Tror ni detta duger som sektionsritning?
Tillbyggnad av hus utanför detaljplan. Handritad sektionsritning av tillbyggnad med mått och taklutning angiven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle säga att följande saknas:

- Marknivå, medelmarknivå
- FG nivå
- Väggliv används inte längre?, ange byggnadshöjd
- Ange även nockhöjd istället för totalhöjd, eftersom nockhöjd är det som brukar vara styrande

Sen syns det inte om detta är hela din ritning eller bara urklipp, men du ska även ha med följande information:
- Fastighetsbeteckning
- Skala samt skalstock
- Datum
- Vem har upprättat ritningen
- Vilken sektion detta är, t.ex. A-A (sektionen ska märkas ut på planlösningen)

Men du har iaf kommit en bit på vägen!
 
För det första är det för låg takhöjd.

om det annars kommer räcka beror hur petig handläggaren är. Beroende hur övriga handlingar ser ut och vad det är du ska bygga. Men kan nog tro att den bör räcka, försurats att det tidigare nämnt lägga till.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag skulle säga att följande saknas:

- Marknivå, medelmarknivå
- FG nivå
- Väggliv används inte längre?, ange byggnadshöjd
- Ange även nockhöjd istället för totalhöjd, eftersom nockhöjd är det som brukar vara styrande

Sen syns det inte om detta är hela din ritning eller bara urklipp, men du ska även ha med följande information:
- Fastighetsbeteckning
- Skala samt skalstock
- Datum
- Vem har upprättat ritningen
- Vilken sektion detta är, t.ex. A-A (sektionen ska märkas ut på planlösningen)

Men du har iaf kommit en bit på vägen!
Tack för utförligt svar!

Det är bara ett urklipp så resterande har vi med.
Övriga ritningar är vi klara med som du kan se här https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/
Kolla gärna på dom och kom med synpunkter om du har lust.

Ska kolla upp detta:
  • Marknivå
  • FG
  • Byggnadshöjd ist för väggliv
  • Nockhöjd
 
J Jahaa123 skrev:
För det första är det för låg takhöjd.

om det annars kommer räcka beror hur petig handläggaren är. Beroende hur övriga handlingar ser ut och vad det är du ska bygga. Men kan nog tro att den bör räcka, försurats att det tidigare nämnt lägga till.
På vilket sätt är det för låg takhöjd?

Invändigt på befintligt hus har vi 220 i takhöjd. Men när jag mäter utvändigt underkant på fasad till takfot så är det 270.
Jag får inte ihop vart dom 50cm som saknas tar vägen om jag ska va ärlig :)
 
Ska väl vara minst 2,4m enligt BBR, men kanske inte gäller tillbyggnad? Gör du K-ritningarna också? De brukar väl åtminstone behövas en detalj på anslutning vägg/tak och grund/vägg.
 
De brukar vilja att du gör sektionen genom ett fönster för att få med fönsterhöjd och storlek.
 
Sådana här sektionsritningar dög bra för 10 år sedan:
Sektionsritning av ett hus med måttangivelser och vinklar, inklusive taklutning och dörrhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.