Har påbörjat en renovering av min dotters rum i en lägenhet byggd 1902. Det rör sig om en tidigare pigkammare, där två ytterväggar har en lite mystisk lösning som jag inte blir riktigt klok på.

Väggarna är klädda med skivmaterial som förefaller vara nåt slags sandwich av masonit och lammelträ. Bakom denna skiva finns en slags isoleringsmatta, med mystiskt innehåll(mossa?). Bakom denna finns en brädvägg, därefter en luftspalt innan den putsade väggen tar vid.

Skivorna måste ha suttit rätt länge då den har flera lager tapet varav den understa ser mycket ålderdomlig ut. Det finns även en tapet på brädväggen, medan den putsade väggen saknar både färg och tapet, så rummet har nog aldrig vart utan nån speciallösning på dessa ytterväggar.

Det verkar inte finnan några reglar som skivan är uppsatt på, så tolkar det som att den endast är fastspikat vid golv och tak. Så hela väggen "ger efter" vid tryck.

Min tanke initialt var att riva bort all tapet och bredspackla även denna vägg. Men kommer det att sitta/hålla? Eller ska jag slita bort allt, ned till den putsade ytterväggen, och bredspackla denna? Dock kommer det bli väldigt mycket jobb med att lösa nya socklar, hålkäl och även oklart hur golvet ser ut i den "nya" ytan. Funderar även på om rummet kan bli kallt, då jag utgår från att detta är anledningen till den speciella lösningen från början? Rummet hade ju ursprungligen endast en kakelugn i rummet, medans det idag finns element. Men dessa två väggar utgör en stor yta i ett relativt litet rum.

Ytterligare en märklig detalj är att rummets friskluftsventil var igenlagd och befann sig dold i själva ytterväggen under övriga lager.

Ber om ursäkt om tråden snarare borde ligga under måla/tapetsera.

 
  • Renoveringsprojekt som visar en gammal vägg med flera lager av tapeter som är delvis bortrivna och en blå stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal vägg med flera lager tapet, ett hål avslöjar isolering, och ett måttband visar dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med gammal tapet och igenlagd ventilationsöppning i en renoverad pigkammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närstudie av en lagerstruktur i väggen med synlig mossa och trä, indikerande äldre isoleringsmetoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I en lägenhet vi bodde i som var byggd 1901 var det ungefär samma upplägg på väggarna bortsett från brädväggen. Jag rev ner allt och strök två lager våtrumsspärr på den putsade väggen då den var extremt porös. Tipset om att stryka våtrumsspärr på en porös putsad vägg fick jag av en målare som har jobbat mycket i sekelskifteslägenheter i Stockholm. Funkade bra. Efter våtrumsspärren bredspacklade jag väggarna och sedan tapet. Blev kanon-bra, inga problem.
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
… lite mystisk lösning som jag inte blir riktigt klok på.
Väggarna är klädda med skivmaterial som förefaller vara nåt slags sandwich av masonit och lammelträ.
Lite OT:
Det är antagligen Compoboard. Fasades ut vid introduktionen av gipsskivan.
Utskrift av text som beskriver Compo-board, en byggnadsmaterial från trä och papp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Det ser ju uppenbarligen ombyggt ut. Troligen var originallösningen brädväggen med spänd papp och tapet över. Sen har man tilläggsisolerat med de andra lagren och då rök nog pappspänningen. Dessa lägenheter är ofta ombyggda, sitter själv och skriver i en sådan lägenhet från sekelskiftet där köket ursprungligen var en pigkammare till en större lägenhet.
 
fahlis fahlis skrev:
Lite OT:
Det är antagligen Compoboard. Fasades ut vid introduktionen av gipsskivan.
[bild]
Ja, det verkar onekligen vara en sådan skiva! Då har man lärt sig något nytt :) Frågan är spacklet hänger kvar om jag bestämmer mig för att behålla lösningen. Vore onekligen enklast så.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ju uppenbarligen ombyggt ut. Troligen var originallösningen brädväggen med spänd papp och tapet över. Sen har man tilläggsisolerat med de andra lagren och då rök nog pappspänningen. Dessa lägenheter är ofta ombyggda, sitter själv och skriver i en sådan lägenhet från sekelskiftet där köket ursprungligen var en pigkammare till en större lägenhet.
Den pappspända tapeten finns faktiskt kvar! En väldigt tjusig småblommig historia som följde med ut vid min något bryska väggbiopsi.
 
Ingen som har nån input kring isoleringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.