Vi har ett litet hus från 1920 som vi ska bygga ut i vinkel, i två våningar á ca 45 kvadrat vardera. På nedre plan i tillbyggnaden ska vi ha vardagsrum, sovrum och badrum. På övre plan vill vi ha två sovrum och ett badrum men jag får inte till planlösningen på övre plan. Hur går jag in två sovrum och badrum utan en superlång korridor...? Bifogar skiss!
(Den småstreckade extratillbyggnaden kommer finnas på nedre plan men inte nödvändigtvis uppe, men kan göra det om det underlättar planlösningen)
Badrummet behöver vara någonstans där det är skuggat och helst där det är mörkare skugga.
Tacksam för tips! Stina Skiss av tillbyggnad i två våningar för hus från 1920, markerade mått och trädgårdsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vart är det tänkt att du ska komma upp alt in på andra våningen?
 
Tobias86fransson Tobias86fransson skrev:
Vart är det tänkt att du ska komma upp alt in på andra våningen?[/
Tobias86fransson Tobias86fransson skrev:
Vart är det tänkt att du ska komma upp alt in på andra våningen?
Man kommer upp från trappan rakt ut i det befintliga huset, så dörr/öppning till nya delen kan placeras lite var som. Den befintliga övervåningen har öppen planlösning och ett stort allrum så det kan anpassas efter behov!
 
Oki då är det inte lätt att få till något superbra när huset är så smalt, jag hade nog byggt ett rum på höger sida som är typ 4*4m och i andra änden ett L format rum, och badrum över det mörka området
 
  • Gilla
Stinsebo
  • Laddar…
Finns det någon anledning till att ni vill göra det så långsmalt? Är den befintliga byggnaden i två plan?
 
M MetteKson skrev:
Finns det någon anledning till att ni vill göra det så långsmalt? Är den befintliga byggnaden i två plan?
Ja, det är inte för att det är det mest praktiska Vårt hus ligger i hörnan på vår tomt och vi har grannar bakom det befintliga huset och bakom den blivande byggnaden. Vi har inga fönster på baksidan. Vi kan alltså inte bygga åt något annat håll. Gör vi den nya huskroppen bredare blir det för stor del utan fönster och ett väldigt mörkt stort hörn. Den befintliga byggnaden är i två plan.
 
Mindre takkupor in mot gården? För att undvika korridorskänsla. Vad säger detaljplanen om byggnadshöjd, byggrätt, avstånd till grannfastigheten mm? Eller ligger fastigheten utanför detaljplanen?
 
M MetteKson skrev:
Mindre takkupor in mot gården? För att undvika korridorskänsla. Vad säger detaljplanen om byggnadshöjd, byggrätt, avstånd till grannfastigheten mm? Eller ligger fastigheten utanför detaljplanen?
Ok enligt detaljplanen så länge grannarna säger ja, vilket de gjort. Takkupor är absolut en bra tanke, även om jag tror att korridoren kommer vara mot grannarna så att sovrummen får fönster mot gården.
 
Stinsebo Stinsebo skrev:
Ok enligt detaljplanen så länge grannarna säger ja, vilket de gjort. Takkupor är absolut en bra tanke, även om jag tror att korridoren kommer vara mot grannarna så att sovrummen får fönster mot gården.
Små liggande fönster högre upp (huvudhöjd) som ger ljusinsläpp, och viss utblick, men du kan fortfarande gå runt i morgonrock utan att känna dig uttittad.

Är det långt till fastighetsgräns? Det är bra om grannarna är positiva till utbyggnaden, men det är byggnadsnämnden som bedömer om det är lämpligt att placera nära tomtgräns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.