Måste borra ett 100 mm hål genom källarväggen som är ca 40 cm tjock.

min hålsåg med maskin kommer ca 20 cm dvs halvvägs.
Tappen på hålsågen är 12mm sexkant, och efter vad jag har sökt så kan jag inte finna någon förlängare
med det måttet. De jag finner ligger alla på 11mm.

Så vad göra ?
*borra med "vanlig" borr motsvarande hålsågens styrborr genom hela väggen,
och borra från två håll.
*tappen var 12mm, så en lång 12mm hylsa (ev liten förlängare) skulle passa, borra genom hylsa o tapp, och dra
ihop dem med en liten maskin skruv, för att kunna montera detta på maskin så tittar jag lite på en sds-adapter
* slipa ner hålsågens tapp till 11 mm så den passar till förlängare.

Vilken variant skulle du gått på, eller skulle du löst situationen annorlunda?
 
Första alternativet skulle jag börja med.
Räcker inte det så verkar andra alternativet bra men hylsor osv, du kan inte borra i hylsan det är för hårt material...
Att slipa ner borrfästet så det passar förlängare riskerar obalans..
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Borra från två håll om du lyckas borra ett styrhål rakt igenom från ett håll. Vad är det för material i väggen?
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Väggen består av gråsuggor, dvs inget jätte "hårt" material att borra igenom.
 
1 Skalman65 skrev:
Väggen består av gråsuggor, dvs inget jätte "hårt" material att borra igenom.
I det läget skulle jag hyrt maskin med lämplig borrkrona om det är ett enstaka hål. Tog själv upp ett hål på 110 mm Ø drygt trehundra mm genom en källarvägg. Hyran för maskinen var ca hundrafemtio kr per dag, borrkronan kostade nittio kr per dag. Grejen var att man fick betala ganska saftigt för slitaget på kronans tänder som mättes vid ut- resp återlämning men eftersom vi har lättbetong i källarväggarna gick det inte att mäta något slitage alls så jag kom undan med dagskostnaden.
Detta var drygt tio år sedan så priserna har väl gått upp men jag blir ofta överraskad av hur billigt det är att hyra.

Lycka till med håltagningen!
//Ronnie
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.