Hej,

Jag har i vårt uterum en kaminisats (kassett) från ett polskt märke som heter Nordflam. Tycker att värmen försvinner ganska snabbt när man slutat elda jämför med bekantas Contura kaminer.

Jag har då en tanke om man kunde eftermontera vermikulitskiva på tre av väggarna för att värmen ska hålla sig kvar längre. Skulle det hjälpa med att hålla värmen kvar tro? Får man göra det? Kan kassetten röra skada?

https://www.k-rauta.se/produkt/vermikulitskiva-nsp-100x33x25-vms25/7350031811476

Kaminen:
https://www.nordflam.pl/corno/
 
ta ett foto på hur det ser ut så kanske man kan komma med några tips, men det handlar om olika tekniker, ett gjutjärnshistoria skall tåla att eldas hårt och kort, contura har mer täljstensvärmelager oftast...
och i ett uterum,.....rätt mkt luft som byts ut va?..
 
M Mawe85 skrev:
Hej,

Jag har i vårt uterum en kaminisats (kassett) från ett polskt märke som heter Nordflam. Tycker att värmen försvinner ganska snabbt när man slutat elda jämför med bekantas Contura kaminer.

Jag har då en tanke om man kunde eftermontera vermikulitskiva på tre av väggarna för att värmen ska hålla sig kvar längre. Skulle det hjälpa med att hålla värmen kvar tro? Får man göra det? Kan kassetten röra skada?

[länk]

Kaminen:
[länk][/QU
M Mawe85 skrev:
Hej,

Jag har i vårt uterum en kaminisats (kassett) från ett polskt märke som heter Nordflam. Tycker att värmen försvinner ganska snabbt när man slutat elda jämför med bekantas Contura kaminer.

Jag har då en tanke om man kunde eftermontera vermikulitskiva på tre av väggarna för att värmen ska hålla sig kvar längre. Skulle det hjälpa med att hålla värmen kvar tro? Får man göra det? Kan kassetten röra skada?

[länk]

Kaminen:
[länk]
Vermikulit lagrar värmen mycket dåligt så där har du ingen nytta. Det du kan göra är att ha mycket stenar (gärna täljsten) utanför insatsen som värms upp medan du eldar. Det viktiga för att lagra värme är massan, har idag en kamin med täljsten runt insatsen (och klädsel) som väger 550 kg. Men jämfört med dom riktiga Tulikivi (1850 respektive 2300 kg)som jag haft så blir den kall snabbt.
 
Tomture61
M Mawe85 skrev:
Hej,

Jag har i vårt uterum en kaminisats (kassett) från ett polskt märke som heter Nordflam. Tycker att värmen försvinner ganska snabbt när man slutat elda jämför med bekantas Contura kaminer.

Jag har då en tanke om man kunde eftermontera vermikulitskiva på tre av väggarna för att värmen ska hålla sig kvar längre. Skulle det hjälpa med att hålla värmen kvar tro? Får man göra det? Kan kassetten röra skada?

[länk]

Kaminen:
[länk]
Vermikulit skivans funktion är att vara ett skydd för plåt / gjutjärn i eldstaden .
Det har ej ngn värmelagrande funktion , sten / vatten är värmelagrande .
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Aha okej då är jag med. Då lägger jag ner detta tankeprojekt :)

Så här ser det ut för övrigt:

Vardagsrum med öppen spis, träbord och stolar med vita fårskinnsöverdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person håller ett glas framför en tänd öppen spis med brinnande ved och en växt på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Som du själv konstaterat blir det vsårt att hålla kvar värmen längre. Om du vill få ut mer värme så skulle du kunna trycka in luft med fläkt nedtill och således pumpa ut mer värme upptill...
 
M MagicFingers skrev:
Som du själv konstaterat blir det vsårt att hålla kvar värmen längre. Om du vill få ut mer värme så skulle du kunna trycka in luft med fläkt nedtill och således pumpa ut mer värme upptill...
Ja det har du rätt i. Får se om jag kan få till det med elen på ett bra sätt för att montera en fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.