För att göra en historia kort.

Vi har en väg mellan grannen och vårat hus. En väg som har gångservitut så grannen får gå på våran väg upp till sitt hus.

Vi valde att sätta en häck i mitten på vägen så att grannen kunde få en egen väg till sitt hus och vi en egen väg till vårt hus och på så sätt få en avgränsning mellan oss.

Men vi ångrar oss. Detta var inte genomtänkt och vi vill nu flytta häcken mot grannens tomtgräns (dock inte ha den på gränsen, utan blir på våran sida) och helt enkelt få tillbaka hela vägen igen.

Min fråga är, kan vi flytta en ligusterhäck utan att den skadas? Vi planterade den nu i oktober så den är väldigt färsk. Och nästa år på våren så ska den klippas ner till 20 cm ovan mark. Är det ett bra tillfälle att samtidigt flytta den? Klarar den det? Den kommer isf flyttas till samma förhållanden som den står i nu. Snälla, finns det någon som kan hjälpa mig med svar på detta?

Tack på förhand!
 
BirgitS
Du kan ju inte flytta häcken om det är tjäle när det är dags att klippa den. Så det beror ju på var i landet och vad för väder det blir under vintern. Men i princip så ska det gå bra att flytta den så fort tjälen försvinner.

Man brukar säga att man ska klippa buskar/häckar på vårvintern, dvs. i god tid innan saven stiger. I Stockholmsområdet brukar det vara under slutet av februari eller början av mars. Var bor du?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju inte flytta häcken om det är tjäle när det är dags att klippa den. Så det beror ju på var i landet och vad för väder det blir under vintern. Men i princip så ska det gå bra att flytta den så fort tjälen försvinner.

Man brukar säga att man ska klippa buskar/häckar på vårvintern, dvs. i god tid innan saven stiger. I Stockholmsområdet brukar det vara under slutet av februari eller början av mars. Var bor du?

Förlåt mig, men vad är tjäle? Jag bor i Göteborg.
 
BirgitS
Det kallas för tjäle när jorden/marken är frusen en bit ner.

Om det blir en mild vinter med i huvudsak plusgrader i februari så kan du antagligen både klippa och flytta plantorna då. Om det blir en kall vinter med många minusgrader i februari så klipper du i slutet av februari eller början av mars och flyttar plantorna när jorden går att bearbeta.
 
Fast om den är planterad för en månad sedan har det knappast hänt något med rötternas tillväxt, så det borde gå att flytta den nu. Ingen tjäle i Göteborg att bry sig om ännu. Visst finns risken att någon enstaka planta dör av stressen att bli uppgrävd, men risken är nog liten och det är enkelt att i så fall komplettera i vår. Jag skulle hellre göra det än att vänta och riskera att skada de nya rötterna som hinner bildas till våren. Bättre att de fått vila en stund innan de ska börja växa i vår.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fast om den är planterad för en månad sedan har det knappast hänt något med rötternas tillväxt, så det borde gå att flytta den nu. Ingen tjäle i Göteborg att bry sig om ännu. Visst finns risken att någon enstaka planta dör av stressen att bli uppgrävd, men risken är nog liten och det är enkelt att i så fall komplettera i vår. Jag skulle hellre göra det än att vänta och riskera att skada de nya rötterna som hinner bildas till våren. Bättre att de fått vila en stund innan de ska börja växa i vår.
Det enda är att jag inte riktigt kan med att redan nu kontakta han som grävde åt oss. Känns så dumt. Att han kämpade hela dagen med grävning och nu ska vi ångra oss och se om han kan gräva på nytt. Mest därför jag tänkte vänta till våren. Men såklart.. Kanske är bäst att få det löst nu
 
Hep Hep skrev:
Fast om den är planterad för en månad sedan har det knappast hänt något med rötternas tillväxt, så det borde gå att flytta den nu. Ingen tjäle i Göteborg att bry sig om ännu. Visst finns risken att någon enstaka planta dör av stressen att bli uppgrävd, men risken är nog liten och det är enkelt att i så fall komplettera i vår. Jag skulle hellre göra det än att vänta och riskera att skada de nya rötterna som hinner bildas till våren. Bättre att de fått vila en stund innan de ska börja växa i vår.

Kan även passa på att fråga om det isf är bäst att flytta plantorna i den storleken som dom är nu eller ska vi klippa ner dom innan?

Tänker att det är lättast att flytta dom när dom är nerklippta och bara är 20 cm höga. Nu är dom ca 80 cm höga.
 
BirgitS
S Sassa4 skrev:
Kan även passa på att fråga om det isf är bäst att flytta plantorna i den storleken som dom är nu eller ska vi klippa ner dom innan?

Tänker att det är lättast att flytta dom när dom är nerklippta och bara är 20 cm höga. Nu är dom ca 80 cm höga.
Det beror på om rotsystemet blir skadat vid flytten. Om en buske får mindre med rötter är det viktigt att minska storleken på det som är ovan jord.

Sen vad du tycker är den lättaste storleken att bära får du nog avgöra själv (om det var det du menade).
 
Liguster är i stort sett ogräs när det kommer till livskraft så den tål nog att flyttas både nu och till våren. Men jag skulle flytta den nu så kan den komma igång och växa ostört i vår.

Den kommer nog tåla beskärning oavsett årstid också men man brukar rekommendera att den får stå en växtsäsong innan man klipper ner den och då är ju rekommendationen att vänta med att klippa den till nästa höst. Oavsett så skulle jag inte klippa nu med tanke på det lätt går röta i snitten i den här fuktiga och milda vintern.
 
  • Gilla
freak
  • Laddar…
Finns ingen anledning att vänta. Plantorna har inte hunnit rota sig så mycket på den korta tid så du kan nog få upp dom med nästintill intakt rotsystystem. Jag tror snarare det blir sämre ju längre du väntar.

Det där med att klippa vid omplantering är omdiskuterat. En vintergrön häck har fortfarande näring i bladen såhär års och förbrukar inte så mycket vätska. Jag tror plantorna hellre har kvar sina blad tills de rotat sig.
 
T Tungbetong skrev:
Finns ingen anledning att vänta. Plantorna har inte hunnit rota sig så mycket på den korta tid så du kan nog få upp dom med nästintill intakt rotsystystem. Jag tror snarare det blir sämre ju längre du väntar.

Det där med att klippa vid omplantering är omdiskuterat. En vintergrön häck har fortfarande näring i bladen såhär års och förbrukar inte så mycket vätska. Jag tror plantorna hellre har kvar sina blad tills de rotat sig.
Men är det verkligen inte för kallt nu? Det är minusgrader eller nollgradigt ute och frost varje dag samt idag snöade det lite.
 
Jag gissar att det inte direkt blivit någon tjäle än? Du kan lungt vänta tills våren annars.

Jag tror vi många gånger är onödigt försiktiga med växter. Bortsett från vissa som avskyr att bli förflyttade går det jättebra att flytta på dom så länge man får upp mycket av rötterna och ser det som en nyplantering (ordentlig bevattning kommande år).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.