Hej!
Jag är ensam i hushållet och köpte lite impulsartat en 50 år gammal sommarstuga på torpargrund visste inget om den grunden och det visade sig att det var i ett så dåligt skick att jag måste riva det..huset lutade , spikat ny bjälkbotten i den gamla syllen som var rutten på vissa ställen som man ser o fukt gått upp i vägg...mm mm

Tänkte bygga ett litet ca 45 kvm innermått hus i trä på platta vill ha en totalentreprenör eftersom jag inte vet något om husbygge...har fått ett lite svävande pris av en lokal byggare på nyckelfärdigt på ca 700-800.000:- jag tänkte ha ett loft men inget mer "fancy" ...tänkte ha el i golvet och luft-värme pump och en liten kamin...alla skriker att jag skall ha vattenburen värme men dyrare och tar stor plats (och mitt hus skall ju inte bli stort)har jag läst mig till så jag hoppar det...som ni förstår har jag en smal budget eftersom jag inte kunde renovera huset och priset blev ju bara för tomten.....snälla kan någon ge mig tips på om priset är relevant? Och andra tips?

Tacksam för svar!
 
Låter som en hyfsat pris om du ska ha gjuten platta. Luftvärmepump duger, kör elslingor i badrummet så blir det mysigt på vintern ihop med en liten fin kamin.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Låter lite för billigt i mina ögon men då har jag inte heller så mycket info att gå på. Ska det fortsatt vara sommarstuga eller ska du bygga ett åretruntboende?
"Svävande pris" är ju inte bra att bygga nån bedömning på om man har en tight budget.
Be om en detaljerad offert skulle jag säga. Sen gör du detsamma från fler byggare så kan du jämföra priser.
 
  • Gilla
bostadvidhavet
  • Laddar…
Jättetack för svar! Jag lägger nog el i hela golvet så kan man välja om man vill använda det eller inte...tänkte jag...
 
S Stuff skrev:
Låter lite för billigt i mina ögon men då har jag inte heller så mycket info att gå på. Ska det fortsatt vara sommarstuga eller ska du bygga ett åretruntboende?
"Svävande pris" är ju inte bra att bygga nån bedömning på om man har en tight budget.
Be om en detaljerad offert skulle jag säga. Sen gör du detsamma från fler byggare så kan du jämföra priser.
Tack för svar! Ja jag får nog ta in från fler byggare...
 
Jag tycker att du är rätt ute med uppvärmningen. Ett såpass litet (och välisolerat?) hus kommer inte kosta någon förmögenhet att värma upp och varmvattnet som en person förbrukar är inte heller så kostsam.
En lvvp eller bvp innebär en så stor kostnad så du kommer nog knappt att kunna räkna hem den besparingen.
Eventuellt att du satsar på en vattenmantlad kamin kopplad till varmvattenberedaren så att du kan dumpa och lagra lite värme från kaminen där. Lätt att det rätt snabbt blir olidligt varmt när du eldar annars! Eller en rejäl murad kamin eller kakelugn som absorberar och lagrar värmen länge.
 
  • Gilla
bostadvidhavet
  • Laddar…
B bostadvidhavet skrev:
Tack för svar! Ja jag får nog ta in från fler byggare...
ja sommarstuga det är på ofri grund nu men kommer att bli friköpt senare
 
P Patrik Friberg skrev:
Jag tycker att du är rätt ute med uppvärmningen. Ett såpass litet (och välisolerat?) hus kommer inte kosta någon förmögenhet att värma upp och varmvattnet som en person förbrukar är inte heller så kostsam.
En lvvp eller bvp innebär en så stor kostnad så du kommer nog knappt att kunna räkna hem den besparingen.
Eventuellt att du satsar på en vattenmantlad kamin kopplad till varmvattenberedaren så att du kan dumpa och lagra lite värme från kaminen där. Lätt att det rätt snabbt blir olidligt varmt när du eldar annars! Eller en rejäl murad kamin eller kakelugn som absorberar och lagrar värmen länge.
Hej ja det kommer bli mycket välisolerat ...aha ingen luft värme pump då kanske bara skall starta med golvvärmen o kaminen..tack för svar!
 
B bostadvidhavet skrev:
Hej ja det kommer bli mycket välisolerat ...aha ingen luft värme pump då kanske bara skall starta med golvvärmen o kaminen..tack för svar!
Jo, luft-luftvärmepump tycker jag absolut att du ska ha! Den kommer säkert räcka till nästan hela ditt värmebehov och är inte så dyr i inköp!
Kaminen har du till de kallaste dagarna eller till myseldning.
Golvvärmen ger sköna golv.
 
P Patrik Friberg skrev:
Jo, luft-luftvärmepump tycker jag absolut att du ska ha! Den kommer säkert räcka till nästan hela ditt värmebehov och är inte så dyr i inköp!
Kaminen har du till de kallaste dagarna eller till myseldning.
Golvvärmen ger sköna golv.
Aha trodde lvvp och lbp du skrev tidigare att det var värmepumpar....är som sagt inte hemma i bygge..:)
 
B bostadvidhavet skrev:
Aha trodde lvvp och lbp du skrev tidigare att det var värmepumpar....är som sagt inte hemma i bygge..:)
Inte så lätt att veta då!

Llvp=luft-luftvärmepump
Lvvp=luft-vattenvärmepump
Bvp=Bergvärmepump
 
  • Gilla
bostadvidhavet
  • Laddar…
Hej kollade en lev. men det kommer i byggsatser och kostade ca 460.000:- då var ju inte plattan med och då måste jag rodda med elektriker och vvs och mera....det var det jag tänkte slippa....
 
P Patrik Friberg skrev:
Inte så lätt att veta då!

Llvp=luft-luftvärmepump
Lvvp=luft-vattenvärmepump
Bvp=Bergvärmepump
Aha! tack alltid lär man sig något nytt! :)
 
B bostadvidhavet skrev:
Aha! tack alltid lär man sig något nytt! :)
B bostadvidhavet skrev:
Aha! tack alltid lär man sig något nytt! :)
En fråga...har läst att man helst skall ha plastmatta (urk) eller klinker på golvet om man skall ha golvvärme det leder bäst...men finns det inte lite tunnare parkettgolv som man hade kunnat ha? tänkte ha trägolv....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.