Hej!


Jag har ett fritidshus som står på plintgrund och har nyligen dragit in vatten i huset för att kunna använda huset även under vintern. Inkommande vatten är nu isolerat och utrustad med värmekabel.

Nu undrar jag om jag behöver göra något åt avloppen inför vintern? Avloppen ligger under huset och vad jag kan se finns ingen isolering runt dessa. Jag har avlopp från kök, badrum(handfat och dusch) anslutna till samma avlopp. Huset är byggt på 80-talet och jag uppskattar att golvbrunnen inte har rustats sedan dess. Se bifogad bild.

Tar tacksamt emot tips och idéer!
 
  • Avloppsrör under hus på plintgrund utan isolering, inklusive avloppsbrunn och rörsammanfogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Inte helt optimalt. Det finns en risk att det fryser om du har en lätt droppande kran, det blir vargavinter och du inte spolar ordentliga mängder vatten i rören under längre perioder. Vid regelbunden användning så att rejäla mängder vatten spolas genom rören så fryser de inte eftersom att vattnet är så varmt att det smälter eventuell is.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte helt optimalt. Det finns en risk att det fryser om du har en lätt droppande kran, det blir vargavinter och du inte spolar ordentliga mängder vatten i rören under längre perioder. Vid regelbunden användning så att rejäla mängder vatten spolas genom rören så fryser de inte eftersom att vattnet är så varmt att det smälter eventuell is.
Förstår. Har du bra/olika förslag på hur jag kan lösa så att rören inte fryser?
 
Se till att stänga av inkommande vatten innan ni lämnar stugan, inte bara för avloppets skull utan även för att minska risken för vattenskada om det blir längre strömavbrott.

Se till att det är fall på alla avloppsrör, den från köket ser ut att ha en svacka på mitten, då blir vatten stående.
Häng upp rören med kort avstånd mellan upphängningarna eller sätt en skena över/under ”horisontella” avloppsrör och stajpa fast rören.

Edit: Kan tillägga att det oftast är bättre med två 45°-böjar än en (skarp) 90°-böj.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Ja jag håller med Demmpa. Det är lite klent med svep.
Man kanske tänker att plaströr är lätta, men dom ska fästas så att dom tål att stå helt vattenfyllda utan att lossna eller bågna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Se till att stänga av inkommande vatten innan ni lämnar stugan, inte bara för avloppets skull utan även för att minska risken för vattenskada om det blir längre strömavbrott.

Se till att det är fall på alla avloppsrör, den från köket ser ut att ha en svacka på mitten, då blir vatten stående.
Häng upp rören med kort avstånd mellan upphängningarna eller sätt en skena över/under ”horisontella” avloppsrör och stajpa fast rören.

Edit: Kan tillägga att det oftast är bättre med två 45°-böjar än en (skarp) 90°-böj.
Vart menar du med att det är bättre med två 45 vinklar tänker du där rören möts nedanför golvbrunnen i badrummet? Tack för tips om upphängningen.

Hur resonerar ni kring isolering, behövs det inte?

Alternativt sätta in en värmekabel som man kan använda när man är där och spolar vatten?

Vi stänger alltid av vattnet in både utanför vid vägen och direkt inomhus via avstängning och spolar ur kramarna. Vi har bara vatten kvar i VVB, brukar lämna den med vatten i men utan värme påslagen då vi har 10-12 grader inomhus. Är det rätt väg att gå eller ska man tömma den?
 
Claes Sörmland
J JS12 skrev:
Hur resonerar ni kring isolering, behövs det inte?
Ska du cill isolera så bygger du ett isolerat utrymme kring avloppsrören som har kontakt med husets uppvärmda sida eller möjligen marken (som ju bär på en del värmeenergi). Om du bara sveper isolering kring rören blir nog effekten ganska marginell, vinner du ens en timme innan genomfrysning sker under kalla vinterperioder?
 
J JS12 skrev:
Vart menar du med att det är bättre med två 45 vinklar tänker du där rören möts nedanför golvbrunnen i badrummet?
När man går från stående till liggande eller vid liggande-liggande så blir det mjukare övergång med 2*45° (eller en mjuk 90°), vid skarp 90° så stoppas mycket av flödet upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.