Byggaren frågar mig nu vilka dörrlås jag vill ha och nu är jag villrådig. I kontraktet har jag skrivit "ASSA 2000 eller modernare".
Grundförutsättningar:

Huset ligger på landet.
Samtliga fönster i bottenvåningen är fasta (stora fönster från golv till tak); endast två fjuttfönster skall vara öppningsbara.
Varje rum har fönsterdörrar som skall vara låsbara endast inifrån.
Övervåningen har opraktiska fönster för tjuvar  ;) med rejäl taklutning.

Ytterdörr och groventrédörr är i glas och dessa skall vara låsbara ut-och inifrån.

Ev kommer groventrédörren inte vara låsbar utifrån ... suger på detta under     helgen ... Huvudingången skall vara kopplat till larm med av/påstängning. Hela nedervåningen skall vara larmad.

Grundförutsättningen att få en så bra lösning till så lågt pris som möjligt  ;).

Har läst lite om felaktigheter i ASSA-låsen. Vad skall jag välja för typ?
 
Sätt in ett Assa 2000, det är den bästa produkten på marknaden, även om produktionsproblem förekommit. Men koppla INTE in larmet till låset på något sätt, larmet skall skötas med en separat knappsats innanför dörren. De flesta vill koppla larmet till låset för "barnens skull", men jag kan lova dig, kan de hantera en nyckel på ett betryggande sätt så att du vågar anförtro dem en, kan de också hantera en kod till larmet.
 
Du menar alltså att det är bättre att lösa larmet utan någon koppling till ASSA 2000 dörrar. Som jag förstår av dig öppnar jag alltså entrédörren och stänger av larmet på knappsats innanför dörren.

Idé om vilket ASSA-lås som är lämpligt för de fönsterdörrar som inte skall vara öppningsbara utifrån?

Vad innebär det där ASSA-låset med 'hakregel' som finns i annan tråd här - vad har det för någon speciell funktion?
 
Fönsterlås har Assa bra och ett från Slug.
Fick du mitt meddelande?
 
MrMagic skrev:
Sätt in ett Assa 2000, det är den bästa produkten på marknaden, även om produktionsproblem förekommit. Men koppla INTE in larmet till låset på något sätt, larmet skall skötas med en separat knappsats innanför dörren. De flesta vill koppla larmet till låset för "barnens skull", men jag kan lova dig, kan de hantera en nyckel på ett betryggande sätt så att du vågar anförtro dem en, kan de också hantera en kod till larmet.

Assa har fortfarande problem med evolutionserien. Och dubbla cylindrar behöver du på ett Assa Evolution (2002) oxå. Då kan man lika gärna välja en problemfri låskista ex. Assa 8765 eller liknande från annan tillverkare
 
yonna skrev:
Vad innebär det där ASSA-låset med 'hakregel' som finns i annan tråd här - vad har det för någon speciell funktion?
En hakregel är en låskolv som ser ut lite som en krok. Den hakar fast dörren i karmen så att det är omöjligt att bryta upp dörren vid låset.
 
Är ALLA de fasta fönstren säkrade?

Ett bra sätt att komma in i hus med moderna treglasfönster är att ta ut hela glaskassetten genom att enkelt lossa sidolisterna.
Detta undviks genom att montera vinklar i hörnen med envägs säkerhetsskruvar eller silicona fast rutkassetten mot ramen.
 
på mina Assa lås jag köpte i sommras står det Assa 2002, är det en annan sort än Assa 2000 ?
eller heter dom så när det är hakregel i dom?
Jag tyckte detta kändes som det självklara valet, klart man fill ha en hakregel & kunna låsa så att innervredet är utkopplat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.