mitt fel”, utan att det beror på läckage från tak och dåligt ventilation som är föreningens ansvar. Fastighetsskötaren skulle ta det åter till föreningen och att någon mer erfaren skulle titta, men ingen info om vad som händer, när och hur farligt det är för oss att leva med astma när det är mögel på vinden (och kanske sporer överallt).


Tacksam för all info jag kan få.
 
Redigerat:
BirgitS
Har du varit i kontakt med försäkringsbolaget igen nu när du vet lite mer?
Det är möjligt att du kanske kan få en ersättningsbostad medan din bostad fixas till.
 
  • Gilla
StureS
  • Laddar…
Vår hemförsäkring är vanlig hemförsäkring. Så de har hänvisat till bostadsrättsförsäkringen. Denna är tecknad av föreningen i annat bolag. Jag har ringt dit men de tar inte emot anmälan från mig, utan från föreningen. Föreningen vill först utreda orsak till skadan och omfattning, detta ska göras via Polygon. När det blir är oklart. Vi mår alla sämre och sämre. Varje gång någon kommer för att kolla på vinden så kommer än mer dålig luft in i lägenheten. Föreningen säger att anmälan till försäkringen kanske inte ens blir aktuellt om det inte täcks av försäkringen utan att BRF måste åtgärda skadan själva. Men jag bryr mig mer om vårt mående just nu än skadan, och det är väl enbart försäkringen som kan hjälpa med (ex om vi inte kan bo kvar där tills allt är klart).
 
Hur kan styrelsen veta att försäkringen inte täcker skadan utan att kontakta försäkringsbolaget?!??
 
De kanske är medvetna om nån typ av bristande underhåll, vet inte. Fick veta på jobbet av en kollega att i denna lgh har det varit vattenläckage från taket på samma sida för 15 år sedan. Kanske därför de inväntar utredning.
 
Det är ju en fråga om vad som är föreningens ansvar och vad som är ägarens ansvar.
Generellt om det är bostadsrättsradhus så är det föreningens ansvar att ta hand om tak.

Det jag skulle börja med är att läsa igenom stadgarna.

Jag skulle iaf se till att det kommer en skadereglerare och tittar på skadan. Utreder omfattning och åtgärdsförslag. Sen får den som ansvarar för den delen av fastigheten driva den mot sitt bolag.

Vad gäller att bo där så är det bra se till att ventilationen är bra. Se till att inga ventiler är igenskruvade utan öppna upp allt.

Ett par veckor i mögel skapar ingen skada för liv och lem.

Det gäller bara att driva på som fan mot förninge och föräskringsbolag nu. Så att ärendet inte blir liggande hos nån.
 
  • Gilla
StureS och 1 till
  • Laddar…
Vi har bott här i 2.5 månad och mått successivt sämre och sämre. Jag har blivit än mer sämre efter att ha varit uppe på vinden 2 gånger korta stunder.

Föreningen vill inte anmäla till bostadsrättsförsäkringen. Jag har enbart vanlig hemförsäkring och den täcker inte fastigheten, utan bostadsrättsförsäkrignen gör som är för alla medlemmar ordnad via föreningen.

Skadan är utan tvekan inte mitt ansvar, utan föreningens. De vill dock invänta utredning via Polygon för att fastställa orsak och omfattning. Om det är föreningens ansvar, så sköter de allt själva utan att koppla in försäkringen har jag fått som svar. Men de pratar om skadan, jag bryr mig mer om att jag har ätit allergimedicin dagligen sedan flytt, min astma är sämre, och har blivit än sämre.

Ventilation har jag påtalat sedan flytt, inget hänt än, men nu togs det på allvar. Men problemet kvarstår att luftdon i rummen fungerar inte, enbart i badrummen.
 
BirgitS
Om inte tilluften fungerar får man ha fönster på glänt och vädra med korsdrag då och då.
 
I flerbostadshus ska en regelbunden kontroll av ventilation göras vart 3:e år. Då mäts från- och tilluft.
Vi vet inte vilken typ av vent.system som bostaden har.
Du som bostadsinnehavare är vanligtvis själv ansvarig för att vent.anläggningen fungera korrekt.

Vad är det för vindsutrymme? Ingår det i bostadsytan?
Från bilderna ser det inte speciellt allvarligt ut.
 
Vädrar så mycket som det går, men det är inte sommar ute nu. Hade balkongdörren öppen hela dagen idag, kom hem och började direkt klia i näsan, bli täppt och hosta. Tog mediciner blev lite bättre.
 
M waleus87 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Hej!

Jag köpte bostadsrätt och flyttade in med barnen i början av september. Vid visning kunde inte vinden inspekteras då mäklaren inte hade nyckel för att öppna luckan. Han beskrev dock hur stort det är osv. I frågeformuläret till köpeavtalet fanns inget avvikande noterat från säljarens sida. Häromdagen upptäckte jag att det är fukt och mögel på vinden. Sedan vi flyttade in har jag och barnen varit kroniskt förkylda och jag har behövt äta konstant medicin mot allergi och astma utan att veta varför jag mått sämre.

Jag anmälde fukt och mögel till försäkringsbolaget samt föreningen. Idag var fastighetsskötaren och tittade på detta. Isoleringen på vinden hade 90% fukt, taket inifrån som gränsar mot vinden på vissa ställen över 40 % som är tillåtet (55-60 procent på vissa ställen), mögel på vinden är inte uteslutet svart mögel. Under vinden är det hall, 3 sovrum barnens samt ett badrum (där konstig lukt förekommit också). Ventilation fungerar enbart i badrum, luftdon i barnens rum är ur funktion (inget drag).

Vore tacksam för svar från erfarna. Vad innebär den här upptäckten för oss? Vad händer härnäst? Hur omfattande kan åtgärderna bli? Vad jag förstår är det i alla fall inte ”mitt fel”, utan att det beror på läckage från tak och dåligt ventilation som är föreningens ansvar. Fastighetsskötaren skulle ta det åter till föreningen och att någon mer erfaren skulle titta, men ingen info om vad som händer, när och hur farligt det är för oss att leva med astma när det är mögel på vinden (och kanske sporer överallt).


Tacksam för all info jag kan få.
Detta är ett bedrägeri för mögel i den omfattningen är inte möjlig på ett par månader!
Dolt fel....

Du bör genast försöka häva köpet för bostadsrätter i små föreningar är väldigt sårbara beroende på bristande kompetens
I ditt nästa drag gäller det att ditt försäkringsbolag hjälper dig med ersättningsbostad för du kan omöjligt bo där då giftighet etc ökar under sanering
 
  • Gilla
Matrix87
  • Laddar…
Vinden tillhör just vår lägenhet.
Ventilationen är föreningens ansvar. Oklart när det kontrollerades senast.
 
Är det en vind för förvaring
Jag hade börjat med att spruta något mögelmedel på berörda partier sedan torkat av med en fuktig trasa.
Även säkerställt att där inte finns något läckage i taket.
Sedan kollat upp vent.anläggningen.

Hur gammal är fastigheten?
 
B byggarätt skrev:
Detta är ett bedrägeri för mögel i den omfattningen är inte möjlig på ett par månader!
Dolt fel....

Du bör genast försöka häva köpet för bostadsrätter i små föreningar är väldigt sårbara beroende på bristande kompetens
I ditt nästa drag gäller det att ditt försäkringsbolag hjälper dig med ersättningsbostad för du kan omöjligt bo där då giftighet etc ökar under sanering
Säljare påtalar undersökningsplikt. Trots att jag frågade mäklaren om att titta på vinden vid visningen gick det inte pga att han inte hade tillgång till nyckel som öppnar luckan. I frågeformuläret svarade säljarna att de inte kände till några brister.

Det är stor förening, HSB.
Min försäkring täcker enbart lösöre, det är bostadsrättstilläget som skulle hjälpa med ev ersättningsbostad, men där är problemet, föreningen ska anmäla enligt Folksam, föreningen vill inte anmäla förrän utredningen är klar. Varje gång de går upp på vinden och luckan öppnas in i lägenheten mår jag och barnen än sämre. De var här igår, och igår och idag har jag behövt ta dubbla doser medicin trots att balkongdörren har stått öppen hela dagen när jag var på jobbet.
 
Givetvis måste föreningen bildas sig en uppfattning om omfattningen på skadan. Från bilderna ser det ut som det är en begränsad påväxt som inte borde orsaka några men.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.